آسانژ

دو بازیگر اصلی پرونده بازداشت جولیان آسانژ، مورِنو رئیس‌جمهور اکوادور و ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هستند. اما هر یک چه چیزی دریافت کرده‌اند که به این ننگ راضی شدند؟

سرویس جهان مشرق - سال ۲۰۱۰ میلادی بود که جولیان آسانژ روزنامه‌نگار استرالیایی با همراهی یک افسر آمریکایی به نام برادلی مانینگ توانست به رایانه‌های وزارت دفاع آمریکا دسترسی پیدا کرده و ماهیت واقعی آن یعنی عاملان اصلی جرائم جنگی را افشا کند. او می‌گفت محرمانه‌نگاه داشتن این جنایات با هیچ توجیهی سازگار نیست.

از آن زمان دادستان‌های مختلف در آمریکا تلاش کردند تا او را محاکمه کنند اما اینکه باراک اوباما نمی‌خواست چنین ننگی به پای دولت او نوشته شود و پس از آن حمایت رئیس‌جمهور اکوادور از او به عنوان پناهنده موجب شد تا محاکمه او تا کنون به تعویق افتد. در این مدت پرونده‌های زیادی از سوی آسانژ به عنوان مؤسس و مدیر سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شد که شاید خبرسازترینِ آنها انتشار ایمیل‌های سران کمیته ملی حزب دموکرات در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۲۰۱۶ میلادی بود.

در ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۷ میلادی بالگردهای آپاچی آمریکا با خلبان‌هایی که سخنانشان نشان می‌دهد اهمیت خاصی برای جان شهروندان قائل نیستند ۱۲ نفر از جمله دو تن از کارکنان رویترز را کشتند. این ویدئو توسط ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ میلادی افشا شد و جنجال زیادی به پا کرد.

پس از ۲۴۸۷ روز استقرار در سفارت اکوادور در لندن و ساعاتی پس از لغو پناهندگی‌اش، پلیس بریتانیا به ضرب و زور او را بیرون کشید. اما چرا حالا این اتفاق افتاد؟

لنین مورِنو رئیس‌جمهور اکوادور: بزرگترین پیمان‌شکن تاریخ

۲ آوریل بود که مورِنو در گفتگو با رادیو اکوادور مدعی شد آسانژ «بارها» شرایط پناهندگی را نقض کرده است. وی گفت جولیان نمی‌تواند «دروغ بگوید و حساب‌ها و تلفن‌های شخصی را هک کند» یا «در سیاست کشورها و از آن بدتر، کشورهای دوست دخالت کند» و ادامه داد تصاویری از تخت خوابش و رقص فرزندانش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است.

تصاویری که مورِنو به آن اشاره دارد، مربوط به زمانی است که وی و خانواده‌اش در ژنو زندگی می‌کرده‌اند اما همه آنچه نیاز بود گفته شود در همان عبارت «کشورهای دوست» گفته است. منظور او مشخصاً ایالات متحده است اما جدا از اینکه کارهای آسانژ «دخالت در سیاست» آمریکا به حساب می‌آید یا خیر، پرسش این است که چرا رئیس‌جمهور قبلی اکوادور با همین توجیهات، آسانژ را به پلیس بریتانیا نسپرده بود؟

حساب توییتری ویکی‌لیکس به پرونده‌ای اشاره کرد که اگر درست باشد نشان می‌دهد آسانژ ریسک خطرناکی را مرتکب شده است. در آن توییت آمده که متهم‌کردن آسانژ توسط مورِنو پس از آن صورت گرفته که ویکی‌لیکس پرده از منافع شخصی مورنو در یک حساب خارجی در پاناما برداشته است.

احتمالاً به همین دلیل است که رافائل کورِئا رئیس‌جمهور پیشین اکوادور که ۱۰ سال رئیس‌جمهور اکوادور بود و پای پناهندگی آسانژ ایستاد، مورِنو را «بزرگترین پیمان‌شکن تاریخ اکوادور و آمریکای لاتین» خطاب کرد.

تقدیر رافائل کورئا از مورِنو رئیس‌جمهور جدید اکوادور که پس از چندی اصلاحات اقتصادی و رویکرد به غرب را به همپیمانی با رافائل و رأی‌دهندگانش ترجیح داد.

رئیس‌جمهور جدید که در انتخابات از سوی کورئا حمایت شد و با رأی ناپلئونی ۵۱ درصدی در آوریل ۲۰۱۷ میلادی جایگرین هم‌پیمان سیاسی خود شد، به تدریج از برنامه‌هایی که پیشتر مورد حمایتش بود فاصله گرفت و اصلاحات لیبرال اقتصادی را در دستور کار قرار داد. او سیاست‌های بازتوزیع گذشته را با یک لایحه کنار گذاشت و با افزایش حمایت قانونی از کارفرمایان و شرکت‌های بزرگ تمایل خود را بلوک غرب اثبات کرد.

لغو پناهندگی آسانژ، فعلاً آخرین خوش‌خدمتی مورِنو به واشینگتن به شمار می‌آید. مورِنو که با اصلاحاتش اجازه کاندیداتوری مجدد رافائل کورئا را نیز از بین برده است، با وام ۱۰ میلیارد دلاری صندوق بین‌الملل پول در همین فوریه گذشته مورد تشویق آمریکا قرار گرفت. آیا لغو پناهندگی آسانژ منوط به دریافت این وام بوده است؟

دانلد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا: چرخش ۱۸۰ درجه‌ای

«ویکی‌لیکس، من عاشق ویکی‌لیکس هستم». این جملات ترامپ در یکی از میتینگ‌های انتخاباتی است. او در ماه آخر تبلیغات انتخاباتی شخصاً ۱۶۴ بار از ویکی‌لیکس تقدیر کرد اما حالا در یک مصاحبه وقتی از او در مورد لغو پناهندگی آسانژ می‌پرسند می‌گوید: «من چیزی در مورد ویکی‌لیکس نمی‌دانم. به من مربوط نیست. من واقعاً هیچ نظری ندارم»!

قطعاً انتشار ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات که نشان از تبانی برای انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها داشت، شوک بزرگی به نفع ترامپ ایجاد کرد. این قضیه البته منجر به گشایش یک پرونده از سوی دموکرات‌ها با عنوان تبانی ترامپ با روس‌ها برای هک رایانه‌های کمیته ملی حزب دموکرات شد که به بازرس رابرت مولر سپرده شد. آسانژ البته در مصاحبه‌های متعدد گفت که هک رایانه‌ها کار روس‌ها نبوده و حتی اضافه کرد که یک نوجوان ۱۴ ساله هم می‌توانست چنین کاری بکند. اما تحقیق مولر ۶۷۵ روز طول کشید.

کلینتون که تلاش می‌کرد خوشحالی خود را پنهان کند گفت آسانژ «باید به خاطر کاری که کرده پاسخگو باشد».
اما آیا ناتو نیز به خاطر قتل غیرنظامیان در عراق و بسیاری از کشورهای دیگر پاسخ می‌دهد؟

نتیجه این تحقیق در مارس جاری منتشر شد که نشان می‌داد مدرک معتبری برای کمک‌خواستن ترامپ و اعضای ستاد انتخاباتی‌اش از مسکو برای پیروزی در انتخابات وجود ندارد.

آیا بستن پرونده ارتباط ترامپ و روسیه با انتشار نتایج گزارش بازرس مولر به دستگیری آسانژ مرتبط است؟ آیا پرونده تبانی ترامپ و روسیه با نفوذ دموکرات‌ها بسته شده تا در عوض ترامپ با فشار به رئیس‌جمهور اکوادور پناهندگی آسانژ را لغو کند؟

جمع‌بندی

در فوریه یک وام ۱۰ میلیاردی در اختیار مورِنو رئیس‌جمهور اکوادور قرار می‌گیرد. یک ماه بعد بزرگترین پرونده علیه ترامپ بسته می‌شود و یک ماه بعد از آن با همکاری این دو، آسانژ به پشت میز محاکمه کشیده می‌شود. حالا نوبت هیلاری کلینتون است که بگوید آسانژ «باید به خاطر کاری که کرده پاسخگو باشد». آیا ناتو نیز به خاطر قتل غیرنظامیان در عراق و بسیاری از کشورهای دیگر پاسخ می‌دهد یا قرار است جای متهم و شاکی عوض شود؟

منابع

https://www.abc.net.au/news/2019-04-12/donald-trump-administration-pressing-charges-julian-assange/10995934

https://www.theguardian.com/media/2019/apr/11/julian-assange-extradition-russia-trump-presidency

https://edition.cnn.com/2019/04/11/politics/wikileaks-donald-trump-julian-assange-campaign/index.html

https://www.strategic-culture.org/news/2019/04/12/assange-arrest-impossible-without-trump-foreign-policy.html

https://www.theguardian.com/world/2019/apr/02/julian-assange-wikileaks-asylum-ecuador-violated

https://edition.cnn.com/2017/01/04/politics/assange-wikileaks-hannity-intv/index.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Len%C3%ADn_Moreno

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بازنشسته CIA NL ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    74 27
    صندلي الكتريكي گزينه مناسبيه .
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      16 61
      ان شالله بزودی قسمت شما و بقیه همکاران جنایتکارت در cia بشود
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 2
    توضیح زیر عکسو کسی متوجه شد ؟؟؟
    • NL ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      30 45
      جولیان آسانژ (بنیانگذار ویکی لیکس) مجرم محسوب میشود چون گاهی اطلاعات محرمانه کمپانی‌ها و دولت‌های غربی را بصورت آزاد و رایگان منتشر میکرد اما مارک زاکربرگ (مؤسس فیس بوک) شایسته دریافتِ عنوانِ شخصیت برتر سال محسوب میشود چون اطلاعات خصوصی و محرمانه مردم را به ازای دریافت پول در اختیار کمپانی‌ها و دولت‌های غربی قرار میدهد!!
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    31 8
    خودتونو بگذارید جای امریکا. چیکار می کردید ؟ با این همه افشای اطلاعات فوق سری ؟
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      11 52
      اطلاعات فوق سری بخوره تو سرت
  • سید IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 59
    ممنون گزارش خوبی بود
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    18 59
    کثافت تر از آمریکا تو دنیا وجود نداره...مرگ بر این آمریکای کثیف
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    3 2
    گونی نداشتند ... دست به این اقدام زدند
  • GB ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    15 1
    عوض اکوادور ایران باید به آسانژ تابعیت میداد
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    8 0
    آزادی بیان به سبک آمریکا و انگلستان و سوئیس .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس