کد خبر 952899
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
ارزش سهام عدالت چقدر است؟

سود سهام عدالت سال مالی۹۶طی هفته جاری به حساب۲میلیون نفر دیگر واریز می شودو به این ترتیب تنها سود مربوط به ۱۰ میلیون نفر از کارکنان و بازنشستگان باقی می ماند که آن هم طی دو ماه واریز می شود.

به گزارش مشرق، سهام عدالت که به معنای واگذاری بلاعوض سهام شرکت‌های دولتی به مردم و افراد کم توان جامعه و شریک شدن آنها در درآمدهای دولت است، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی را در بر می‌گیرد که البته از این تعداد بیش از ۲ میلیون نفر فوت شده‌اند اما با توجه به اینکه افراد فوت شده نیز کماکان سهامدار سهام عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، فهرست مشمولان سهام عدالت همان عدد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر است.

بیشتر بخوانید:

البته تاکنون سهام عدالت نتوانسته است چندان در مسیر اصلی خود قرار گیرد، چراکه طی ۱۲ سال گذشته این سهام ارزش انتقال (خرید و فروش) و ارزش مدیریت نداشته و اگر هم سودی به آن تعلق گرفته بسیار ناچیز بوده است چراکه به عنوان مثال برای سود سال مالی ۹۵ برای یک میلیون تومان سهام عدالت فقط «۱۵۰ هزار تومان» بوده است و برای سال مالی ۹۶ نیز این عدد به «۱۷۵ هزار تومان» رسیده است.

در جدیدترین دور از واریز سود سهام عدالت، از پاییز سال ۹۷ روند پرداخت به مشمولان کلید خورد و طی این سال در چهار مرحله سود سال مالی ۹۶ شرکت‌های سرمایه پذیر به حساب مشمولان واریز شد که در آخرین مرحله که مربوط به اسفند سال ۹۷ می‌شد مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مشمولان واریز شد.

با پرداخت سود سهام عدالت به این افراد، ۲ میلیون نفر از سایر مشمولان در صف دریافت سود باقی مانده‌اند که مقرر شده طی روزهای جاری جمعاً ۱۶۵ میلیارد تومان سود بین این افراد تقسیم شود. این دو میلیون نفر شامل این گروه‌ها هستند: وراث جدید تعیین تکلیف شده، مددجویان تغییر وضعیت یافته، ایثارگران و خانواده‌های آنان، دست‌اندرکاران امر واگذاری سهام عدالت، خبرنگاران، طلاب، بیماران خاص، کارکنان ستادهای نماز جمعه، خدام مساجد و اماکن متبرکه، امامزاده‌ها و حسینیه ها، زندانیان آزاد شده، تاکسیرانان، قالیبافان، کارکنان مؤسسات خیریه و فعالان قرآنی.

به این ترتیب، با احتساب سودهای پرداخت شده به این گروه باقیمانده از مشمولان، تا کنون سود سهام عدالت در مجموع به سی و یک میلیون نفر به طور کامل پرداخت شده است.

البته افرادی که بانک عامل معرفی شده آنان بانک ملی ایران نیز بوده است هنوز سود خود را دریافت نکرده‌اند که این سود هم طی امروز و روزهای آینده واریز خواهد شد.

در این بین تنها قشر باقی مانده که همچنان در صف دریافت سود سهام عدالت سال مالی ۹۶ باقی خواهند ماند، ۱۰ میلیون نفر کارکنان و کارمندان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح هستند که طبق اعلام سازمان خصوصی سازی سود این قشر نیز طی دو ماه آینده به مرور واریز خواهد شد.

گفتنی است؛ طی ۱۲ سال گذشته مشمولان سهام عدالت صرفاً ثبت نام شده سهام عدالت هستند و سازمان خصوصی سازی به صورت مجازی، سود را از ۴۹ شرکت سرمایه پذیر دریافت و به صورت علی السویه (بصورت مساوی) میان سهام داران تقسیم می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد سعیدی پویا US ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    0 0
    با سلام من که تا به حال سودی دریافت نکرده ام وبه گفته سایت سهام عدالت شماره شبا را از با نک گرفتم ولی سایت بسته هست تلفن 83338 را هم گرفتم تلفنچی می گوید انترنت شما ضعیف هست در صورتیکه من مرتب پای انترنت هستم در ضمن بازنشسته اموزش وپرورش هستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس