۵ هزار و ۳۷۴ نفر حقوق ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی از خزانه می‌گیرند

در جلسه اخیر مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۸، نمایندگان با پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۰درصدی حقوق همه کارمندان، مدیران و بازنشستگان در سال آینده موافقت کردند.

به گزارش مشرق، در جلسه اخیر مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۸، نمایندگان با پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق همه کارمندان، مدیران و بازنشستگان در سال آینده موافقت کردند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که در سال‌های قبل برای جلوگیری از شکاف طبقاتی میان حقوق‌بگیران، افزایش حقوق به صورت پلکانی تعیین می‌شد، یعنی افرادی که حقوق کمتری دریافت می‌کردند درصد افزایش حقوق آنها بالاتر و افرادی که حقوق بالاتری می‌گیرند، درصد حقوق آنها پایین‌تر محاسبه می‌شد. اما در سال ۹۸ با مصوبه مجلس، درصد افزایش حقوق برای همه کارمندان و مدیران، یکسان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق مدیران ۴ میلیون؛ کارمندان ۲۵۰ هزار تومان

این مصوبه با احکام قانون برنامه ششم توسعه کل کشور در تناقض است. زیرا مواد ۲۹ و ۳۰ این قانون تصریح دارد که حقوق ها باید به شکلی طراحی شود که بین پایین ترین حقوق و بالاترین حقوق فاصله ها نزدیک شود، اما بودجه سال آینده فاصله های حقوقی را افزایش می دهد به همین دلیل به نظر می‌رسد مغایر با احکام قانون برنامه ششم است.

محاسبات هم نشان می‌دهد مصوبه مجلس و دولت برای افزایش حقوق همه سطوح حقوق‌بگیر با نرخ درصد یکسان، قطعاً موجب افزایش فاصله میان حقوق‌بگیران خواهد شد.

به عنوان مثال اگر به مدت ۱۰ سال، حقوق کارمندان و مدیران به طور یکسان سالانه ۲۰ درصد افزایش یابد، فاصله دریافتی‌ها سال به سال بیشتر می‌شود، زیرا فردی که مثلاً امسال ۱۰ میلیون تومان می‌گیرد، سال بعد ۲ میلیون تومان به حقوقش اضافه خواهد شد و ۱۲ میلیون تومان دریافتی خواهد شد. همچنین فردی که امسال ۲۰ میلیون تومان می‌گیرد، سال آینده ۲۴ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت. اما فردی که امسال یک میلیون تومان دریافت می‌کند، سال بعد فقط ۲۰۰ هزار تومان به حقوقش اضافه خواهد شد و دریافتی وی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

بنابراین در حالی که امسال فاصله دریافتی کف و سقف دریافتی‌ها (یک میلیون و ۲۰ میلیون) ۱۹ میلیون تومان بود، سال بعد این فاصله به ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. این فاصله درآمدی سال به سال ادامه خواهد داشت تا اینکه فردی که امسال ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کند ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۴۰۷ بیشتر از ۱۲۳ میلیون و ۸۰۰ تومان دریافتی خواهد داشت. اما فردی که امسال یک میلیون تومان دریافت می‌کند، در سال ۱۴۰۷ فقط ۶ میلیون و ۱۹۱ هزار تومان دریافتی خواهد داشت که فاصله حقوق آنها از ۱۹ میلیون تومان فعلی به بیش از ۱۱۷ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین فاصله حقوق فردی که امسال یک میلیون تومان دریافت می‌کند با فردی که ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کند، در سال ۱۴۰۷ با افزایش ۲۰ درصد سالانه، از ۹ میلیون تومان امسال به ۵۵ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

