کد خبر 946242
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
ایران

بازار وسیع ۱۵ کشور هم‌مرز با ایران و کشورهای منطقه سی‌آی‌اس برای بسیاری از کشورهای دنیا فریبنده است، ولی آیا ایران در سال ۹۸ می‌تواند خودش را به بازار بزرگ همسایه‌هایش نزدیک کند؟

به گزارش مشرق، اعمال تحریم‌های آمریکا در سال ۹۷ علیه اقتصاد ایران و تلاش این کشور برای محدود کردن درآمدهای ارزی ایران در سال گذشته با اعمال محدودیت‌های نقل و انتقالات مالی و حمل‌ونقل در ابعاد بین‌المللی، باعث شد تا سبد شرکای اقتصادی کشور در تکانه‌های تحریم، تغییر کند و با وجود ریزش برخی کشورها از سبد شراکت اقتصادی با ایران، برخی کشورهای دیگر که تا پیش از این شاید روابط چندان زیادی در حوزه‌های اقتصادی با ایران نداشتند، در لیست شرکای اقتصادی و تجاری کشورمان قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:

۹ اثر مهم «رونق تولید» بر اقتصاد کشور

شاید برای اولین بار رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی ایران از تدوین برنامه‌ای برای ارتقاء سطح مراودات اقتصادی ایران با ۱۵ کشور همسایه به‌علاوه چین و هند خبر داد؛ برنامه‌ای که البته به‌قول خودش گرچه پیش از آن در بازدید از اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از آن رونمایی کرده بود ولی جزئیاتی از این برنامه ارائه نداد.

از سوی دیگر نگاهی به تغییرات تجارت خارجی ایران در پایان سال ۹۷ نشان داد که روند افزایش مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه رو به افزایش است؛ موضوعی که محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به آن می‌گوید: ما برنامه‌ریزی خاصی برای ارتقاء سطح تجارت با ۱۵ کشور همسایه به‌علاوه دو کشور چین و هند داریم و در سال گذشته نیز سعی کردیم با توجه به مشکلات تحریم‌های بانکی و حمل‌ونقل، از ظرفیت هزاران کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه استفاده کنیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سطح تجارت ایران با کشورهای همسایه و خصوصاً عراق افزایش یافته است افزود: در سال گذشته روابط تجاری ما با عراق به‌شدت افزایش یافت و صادرات ما به این کشور رکورد تاریخی ۸.۷ میلیارد دلار را ثبت کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته توانستیم با ۵۰ درصد رشد صادرات به عراق، ۲۹ درصد سهم بازار کشور عراق را از آنِ خود کنیم و بازیگر اصلی در این کشور باشیم.

به‌گفته مودودی، کشور عراق بعد از چین بزرگترین واردکننده محصولات و کالاهای ایرانی است و از نظر تنوع کالاهای وارداتی، در جایگاه نخست بین کشورهای واردکننده کالاهای ایرانی قرار گرفته است.

مودودی با ابراز اینکه در صورت سیاست‌های تجاری هدفمند می‌توان به چشم‌انداز ۲۵ میلیارد دلاری در تجارت با کشورهای همسایه امیدوار بود افزود: سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق سرآغاز این پروژه بزرگ تجاری و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه بود و در سال ۹۸ نیز این سیاست دنبال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته زیرساخت‌های نمایشگاه دائمی محصولات ایران در عراق ایجاد شد و علاوه بر آن این سیاست برای کشورهای عمان و افغانستان نیز دنبال خواهد شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: ما در تلاشیم تا با بهره‌مندی از ظرفیت تعرفه ترجیحی در تجارت با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت تهاتر، سهم خودمان را از بازارهای ترکیه، پاکستان و کشورهای سی‌آی‌اس افزایش دهیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    4 4
    دستمون رسیده دیگه هرچی گوشت ومرغ و موادغذائی مردم داره صادرمیشه انقدکه دیگه چیزی واسه خودمون نمونده دیگه صادرات از این بهتر
    • aras IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
      2 1
      واقعا تفاوت قاچاق و صادرات رو نمیدونید؟
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    6 2
    چین و روس و ترک، اجازه نمی دن.
  • محسن IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    3 0
    تازمانی که ما این نفت لعنتی رو داریم به هیچ کجا نمیرسیم
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    0 4
    همسایه ها محتاج بازار ایرانند.
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
      9 3
      محتاج مواد غذایی ایران هستن که عین سیل داره براشون صادر میشه
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    0 1
    نه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس