* دومین سال حضور شما در ایران است. دومین نوروز را تجربه می‌کنید. نظر شما در مورد این رسم و فرهنگ مردم ایران چیست؟ جذابیت نوروز نسبت به کریسمس چیست؟
فصل پیش تجربه سفره هفت سین را داشتم. در آن زمان اطلاع نداشتم مفهوم این اتفاق چیست اما به من گفتند که یکی از رسم و رسومات مردم ایران است. زمانی که سفره شما را دیدم خیلی از آن خوشم آمد. اینکه یک کشور همیشه به سنت‌های خود احترام بگذارد خیلی خوبه.

بیشتر بخوانید

شفر: نتیجه دربی قهرمان لیگ را مشخص نمی‌کند / استقلال همیشه از پرسپولیس مشکلات بیشتری داشته است

سه بازیکن استقلال به شفر ملحق شدند


*در بین هفت سین ایران کدام یک از موارد برای شما جذاب‌تر است؟ سبزه، سیب، سکه؟
سبزه چیزی است که در آن فوتبال بازی می‌کنیم. با خوردن سیب احساس نشاط و سلامتی می‌کنیم. ماهی قرمز هم برای من خیلی جالب است و در آلمان هم چیزی مشابه آن داریم. سفره هفت سین را در هتل و ورودی آپارتمان خودم هم دیده‌ام. سنت‌ها را همیشه دوست داشته و به آن‌ها احترام گذاشته‌ام.
*خیلی از هواداران شما اعتقاد دارند تیپ و ظاهر شما به سن شما نمی‌خورد. خصوصاً اینکه همه اعتقاد دارند موهای شما خیلی زیباست و با این موها ظاهر شما زیباتر هم شده‌است. آیا در لیگ ایران مربی خوش تیپ تر از شما هم هست؟
اینکه من جوان هستم کاملاً واضح است. موضوع مهم چیزی است که در ذهن شماست. شلوار و لباس جین را دوست دارم. اگر قرار باشد به مهمانی یا جشن بروم ممکن است لباس رسمی بپوشم، اما وقتی بخواهم در چنین جایی حاضر شوم یا سر تمرین بروم ترجیح می‌دهم لباس جین بپوشم.
* نظر شما در مورد بقیه مربیان و اینکه آیا مربی خوش تیپ تر از شما در لیگ هست نگفتید؟
این را نمی‌دانم. کی‌روش همیشه دستمال گردن زیبایی داشت که به نظرم باید عوضش می‌کرد. اما کت شلواری که دارم را هیچ وقت عوض نمی‌کنم چون برای من خوش شانسی می‌آورد. بعد از بازی برابر الدحیل آن لباس را به خشکشویی دادم و قرار است دوباره بپوشم. اگر ۱۰، ۱۵ بازی بگذرد و نتوانیم برنده شویم شاید لباسم را عوض کنم.
*از روزی که وارد ایران شدید یک چیز خاص همیشه همراه شما بوده است. می‌توانید حدس بزنید منظور ما چیست؟ خصوصاً در استادیوم و وقتی برابر هواداران قرار می‌گیرید.
اول از همه می‌خواهم از هواداران و کمیته مشوقین باشگاه تشکر کنم. خیلی خوشحالم هواداران در ورزشگاه به ما کمک می‌کنند و فضای فوق‌العاده‌ای در استادیوم برای ما درست می‌کنند. بازیکنان جوانی که از تیم‌های دیگر به تیم ما آمدند تجربه فضای جدید داشتند. برای آن‌ها فوق‌العادست که در لیگ قهرمانان و برابر ۸۰ هزار نفر هوادار به میدان رفتند. این اتفاق فوق‌العاده‌ای برای ماست و می‌خواهم از هواداران تشکر کنم.
*اما منظور من شال شما بود. شالی که هیچ وقت از شما جدا نمی‌شود. این شال باعث می‌شود هواداران ارتباط خوبی با شما داشته باشند.
خیلی‌ها از من خواستند این شال را به آن‌ها بدهم اما این کار را انجام ندادم. این شال برای من خوشبختی دارد و هرگز آن را از خودم جدا نمی‌کنم.
*یعنی هیچ کس نمی‌تواند این شال را از شما جدا کند؟
شاید وقتی از ایران رفتم این شال را بفروشم و پول آن را به افراد نیازمند یا یک بیمارستان بدهم. می‌توانم پول این شال را برای امور خیریه هزینه کنم.
*دو سال است که در استقلال حضور دارید، همیشه در نیم فصل اول عملکرد خوبی نداشتید و این باعث شده در نیم فصل دوم هواداران با حسرت رو به رو شوند. تیمی که قدرتمند و قوی است در نهایت به قهرمانی نمی‌رسد. در فصل گذشته فقط قهرمان جام حذفی شدید. آیا امسال حسرت قهرمانی در لیگ برتر برای تیم شما به پایان می‌رسد؟
دو بار برای تیم ما اتفاق افتاده که تیم کاملاً تغییر کرده. فصل پیش ۳ بازیکن در یک کشور بودند، ۵ بازیکن در جای دیگر بودند و این باعث شد نتوانیم کار تیمی داشته باشیم. همه بازیکن‌ها را در کنار هم قرار دادم. در آن زمان پژمان منتظری، خسرو حیدری و مهدی رحمتی همه در کنار هم قرار گرفتند و این اتفاق مهمی برای ما بود. مربی بدنساز تیم تغییر کرد. کار تیمی خوب در این مدت داشتیم. در لیگ قهرمانان شرایط خوبی داشتیم اما ۴ بازیکن ما از تیم رفتند و مجبور شدیم دوباره شروع کنیم. و مشخص است با تیم جدید امکان ندارد در همه بازی‌ها برنده شویم چون خیلی از بازیکن‌ها هم‌تیمی‌های خود را نمی‌شناسند. دوباره تیم جدیدی داریم. در بازی قبل ۳ بازیکن جدید در زمین داشتیم. برنامه خیلی سختی در بازی‌های امسال داریم. لیست را به مدیرعامل باشگاه دادم. اینکه چه بازیکنانی در تیم می‌مانند و چه بازیکنانی ممکن است تیم را ترک کنند. لیست را به باشگاه داده‌ام تا با بازیکنان صحبت کنند. اگر بازیکنان تیم بمانند فصل بعد خیلی قوی‌تر خواهیم شد. تازه به ۸۰ درصد آمادگی رسیده‌ام و فصل بعد بسیار قوی‌تر خواهیم بود.
*سال جدید برای ایرانی‌ها با بازی بسیار هیجان انگیز شروع خواهد شد. هواداران دو تیم هرگز نمی‌توانند تصور کنند سال را با باخت در دربی آغاز کنند. دربی چهارم شماست. یکبار تجربه باخت در دربی را دارید که هیچ‌کس آن باخت را به اسم شما نمی‌نویسد چون تازه به تیم اضافه شده‌بودید. این دربی برای شما چه طور پیش می‌رود. هواداران شما در آستانه سال جدید به دنبال عیدی و برد در دربی هستند
میدانم دربی برای هواداران بازی بسیار مهمی است. اگر بازی قبلی را می‌باختیم دربی هیچ اهمیتی برای ما نداشت. بازی برابر نساجی برای ما بسیار مهم بود. دو امتیاز با پرسپولیس فاصله داریم. اگر پرسپولیس را ببریم یا آن‌ها ببرند، قهرمان فصل مشخص نخواهد شد. قهرمان در آخر فصل و بعد از آخرین بازی مشخص خواهد شد. فصل پیش دیر به تیم اضافه شدم و تیم استقلال شرایط خوبی نداشت. الآن شانس خوبی داریم. بازیکنان برای سال جدید به دیدار خانواده‌هایشان رفته‌اند اما باید بدانند وقتی برمی‌گردند باید شرایط خوبی داشته باشند. همه بازیکنان برای تعطیلات برنامه دارند. امیدوارم وقتی برمی‌گردند آماده باشند و اضافه وزن نداشته باشند. در هر کجای ایران که هستند باید تمرین کنند و برای ما فیلم بفرستند. بازیکنان ما باید حرفه‌ای باشند و همه باید با صد درصد تلاش در تمام بازی‌های باقیمانده حاضر شوند. این اتفاق فقط مخصوص بازیکنان ایرانی نیست بلکه منشأ، ای سما و پاتوسی هم باید کاملاً آماده باشند. همه بازیکنان می‌دانند باید چه کاری انجام دهند و طبق برنامه کارها پیش می‌رود.
*با برانکو که صحبت می‌کردیم می‌گفت از دربی هیچ ترسی ندارم. با توجه به سابقه قبلی از دربی ترسی ندارم. شما هم در کشورهای قبلی دربی‌های زیادی را تجربه کرده‌اید. اما در دربی‌های اخیر هر دو تیم احتیاط داشته‌اند و بازی‌ها کم گل و کم موقعیت بوده‌اند. آیا این قول را می‌دهید این دربی جذاب باشد؟
دربی قبل پرسپولیس اصلاً محتاط نبود و محکم بازی کردند. اما تکرار می‌کنم دربی آخرین بازی لیگ نیست. جدا از اینکه در دربی برنده می‌شوی باید بازی‌های دیگر را هم برنده باشی. الآن همه در مورد دربی صحبت می‌کنند. اگر دربی را ببری اما در بازی آخر ببازی شاید قهرمان نشوی. هدف ما این است در پایان فصل قهرمان شویم.
*اما جدا از قهرمانی برد در دربی برای هواداران ارزش بسیار زیادی دارد. در دو سال اخیر پرسپولیس قهرمان شده‌است اما استقلالی‌ها با برد دربی کری می‌خوانند. این اتفاق می‌تواند برای استقلال هم رخ دهد.
بله متوجه هستم که برد دربی برای هواداران فوق‌العاده مهم است. چیزی که من می‌دان این است استقلال از پرسپولیس همیشه مشکلات بیشتری داشته‌است. در زمین حاضر خواهیم شد تا هواداران خودمان را خوشحال کنیم. اما یکبار دیگر می‌گویم چیزی که مهم است پایان فصل است. حرف من این نیست که می‌خواهیم در دربی بازنده باشیم. باید ببینیم برای برد در دربی چه کاری لازم است. ۳ دربی داشتم که ۱ برد، ۱ باخت و یک مساوی تجربه کرده‌ام. یادم می‌آید در بازی اول روی پنالتی بازی را واگذار کردیم. اما هواداران بعد از بازی ما را تشویق کردند. کاری که باید انجام دهیم این است برای هواداران بجنگیم. همه ۲۷،۲۸ بازیکن ما باید برای هواداران بجنگند.
*با کامرون روزهای خیلی خوبی داشتید. به شیر افسانه‌ای معروف شدید. در ایران هم چنین لقبی به شما داده شده‌است. فکر می‌کنید لقب بهتری هم وجود داره که به شما داده شود؟
نه لقبی که دارم را دوست دارم. عاشق هواداران هستم. آن‌ها منتظر رسیدن ما به موفقیت هستند. قهرمان جام حذفی شدیم و به نیمه نهایی غرب آسیا رسیدیم. شاید برای استقلال قهرمانی سخت باشد. شاید عده‌ای دوست نداشته باشند قهرمان شویم اما باعث انگیزه گرفتن ما می‌شود.
در بایرن مونیخ شعاری داریم. ما همیشه ما هستیم. ما استقلال هستیم. آبی هستیم. همیشه با قدرت و اعتماد به نفس در زمین حاضر می‌شویم و هیچ کس قادر به شکست ما نخواهدبود. نه تنها بازیکنان بلکه همه اعضای باشگاه برای موفقیت تیم تلاش خواهندکرد. در این صورت به موفقیت می‌رسیم.
تیم‌های بزرگ مثل بایرن مونیخ و رئال مادرید هم اینگونه اوج می‌گیرند. دلیل افت رئال مادرید در این مدت هم همین موضوع است. بایرن مونیخ هم ۲۰ سال پیش چنین شرایطی تجربه کرد. از تیم من کارلسروهه عقب افتاد چون در باشگاه مشکل داشتند. کارلسروهه هم به دلیل مشکلاتی که داشته الآن در لیگ دسته ۳ حضور دارد.
اما زمانی که همه با هم باشیم موفق خواهیم شد. تیم اول اسپانیا و پرتغال را شکست دادیم. تیم اول ایتالیا یعنی آ اس رم را شکست دادیم. تیم کوچکی بودیم اما چون همه با هم بودیم، موفق شدیم. اگر با هم باشیم می‌توانیم کوه‌ها را جابجا کنیم. در این صورت از سنگ‌هایی که جلوی مسیر ما می‌اندازند برای موفقیت پل می‌سازیم.
*این شرایط را در استقلال فراهم می‌دانید؟
بله، بازیکنان باید به من اعتماد کنند. اتفاقی که در جامائیکا افتاد و در کوپا آمریکا توانستیم آمریکا را در خانه خودش شکست دهیم. باید اعتماد به نفس تیم را افزایش دهیم. با وجود این هواداران همه چیز ممکن است.
*در آسیا شرایط تیم خوب نیست. برای ادامه مسیر چه امیدی دارید؟ باید با الهلال که تیم بسیار قدرتمندی است روبرو شوید. الدوحیل هم حریف شماست که نمی‌خواهد حذف شود.
برای بازی برابر الدوحیل به قطر رفتیم. کاپیتان و دروازه‌بان ما یک روز دیرتر آمد. میگوئل یک روز دیرتر آمد. چند تا از بازیکنان ما در لحظه آخر از کشور خارج شدند که این اتفاق اصلاً حرفه‌ای نیست. همه باید با هم و برای یک هدف تلاش کنند. در این صورت برنده خواهیم شد.
*شما تنها کسی بودید که با کی‎‌روش مشکل نداشتید. تفکر موازی شما با کی‌روش چگونه شکل گرفت و بعد از رفتن او از فوتبال ایران چه نظری در مورد کی‌روش دارید؟ خیلی‌ها می‌گفتند دوست ندارید در مورد کی‌روش صحبت کنید.
هیچ وقت با مربی مشکل ندارم. همیشه به کار همه مربیان احترام می‌گذارم. از برد آقای منصوریان در لیگ قهرمانان خوشحال شدم چون نماینده ایران بود. در رابطه با کی‌روش شاید همه صحبت‌هایش آن چیزی که من دوست داشتم نبود.
مثلاً وقتی گفت لیگ برتر ضعیف است معنی این جمله آن بود که سرمربیان لیگ برتر ضعیف هستند. اما در مورد این موضوعات با هم صحبت کردیم. مربی ملی در ایران، جامائیکا و آلمان باید همیشه در آن کشور بماند. لیگ را ببیند و به استعدادها کمک کند که دیده شوند. باید به مربیان آن کشور کمک کند. مربی که فقط یک هفته می‌آید و بازی را می‌بیند مربی ملی نیست. مربی ملی باید همیشه بازی‌ها را ببیند تا بازیکنان باشگاه‌ها انگیزه بگیرند.
به مراسمی برای تیم ملی امید دعوت شدم و با سرمربی تیم ملی امید صحبت کردم. زمانی که به بازیکنان من نیاز داشته باشد بازیکنانم را در اختیارش می‌گذارم تا موفق باشد. با هم صحبت می‌کنیم. در روزنامه‌ها و تلویزیون مصاحبه نمی‌کنیم بلکه رو در رو با هم حرف می‌زنیم و با هم همکاری می‌کنیم. همکاری بین باشگاه‌ها و مربی ملی بسیار مهم است. به عنوان مربی باشگاهی هر روز شرایط بازیکنان را می‌بینم و با آن‌ها در ارتباط هستم. شرایط علی کریمی، وریا غفوری و در فصل قبل امید ابراهیمی را بهتر از سرمربی تیم ملی می‌دانم و می‌توانم آن را به سرمربی تیم ملی اطلاع دهم. این اتفاق در فوتبال آلمان بسیار مهم است. زمانی که تیم ملی موفق شود برای مربیان لیگ هم بسیار خوب است.
*فکر می‌کنید می‌توانستید در لیگ ایران داور باشید؟
نه سنم برای این اتفاق زیاد است. شنیدم چند وقت قبل یک مربی در مورد داوران صحبت‌های بدی داشت. فکر می‌کنم فدراسیون باید با این اتفاقات مقابله کند. این صحبت‌ها باعث فشار روی داوران می‌شود. داوران به کمک ما نیاز دارند. داور بازی برابر نساجی عالی بود. از آن جایی که بودم نتوانستم خطای روی تبریزی را ببینم اما خطا کاملاً مشخص بود. وقتی تیمی می‌بازد همه داور را مقصر می‌دانند. داوران به این نیاز دارند تا داوران خوب از آلمان و ایتالیا به ایران بیایند و برای آن‌ها کلاس بگذارند. داوری شغل بسیار سختی است. فدراسیون باید تمام نیازهای داوران را فراهم کند تا سطح کار آن‌ها روز به روز بهتر شود. باید چیزی شبیه کلاس درس و مدرسه برای داوران فراهم کنند.
چیزی مشابه آکادمی که برای بازیکنان جوان وشناسایی استعدادها وجود دارد می‌تواند برای داوران و مربیان هم شکل بگیرد. این چیزی است که فدراسیون باید در آینده برای داوران انجام دهد.