این آمار نشان می‌دهد رویه افزایش حقوق کارمندان، مدیران و بازنشستگان در همه سطوح درآمدی با یک نرخ ثابت، رویه‌ای ناعادلانه است که فقط موجب افزایش شکاف طبقاتی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • RO ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    47 18
    افزایش به این صورت عادلانه نیست ولی پارسال هم عادلانه نبود! چرا من با مدرک کارشناسی ارشد و سابقه بالا باید 10 درصد اضافه می شد و یه نفر با مدرک دیپلم 20 درصد؟ اگه قراره اینجوری باشه که تا چند سال آینده یه فرد که تحصیلات عالی داره با کسی که بزور دیپلم گرفته مساوی میشن
    • اکبر IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      27 2
      بدترین معنی عدالت = مساوی بهترین معنی عدالت = قرار گرفتن هر چیزی در جایگاه خودش تفرقه انداختن بین کارگر و کارمند و کارگر با مدیر و غیره سیاست کثیف انگلیسی است حال ازجانب هرکسی باشد. عزیزان مشکل این است که کلاً حقوق بگیر در حال نابود شدن است وفرق نمی کند کی باشد. خیلی بد بختیم................
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      29 6
      مردم شهرهای بزرگ مخصوصا تهران همیشه رای خود ر به سرمایه دارها و موافقان فساد و فحشا میدهند
    • علیرضا IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      11 6
      من معلم با مدرک ارشد دارم 1700 میگیرم جناب ارشد!
    • سهیل CA ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      1 14
      جناب معلم شما تو یک سال یک ماه هم سرکار نیستی
    • CA ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
      3 0
      جناب علیرضا منم با مدرک ارشد 800 میگیرم. برو خداتم شکر کن
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    23 13
    1- افزایش پلکانی حقوق فقط پارسال اجرا شد . 2- اگر قرار باشد فاصله ای بین حقوق ها نباشد و یا کم باشد پس چرا باید سال ها وقت گذاشت و درس خواند. 3- افزایش حقوق برحسب تورم است امسال 20 شده و سال های قبل کمتر بوده و بر حسب تورم است. 4- فاصله حقوق در همه دنیا هست یک کارگر در امریکا 1500 تا 2000 دلار درآمد دارد ولی یک مهندس بی تجربه 3000 تا 5000 دلار در آمد دارد. 5 - لطفا ایران را با کشور های کمونیستی اشتباه نگیرید. 6- اگر قدرت خرید کم است اشکال از جای دیگری است . ربطی به این که یک نفر 1 میلیون می گیرد و یک نفر 10 میلیون ندارد. 7- چطور یک کارگر در اروپا یا امریکا با حقوق 1500 دلاری حدودی زندگی خوبی دارد و یک کارگر در ایران در بد ترین شرایط است.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      6 3
      1500دلار ضربدر 10 هزار تومان می شود 000/000/ 150 ریال پانزده میلیون تومان پس چرا یک سوم آن را با عنوان جهان سوم در ایران به کاگر ایرانی بدهید ؟ به همه دارد ظلم می شود - سه طبقه حقوق تعریف شود 15 میلیون تومان سقف - بین 5 تا 15 میلیون تومان رشد حقوق ها تا سقف از 5 میلیون تومان کف حقوق ها باشد
    • ناشناس آذری IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      13 0
      دوست عزیز ، آقایان خودشان همه چیز را می دانند لیکن به خواب زده اند. هر مسئله و مشکلی راهکاری دارد ولی اینکه دولتمردان نخواهند انجام دهند بحث دیگری است.
  • کارمند IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    17 1
    اگه واقعا به فکر عدل و عدالت باشین از دو طرف به فکر میفتین . اینجوری باز از اونور بوم میفتین . اگه واقعا به فکر عداتین طبق قانون به میزان تورم واقعی حقوق رو پلکانی افزایش بدین نه تورم ساختگی.لا اقل حالا اگه دلتون برا کارگر میسوزه بیاین بگین اونایی که حقوقشون زیر2 م هست 40درصدیا 50 درصد
  • AE ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    21 4
    من گاهی در شگفتم از این تفکرات خصوصا وقتی تصمیم گیر و نماینده باشی بماند این تحلیل شما خلاف قوانین حقوق و دستمزد بشریت از اول خلقت است حال فرض کنیم با نمودار شما بمدت ۱۰ حقوق کم را ۲۵ درصد اضافه کنیم حقوق های زیاد را ۵ درصد نتیجه این میشود که همه حقوق اعم از سیک دیپلم لیسانس فوق لیسانس خلبان دکترا فوق دکتر قاضی همه یکسان میشود مشکل حقوق کم را باید با کمک های جبرانی دولت حل کرد نه با این حرکات نسنجیده
  • مدير IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    13 41
    كاملا عادلانست ، كارمندا غلط كردن خودشونو با مافوقشون يه كاسه ميكنن .
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      9 1
      بی ادب
    • ابر IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      21 0
      غلط تو مفت خور کردی که از بس مفت خوردی عادت کردی چرخ یک کشور کارمند وکارگر طبقه پایین می باشد
    • R.B IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      3 0
      تو هم بی ادبی هم یه عوضی که ماها مجبوریم باهات زندگی کنیم
    • رئیس IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      3 0
      زبل خان ! الکی خودتو مدیر معرفی کردی تا به مدیرا فحش بدهند
    • حسین IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      0 0
      خیلی بی ادبی
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      0 0
      وای بر آن جماعتی که تو مسئولشونی.یعنی مسئولیتت مجوز توهین به دیگرانه...
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    30 3
    این استدلال چنان ابله گونه است . که بگوئیم چرا باید برای پزشک شدن دانش اموز تخبه انتخاب شود و سد کنکور باشد. این طلم است بنابراین هر بچه ای خواست پزشک شود برود بشود. یا چرا فونبالیست ها چنین پول های می گیرند . بگذارید هر کسی دلش خواست فوتبال بازی کند. این گونه استدلال ها فقط از مغز انسان های بی عرضه و خود خواه بر می اید که بدون زحمت و تلاش می خواهند در حد انسان ها پر تلاش کوشش باشند .
    • سعید IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      17 1
      به هر حال باید بین بالاترین و پایین ترین سطح دستمزد یک سقفی وجود داشته باشد. همانطور که نباید حقوق یک کارگر ساده با یک دکتر یکسان باشد، به همان صورت هم نباید حقوق آنها 100 برابر یکدیگر اختلاف داشته باشد!
    • MY ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      1 0
      مزخرفات
    • MY ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
      0 1
      عالی هتسند این ادستدالالت
  • افشار IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    6 0
    چند نفر مدیر با حقوق بالا داریم دولت ببهانه پلکانی دوسال گذشته همان 10 درصد رابه حقوقهای 2000000 اضافه کرد نباید باز کلک دو سال قبل را بزنند برای اجرای عدالت تورم اکنون بالای 40 درصد است باید دولت حداقل 40در صد حقوقها را افزایش دهد برای مدیرا ن با قانون جدید مالیات 20 درصد افزایش حقوق عملا 5 در صد می شود چون مالیات پلکانی زیاد می شود وبرای حقوقهای بالاتر شاید افزایشی نباشد حتی 5 درصد
  • 1 IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    4 1
    کلا این روشها مشکل دارد چون کشور و اقتصاد مشکل دارد کسی که 30 سال کار کرده 10 درصد و مالیات 35 درصد کسی که تازه وارد بازار کار شده و خرجی ندارد 20 درصد و بدون مالیات کسی که نان اور خانواده است و جندین فرزند دانشگاهی دارد ایا 10 درصد کفاف او را می دهد ثانیا انها از یک طرف در جیب می گذارند و از طرف از حیب دیگر در می اورند چندین برابر
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    4 0
    به روباهه گفتن شاهدت کیه؟ گفتش دُمم ماجرای دولت و بانک مرکزی که نرخ تورم رو از کسی استناد میکنه که جیره خور خودشه و مستقل نیست!! معلومه که هر چی که خودش دوست داره رو بهش دیکته میکنه. از این بی عدالتی ها بسیار بسیار زیاده ......... تا دلت بخاد.
  • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 1
    اصل سیستم حقوق دهی اشکال داره. شکاف عمیق بین حقوق مشاغل مختلف گاها تا ده برابر
  • شهروند AE ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    5 4
    آیا من کارمندی که روزها خانوادم و نمی‌بینم با کسی که کارش پیش محل زندگیشان باید یک حقوق بگیریم!!!؟؟؟باید تو مملکت هر که بیشتر کار می‌کنه و در مناطق محروم و دور از امکانات مشغول به خدمت می‌باشد بیشتر مزایا داشته باشد.من نمی‌دونم با چه منطقی بحث یکسان سازی حقوق میکنند!!!!؟؟
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    4 4
    جمهوری اسلامی که اینجوری درصد افزایش میده امام زمان ازش راضی نیست بخدا راضی نیست باید کسی که 2 میلیون میگره 50 درصد کسی که بالا بیست میلیون میگره هیچ درصدی افزایش نداشته باشه یعنی چی خود بی عدالتی خدا لنعت کنه کسی که همچین قانون امضا میکنه
  • ارسلانی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 1
    به نظر من خیلی خیلی ناعادلانه هستش . یعنی من که حقوقم یک میلیون چهار صد هزار تومان هستش .این افزایش فرقی به حال من نمی کنه بلکه بدتر هم بشه
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    2 0
    روند گرانی با شیب تنده و افزایش حقوق با نوساناتی که داره به پای گرانی نمی رسه و فقط یک حالت بخور نمیر رو در پی داره بیشترین فشار بر دوش طبقات پایینه که اگه تاب نیارن فاجعه امیزه! به هر حال طبقات بالا از کمترین فشارها برخوردارند و عمده اسیب ها متوجه بیماران و افراد اسیب پذیر و ناتوان و کمتر برخورداره که روزهای سختی رو تحمل می کنند و البته اول باید گرانی رو کنترل کنند چون کارخانه ها به خاطر کاهش قدرت خرید مردم ورشکسته خواهند شد و معلوم نیست چه پیش اید.
  • ناشناس آذری IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    8 0
    آقایان هیچ راهی ندارند مگر این که حداقل دریافتی و حقوق کارگران و کارمندان دولت را به سطح استاندارد خلیج فارس یا هر منطقه دیگر که بنزین و کالاها را با آنجا مقایسه می کنند برسانند و الا این تلاطم اقتصادی ادامه خواهد یافت که البته یکی از نتایج این تلاطم، کوچ اتباع کشور و فرار مغزها و کارگران ماهر به خارج از کشور می باشد.
  • علی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    6 1
    آخرنفهمیدیم این مجلس به چه درد می خوره.مطمئن شدیم کسی به فکر قشر کم درآمد نیست.دولت ومجلس به فکرجیب خود هستند.با۲۰درصد هرکدام سه چهارمیلیون به حقوقشون اضافه میشه .کارگر وکارمندبیچاره ۲۰۰تا۴۰۰اضافه میشه.لعنت به همتون بااین کارتون
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    7 0
    مگر کارمند خودش حقوقش را تعیین کرده حالا بعداز 20 سال کار و بر اساس قانون حقوقش شده 6 میلیون تومان باید در حقش ظلم کرده و حقوقش را افزایش نداد 20سال پیش که حقوقش کم بود چه کسی پاسخگوست شما معنی عدالت را دست نفهمیدید
  • مریم IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    4 0
    درسته حداقل حقوق برا افراد پایینه....ولی کسی که اینهمه درس خونده..تجربه وسابقه شغلی داره...استرس ش؛لی ومدیریت داره باید مثل یه فرد بی سواد با سابقه کم حقوق بگیره؟؟؟؟؟...به نظرتون این عدالته.....عدالت یعنی هرچی سرجای خودش.باشه...نه همه چیز عین هم باشه...شما باین کار انگیزه افراد باسواد وپر تلاش رو از بین میبرید
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    11 1
    افزایش یکسان کاملا عادلانه است پایه حقوق را بالا ببرید
  • فقر IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    چون تو ایران چیزی بنام عدالت وجود ندارد
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    1 0
    حقوق ها رو به حداقل خط فقر برسونن بعد همگی ده درصد زیاد بشه حکافیه
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    0 0
    مدیران گروه و بالاتر : 15 درصد کارشناسان مسئول و کارشناسان : 25 و مابقی : 20 درصد
  • AE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    0 0
    کدام کار دولت عادلانه س اینکار عادلانه باشد؟!
  • خان خله IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    2 0
    یک فرهنگی با سی سال خدمت بعد از 15سال از یازنشستگی در تهران 2200000تومان میگیره با یک کارمند تازهوارد هم حقوق یکسان اضافه میگیرن.آقا انیشتین پیش نمایندگان ما لنگ میندازه.
  • خان خله IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    2 0
    یک فرهنگی با سی سال خدمت بعد از 15سال از یازنشستگی در تهران 2200000تومان میگیره با یک کارمند تازهوارد هم حقوق یکسان اضافه میگیرن.آقا انیشتین پیش نمایندگان ما لنگ میندازه.
  • حسین IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    این تصمیم اخیر مجلس عین بی عدالتی هست چرا که اگه بنابه کمک به کارمندان رده پایین بودافرایش بیشتری برای انهادرنظرمیگرفنتن نه اینکه حق مسلم کارکنان متخصص وباتجربه رو تضییع کنن به اسم برقراری عدالت انشالله برای اخرت خودشون جوابی داشته باشن
  • مهدی IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
    1 0
    در دنیای مدرن حقوق را به مدرک نمی دهند بلکه به کیفیت می دهند
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
    1 0
    من فرهنگی لیسانس ۳۷ سال کاروبازنشسته۲۳۰۰ میگیرم ازون کسرهم میشه چکارکنم ظلمه دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس