بهداد سلیمی

وزنه برداری ایران در سال گذشته اتفاقات مختلفی را تجربه کرد که قطعاً مهمترین آن وداع بهداد سلیمی با دنیای قهرمانی بود.

به گزارش مشرق، وزنه برداری ایران در سال ۹۷ هم روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و باعث شد مانند سال‌های گذشته شاهد اتفاقات ریز و درشتی در این رشته باشیم که البته اتفاقات درشت آن پر رنگ تر بود. وزنه برداری در سال ۹۷ سهمیه‌های زیادی از المپیک را از دست داد و دیگر شاهد مدال آوردن بهداد سلیمی نخواهد بود. اینها تنها نمونه‌های کوچکی از مهمترین اتفاقات وزنه برداری در سال گذشته بود. در ادامه تمام اتفاقات سال ۹۷ را مرور می‌کنیم:

*آغاز سال ۹۷ با کاهش سهمیه المپیک ۲۰۲۰

فدراسیون وزنه برداری سال ۹۷ را با خبر خوبی آغاز نکرد چراکه فدراسیون جهانی وزنه برداری قوانین جدیدی را تصویب که یکی از قوانین به ضرر ایران شد. طبق این قانون کشورهایی که بیش از ۱۰ نمونه دوپینگ مثبت از المپیک ۲۰۰۸ تا المپیک ۲۰۲۰ داشته باشند از سهمیه المپیکشان کم می‌شود و چون ایران هم تاکنون ۱۱ نمونه دوپینگ مثبت داشته تعداد سهمیه‌اش به ۲ مرد و ۲ زن کاهش یافت. این بدترین خبری بود که وزنه برداران ایران با آن مواجه شدند.

بیشتر بخوانید:

سهراب مرادی برای مداوا راهی آلمان شد

 

*دخترانی که وارد تاریخچه وزنه برداری شدند

برای مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا، فدراسیون تصمیم گرفت تیم نوجوان دختر را هم اعزام کند که این اتفاقی تاریخی محسوب می‌شد و اولین اعزام برون مرزی دختران وزنه بردار بود. در پایان این مسابقات تیم دختران با چهار نفر نهم شد.

در بخش مردان، تیم جوانان با ۷ طلا، ۶ نقره و ۶ برنز قهرمان شد. تیم نوجوانان با ۴ طلا، ۳ نقره و ۵ برنز در رده چهارم آسیا قرار گرفت.

*سومین قهرمانی وزنه برداران جوان در جهان

تیم وزنه برداری جوانان ایران در مسابقات جهانی توانست برای سومین سال متوالی عنوان نخست را به دست آورد اما در رده بندی مدالی ششم شد.

تیم ایران ۲ طلا، ۳ نقره و ۱ برنز کسب کرد و از لحاظ مدالی چندان نتوانست انتظارات را برآورده کند.

*از درخشش سهراب تا اوت شدن کیانوش در جاکارتا

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ برای وزنه برداری ایران پر از اتفاقات گوناگون بود. در این رویداد از ۸ نماینده ایران، چهار نفر اوت کردند و چهار نفر صاحب مدال شدند.

مجید عسگری، علی مکوندی، محمدرضا براری و کیانوش رستمی اوت کردند و علی هاشمی، سهراب مرادی، بهداد سلیمی و سعید علی حسینی روی سکو رفتند.

رستمی که با تغییر وزن به دسته ۹۴ کیلوگرم آمده بود در رقابت با سهراب اوت کرد تا دوباره سیل انتقادات از مسیری که در پیش گرفته روانه‌اش شود اما در مقابل، سهراب مرادی علاوه بر کسب مدل طلای بازی‌ها توانست با مهار وزنه ۱۸۹ کیلوگرم، رکورد یک ضرب جهان را بعد از ۱۹ سال بشکند و به نام خود ثبت کند.

مدال‌های وزنه برداری ایران در بازی‌های آسیایی:

-سهراب مرادی طلا

-بهداد سلیمی طلا

-سعید علی حسینی نقره

-علی هاشمی برنز

*خداحافظی بهداد با دنیای قهرمانی

اتفاق قابل توجه دیگر در بازی‌های آسیایی خداحافظی بهداد با دنیای قهرمانی بود. سلیمی که در بازی‌های آسیایی برای کسب مدال طلا با سعید علی حسینی رقابت داشت بعد از کسب عنوان قهرمانی وزنه را بوسید و کفش‌هایش را درآورد و همانجا با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. حضور او و علی حسینی روی سکو و برافراشته شدن دو پرچم از ایران در یک مسابقه از اتفاقات زیبای بازی‌های آسیایی بود.

*کسب عنوان قوی‌ترین وزنه بردار المپیک جوانان

وزنه برداری ایران بعد بازی‌های آسیایی، المپیک جوانان را در پیش داشت که با دو نماینده در این رویداد شرکت کرد. امیررضا عسگری دون چهارم شد اما علیرضا یوسفی توانست قهرمان شود و عنوان قوی‌ترین وزنه بردار المپیک جوانان را به دست آورد.

*قدرت نمایی دوباره سهراب این بار در عشق آباد

مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که در عشق آیاد ترکمنستان برگزار شد، برای ایران بسیار حائز اهمیت بود چون ایران می‌خواست از عنوان قهرمانی سال گذشته خود دفاع کند و همچنین با تغییر اوزان وزنه برداری، در وزن‌های جدید هم قدرت نمایی کند اما معادلات درست از آب درنیامد چرا که سه وزنه بردار از ایران دوره سه ماهه خود را در جدول آنتی دوپینگ پر نکردند و اجازه حضور در مسابقات را نداشتند. از این رو ایران مجبور شد با ترکیب ناقص در این مسابقات شرکت کند. البته ایران در پایان عنوان سوم در رده بندی امتیازی را به دست آورد و با ۵ طلا، یک نقره و ۲ برنز در رده بندی مدالی دوم شد.

سهراب مرادی در این مسابقات بازهم درخشید و علاوه بر کسب عنوان قهرمانی رکوردهای یک ضرب، دوضرب و مجموع جهان را هم فرو ریخت تا در وزن جدید هم رکورد دار باشد.

علی داودی هم در این مسابقات رکورد یک ضرب و مجموع جوانان جهان را شکست.

نتایج وزنه برداران ایران در مسابقات جهانی:

حسین سلطانی: نوزدهم

عارف خاکی: دوازدهم

امیر حقوقی: دوازدهم

سهراب مرادی: ۳ مدال طلا

علی هاشمی: طلای مجموع، نقره و برنز یک ضرب و دوضرب

رضا بیرالوند: طلای دوضرب و برنز مجموع

علی داودی: هشتم

محمدرضا براری: ششم

*ماجرای آسیب دیدن گوش براری

بعد از مسابقات جهانی موضوع دیگری که برای وزنه برداری ایران تبدیل به حاشیه شد ماجرای آسیب دیدن گوش براری بود. این وزنه بردار بعد از مسابقات عنوان کرد که در اثر ضربه‌ای که سرمربی تیم ملی به صورت او زده تا برای رفتن روی تخته و زدن وزنه آماده شود، پرده گوشش آسیب دیده است. البته سرمربی تیم ملی هم بابت این مسئله از او عذرخواهی کرد و عنوان کرد از عمد این کار انجام نداده است.

*خبر خوش برای نواب نصیرشلال

به نظر می‌رسد اتفاقات خوب برای تیم وزنه برداری در المپیک لندن تمامی ندارد چراکه بعد از اینکه عنوان پنجمی سعید محمدپور به طلا تبدیل شد و رنگ مدال کیانوش هم از برنز به نقره تغییر یافت، حالا نوبت نواب نصیرشلال بود. چراکه با مثبت شدن تست دوپینگ وزنه بردار اوکراین و در صورت تأیید نهایی مدال نقره نصیر شلال در المپیک لندن به طلا تبدیل می‌شود.

*مصدومیت نگران کننده سهراب مرادی

سهراب مرادی که از ستاره‌های سالهای اخیر وزنه برداری ایران است با مصدومیتی از ناحیه کمر روبرو شده است که نگرانی‌ها را در این وزنه بردار دوچندان کرده است و باعث شد این وزنه بردار مدتی از تمرینات دور باشد تا تکلیف نحوه درمانش مشخص شود.

*جام فجر؛ قهرمانی کیانوش در غیاب سهراب

جام فجر وزنه برداری پس از کناره گیری ناگهانی اهواز، در تهران برگزار شد و چون گزینشی المپیک بود وزنه برداران ایران با حضور در این رویداد یک گزینشی دیگر خود را نیز پشت سر گذاشتند. در این رویداد کیانوش رستمی در غیاب سهراب قهرمان دسته ۹۶ کیلوگرم شد. علی داودی هم توانست رکورد دوضرب جوانان جهان را بشکند.

نتایج وزنه برداران ایران به شرح زیر است:

مصطفی جوادی: پنجم

کیانوش رستمی: قهرمان

سهراب مرادی: شرکت کرد اما وزنه نزد

علی هاشمی: قهرمان

کیا قدمی: نقره

علی داودی: قهرمان

علیرضا سلیمانی: نقره

*رقابت ۱۰ نفر برای ریاست فدراسیون

از مهمترین اتفاقات سال ۹۷ انجام ثبت نام برای حضور در انتخابات فدراسیون است که ۱۰ نفر کاندیدا شدند. حسین رضازاده، کوروش باقری، سجاد انوشیروانی، علی مرادی، حسین مقامی، محمدرضا آخوندی، فرشاد غزالیان، نصرت الله عابدینی، شهرام عظیمی و عبدالکریم پورکیان از نفراتی بودند که در این انتخابات شرکت کردند.

نگاهی کوتاه به وزنه برداری ایران در سال ۹۷

غیره منتظره ترین اتفاق سال: خداحافظی بهداد سلیمی با دنیای قهرمانی

رکوردشکنی‌ها: چهار مرتبه شکسته شدن رکوردهای جهان توسط سهراب مرادی

تاریخ سازی: اولین اعزام برون مرزی بانوان وزنه بردار

بهترین ورزشکار: سهراب مرادی

مهمترین رویداد پیش رو: قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و مسابقات کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ و البته انتخابات فدراسیون

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    1 0
    به نام خدا باسلام متاسفانه انتقاد به نوشته شما دارم من استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه هستم و واقعا تعجب می کنم چرا از لغت هرکول برای قهرمان و پهلوان ایرانی استفاده می کنید مگر رستم که ایرانی است چه ایرادی دارد اگر رهبر معظم انقلاب می فرمایند کالای ایرانی شامل لغت ایرانی هم می شود . والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس