کد خبر 946504
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
فیلم/ زیرگذر حرم حضرت معصومه(س)بعد از سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی ‌قم گفت: اجرای برنامه‌های آبخیزداری در ۳۳۵ تن مشرف بر استان در زیر سد ۱۵ خرداد، احداث ۱۳۰ سازه تنظیمی کنترلی و بوته کاری و احداث چاله‌ها در سدها ازجمله برای جلوگیری از سیل بوده است.

به گزارش مشرق، سید محمدتقی سجادی، اظهار داشت: این بارندگی یک توده سراسری بوده که کل کشور را در برگرفته و اصل موضوع رحمت خدا بوده و جای شکر دارد و یک سری تدابیری لازم است که باید از قبل اتخاذشده باشد.

وی با اشاره به حجم بارندگی‌های اخیر در استان قم افزود: تا دیشب 39 میلی‌متر طی 24 ساعت بارندگی ثبت‌شده و این میزان در سلفچگان به مرز 60 میلی‌متر رسیده ‌و از خصوصیت بارندگی‌های با شدت بالا و در زمان کوتاه ایجاد رواناب است و وقتی رواناب از حدی فراتر رود نام سیل به آن اطلاق می‌شود.

ببینید:

عکس/ لاریجانی در مناطق سیلابی قم

فیلم/ طغیان رودخانه‌ی قم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: ما در چند قسمت باید برای پیشگیری از وقوع سیل تمهیداتی را باید اتخاذ می‌کردیم و همکاران ما در وزارت نیرو در رودخانه‌ها فعال بودند و بخش آبخیزداری در سرشاخه‌ها و آبراه‌های فرعی تمرکز داشت.

سجادی فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه آبخیزداری را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: حدود 335 هزار هکتار مشرف به شهر قم در زیر سد 15 خرداد وجود دارد که یکی از نقاط استراتژی است و طی چهار سال اخیر بیش از 130 سازه تنظیمی کنترلی از محل مدیریت بحران و صندوق توسعه ملی در این ناحیه احداث‌شده و از این 335 هزار هکتار در حدود 70 هزار هکتار برنامه‌های آبخیزداری اجراشده است که در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان مجلس و استاندار قم برگزار شد ما درخواست کردیم برای تکمیل بقیه این میزان اعتباراتی به استان تخصیص داده شود.

وی بیان کرد: با توجه به میزان بارش‌ها، ما در قم شاهد کمترین میزان آسیب‌های ناشی از سیل و رواناب بودیم و این مهم مرهون برنامه‌های اجرایی شده در بخش آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان انواع روش‌های برخورد باسیل خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌های آبخیزداری به چند شکل باسیل برخورد می‌کنیم که کنترل حجمی سیل و تأخیر در جریان سیل با ایجاد سازه‌ها و شکستن شیب ازجمله این روش‌ها بوده که در شیوه دوم آب به‌تدریج تخلیه می‌شود تا به یک دبی مقبولی برسیم.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ سیل وحشتناکِ امروزِ شیراز

عکس/ عیادت امام جمعه شیراز از مصدومان

ممنوعیت‌ ترافیکی در ‌معابر تهران ‌وجود ندارد

سجادی ابراز کرد: بخشی از سازه‌های ما تنظیمی بوده و جریان سیلاب را تنظیم می‌کند، سازه‌های کنترلی، تأخیری و ذخیره‌ای نیز از دیگر انواع سازه‌ها است که هرکدام کارکرد خود را در جلوگیری از ایجاد سیل دارند.

وی تصریح کرد: در سدها نیز با انجام برنامه‌هایی مانند بوته کاری، نهال‌کاری و ایجاد چاله‌ها سعی می‌کنیم که رواناب‌ها را کاهش دهیم و کارهای آبخیزداری در بخش‌های مختلف استان مخصوصاً 22 هکتار بالای پردیسان بسیار قابل‌توجه بوده است و اجرای این برنامه‌ها تأثیر بسزایی در مدیریت رواناب‌ها و جلوگیری از ایجاد سیل داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مطرح کرد: با اجرای برنامه‌های آبخیزداری فرصتی فراهم می‌شود که جریان آب به‌جای افقی، شکل عمودی پیدا کند، یعنی زمانی که آب در بسترسازها آرام می‌گیرد به داخل زمین نفوذ کرده و منجر به پر شدن آب‌های زیرزمینی می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    34 0
    خوب این روش خوب رو برای مهار سیل در شهرهای دیگه یاد بگیرند .وانقدر با بازیهای سیاسی وقت را تلف نکنند .به کار مردم رسیدگی کنند.
  • حسام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    19 0
    سال 88 یه سیل بد اومد دیگه راه و چاهشو فهمیدن
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
      2 0
      الان چند ساله که پشت سر هم تو گلستان سیل میاد اما اونجا خبری از راه و چاه یاد گرفتن نیست.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    18 15
    رودخانه که قم داره با این چیزا سیل نمیشه
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    22 15
    درقم مداومت باران بود ولی رگباری وشدید نشد الکی قمپز در نکن!!
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    1 0
    خدا خیرتون بده،هر مسئولی که کارش رو درست انجام میده دمش گرم...
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    1 0
    دمشون گرم بقیه شهرها یاد بگیرن
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    0 0
    این حرفها شوخی است در حاشیه ی هرشهری از جمله قم آّبراههه ها وچاله هایی وجودداردکه میتوان سیل را قبل ایجاد با اصلاح مسیر بدان سو گاه باچندساعت زحمت درروزهای عادی منحرف کرد
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
    0 0
    39 میلی متر کجا، 150 میلی متر کجا؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس