کد خبر 952449
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
آمریکا

انتشار دو سند محرمانه وزارت خارجه لبنان از حجم بالای مداخله‌های وزارت خارجه آمریکا در امور داخلی این کشور پرده برداشت.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، به‌نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا برای تعدادی از سیاستمداران لبنانی حکم خدا را دارد، چرا که قدرت و نفوذ خود را از این کشور می‌گیرند و هزاران مایل سفر می‌کنند تا بتوانند دستورات این کشور را دریافت کرده و اسرار دولت لبنان را روی میز مقامات آمریکایی قرار دهند. این موضوع در اسناد منتشرشده در سایت ویکی‌لیکس در هشت سال گذشته مشخص شد و امروز نیز با انتشار تلگراف‌های محرمانه سفارت لبنان در واشنگتن به وزارت خارجه مورد تأکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این تلگراف حاوی مطالبی در خصوص دیدارهایی است که ۸ روز پیش تعدادی از مسئولان لبنانی با مسئولان آمریکایی داشته‌اند. دو مورد از این تلگراف‌ها حاوی صورت‌جلسه نشست‌های مارشال بیلنگسلی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تأمین مالی گروه‌های تروریستی و جرائم مالی است که با غسان حاصبانی معاون نخست‌وزیر لبنان وابسته به حزب نیروهای لبنانی و منصور بطیش وزیر اقتصاد این کشور داشته است.

دیکته‌های مطرح‌شده از سوی آمریکا در این نشست‌ها از خط‌قرمزهای تعیین‌شده برای رئیس بانک مرکزی لبنان آغاز شده و تا انتقاد از حقوق بخش دولتی و سیستم بازنشستگی کشور و تهدیدات صورت‌گرفته ضد جبران باسیل وزیر خارجه در خصوص ضرورت دوری جستن از حزب‌الله و ضرورت تمدید مأموریت معاونان ریاض سلامة رئیس بانک مرکزی در پست خود ادامه پیدا کرده است.

این مقام آمریکایی در نشست مذکور میشل عون رئیس‌جمهور لبنان و مارونی‌ها را نیز متهم کرده است که نقش حزب‌الله در این کشور را بزرگنمایی می‌کند.

سند اول در خصوص نشست غسان حاصبانی با مارشال بیلنگسلی است که مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این نشست سیاست‌های آمریکا در تعامل با حزب‌الله لبنان را درست ارزیابی کرده و حزب‌الله را سرطانی داخل ساختار سیاسی و جامعه لبنان معرفی می‌کند.

وی از این موضوع که حزب‌الله قادر به ورود به سیستم مالی و بانکی لبنان است و می‌تواند از حساب‌های بانکی برای انتقال اموال خود استفاده کند، ابراز تأسف کرده و خواستار مقابله دولت لبنان با این روند شده است.

بیلنگسلی همچنین در این دیدار می‌گوید که به‌خلاف برخی اطلاعات منتشرشده در روزنامه‌های مختلف، آمریکا قصدی برای تحریم نبیه بری رئیس پارلمان لبنان ندارد.

حاصبانی نیز با استقبال از توصیف سرطان توسط این مسئول آمریکایی در مورد حزب‌الله لبنان گفته است که مداوای سرطان از طریق شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی یا عمل جراحی صورت می‌گیرد و زیاده‌روی در هر کدام از این معالجه‌ها می‌تواند به سلامتی مریض آسیب برساند.

با وجود این، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تأکید می‌کند که تحریم‌های آینده حتماً انجام خواهد شد. وی حفظ مؤسسات دولتی و تقویت نقش آنها را بسیار مهم ارزیابی کرده و می‌گوید که تأخیر در انتخاب رئیس بانک مرکزی از سوی نمایندگان پارلمان قابل قبول نیست و می‌تواند به نقش مؤسسات دولتی آسیب برساند. وی از اطمینان آمریکا به ریاض سلامة رئیس بانک مرکزی لبنان و معاونان وی خبر داده تأکید کرد که آنها مورد وثوق واشنگتن هستند.

بیلنگسلی در این دیدار تأکید کرد که با فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا (سنتکام) صحبت کرده و مطمئن شده که حمایت‌های آمریکا از ارتش لبنان کاهش پیدا نخواهد کرد. وی همچنین از تلاش‌های حزب‌الله برای رسیدن به روزنه نفوذی در داخل ارتش ابراز نگرانی کرده است.

این مسئول وزارت خارجه آمریکا در عین حال نسبت به قراردادهای اجرایی پروژه‌های بانک جهانی در لبنان و احتمال فساد مالی در آنها ابراز تردید کرده گفت که باید نظارت کاملی از سوی بانک جهانی نسبت به این قراردادها صورت گیرد.

بیلنگسلی همچنین نسبت به حضور جمیل جبق از سوی حزب‌الله لبنان در وزارت بهداشت این کشور ابراز نگرانی کرده در عین حال گفت که اطلاعات موجود نشان می‌دهد که وی وابسته به حزب‌الله نیست.

حاصبانی در این نشست اطمینان داد که جبق وابسته به حزب‌الله نیست و به استقلال عملکرد خود اصرار دارد. او توضیح داد که وزارت بهداشت نمی‌تواند از سرمایه‌های خود برای تأمین مالی حزب‌الله استفاده کند، چرا که حدود یک میلیون لبنانی بدون بیمه‌های درمانی هستند و هزینه‌های درمانی آنها به‌عهده وزارت بهداشت است و این موضوع تمامی بودجه‌های مالی این وزارتخانه را پوشش می‌دهد.

عضو وزارت خارجه آمریکا در عین حال نسبت به احتمال اقدام وزیر بهداشت لبنان نسبت به خرید دارو از ایران ابراز نگرانی کرد، ولی حاصبانی به وی اطمینان داد که این اتفاق رخ نمی‌دهد.

بیلنگسلی در ادامه مداخله‌های خود در امور داخلی لبنان به حقوق و سن بازنشستگی در لبنان اشاره و آن را باعث افزایش کسری بودجه این کشور توصیف کرد. وی در پایان نسبت به سلامتی اوضاع جسمانی سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در پی عمل جراحی‌ای که اخیراً انجام داده است، ابراز اطمینان کرد.

سند دوم در خصوص نشست منصور بطیش وزیر اقتصاد و تجارت لبنان با مارشال بیلنگسلی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تأمین مالی تروریسم و جرائم مالی است.

این مقام ارشد آمریکایی خواستار بررسی دقیق اوضاع فرودگاه و بندر لبنان نسبت به آنچه جلوگیری از قاچاق نامیده بود، شد.

بیلنگسلی بر ضرورت جلوگیری از واردات آهن ایران به لبنان با قیمت کمتر از قیمت بازارهای جهانی و اولویت دادن به این موضوع تأکید کرد و بطیش نیز که تلاش داشت از خودش در این رابطه سلب مسئولیت کند، گفت که تمامی محموله آهن واردشده از ایران دو محموله بوده که از طریق بندر طرابلس وارد شده است و این حجم بسیار محدود بوده است.

این مسئول آمریکایی در نشست مذکور نیز بر حمایت آمریکا از رئیس بانک مرکزی لبنان و دو معاون وی تأکید کرده گفت که آمریکا می‌تواند اطلاعات حساس و محرمانه در خصوص تأمین مالی گروه‌های تروریستی و پولشویی را با این عناصر تبادل کند.

این حمایت بود که باعث شد بطیش در این دیدار اطمینان دهد که حضور ریاض سلامه در ریاست بانک مرکزی لبنان از امروز تا ۴ سال آینده تمدید می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    0 0
    دخالت ما در لبنان که اصلا سند هم نمیخواد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس