وحید قلیچ

پیشکسوت تیم پرسپولیس گفت: زننده پنالتی به دروازه بانی که پنالتی رونالدو را مهار کرده اینقدر کارش سخت است که توپ را به در و دیوار و یا هوا بزند.

سرویس ورزش مشرق - تیم فوتبال پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال کشورمان در فصل ۹۸-۹۷ در مصاف با تیم خوب فوتبال پدیده موفق شد به دور نیمه نهایی صعود کند. این تیم در پایان نود دقیقه وقت های قانونی در خانه خود به تساوی ۱-۱ برابر پدیده دست پیدا کرد و پس از سپری شدن دو وقت ۱۵ دقیقه ای اضافه بدون گل توانست در ضربات پنالتی با حساب ۱-۳ و در مجموع با نتیجه ۲-۴ تیم مهمان را مغلوب کند. پرسپولیس در پای فینال باید ۳ خرداد ۹۸ با تیم سپاهان در اصفهان دیدار کند. در سوی دیگر جدول تیم فوتبال داماش گیلان موفق شده راهی فینال شده و در انتظار حریف فینالیست در تاریخ ۹ خرداد ۹۸ باشد.

بیشتر بخوانید:

برانکو پس از شکست پدیده: مستحق صعود بودیم

دروازه بان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس معتقد است این دیدار فینال اصلی جام حذفی این فصل است و هر یک از دو تیم پرسپولیس یا سپاهان که به دیدار با داماش برسند قهرمانی را از آن خود می کنند.

وحید قلیچ در گفت و گو با مشرق، درباره دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی بین تیم های پرسپولیس و پدیده صحبت و نظرش را درباره عملکرد علیرضا بیرانوند دروازه بان پرسپولیس عنوان کرد. او همچنین درباره دیدار نیمه نهایی این مسابقات بین سپاهان و پرسپولیس نیز نظرش را با ما در میان گذاشت.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

*صعود پرسپولیس به نیمه نهایی جام حذفی چطور بود؟

- بازی را دیدم. البته از خانه! خیلی دوست دارم مسابقات تیم پرسپولیس را در ورزشگاه ببینم، ولی مدیران باشگاه اینقدر دوست و آشنا دارند که دیگر هیچ سهمیه بلیتی برای ما پیشکسوتان باقی نمی ماند. با این همه فکر می کنم بازی خیلی بدی بود. اصلاً تاکنون چنین بازی را از پرسپولیس ندیده بودم.

* دلیلش چه بود؟

- فکر می کنم ناهماهنگی بین بازیکنان جدید و قدیم باعث بروز این بازی بد بود.

* به ترکیب تیم ایراد دارید؟

- به ترکیب کاری ندارم. معتقدم این نفراتی که جدید آمده اند هنوز با قدیمی ها هماهنگ نیستند. این به درستی در این دیدار به چشم آمد.

* در نیم فصل دوم پرسپولیس خوب بازی کرده؟

- نه! اصلاً از آن بازی هایی که ما بگوییم "عجب بازی کرد! " نداشته است. مانند نیم فصل اول یا لیگ قهرمانان آسیا. با اینکه آن روزها نفرات جدید جذب نشده بودند پرسپولیس خیلی زیباتر و شاداب تر بازی می کرد. این موضوع زمان می برد. البته برانکو خودش می داند که چطور باید اینها را با هم هماهنگ کند.

* چطور می توان این هماهنگی را زودتر بوجود آورد؟

- این نفرات تازه وارد همه بزرگ و خوب هستند و هر کدام در تیم های قبلی شان وزنه ای برای تیم شان محسوب می شدند ولی نمی دانم چرا در پرسپولیس اینقدر سطح پایین بازی می کنند. فکر می کنم برانکو با همان قدیمی ترها بازی کند بهتر باشد. در حال حاضر به درد پرسپولیس نمی خورند. باید کم کم به ترکیب اصلی اضافه شوند. قبلی ها با جان و دل بازی می کردند و تمام وجودشان را در زمین می گذاشتند. چون این نفرات تازه آمده اند بازی تیم هم از نظر همبستگی افت کرده است.

* بازی دوباره با پدیده در طی دو، سه هفته تا چه اندازه در ارائه بازی متفکرانه پدیده روبروی پرسپولیس نقش داشت؟

- پدیده خیلی خوب بازی می کرد. من اصلاً انتظار این بازی را از آنها نداشتم. باید بگوییم اگر بازی مساوی شد و به پنالتی رفت و پرسپولیس حذف نشد از خوش شانسی پرسپولیس بود. چون پدیده آمده بود که بازی را ببرد و به درستی هم توجیه شده بودند. یحیی گل محمدی مربی بسیار خوبی است و نمی توان او را نفی کرد. معتقدم او حتی می تواند هدایت تیم ملی را هم در دست داشته باشد. او در همه این سالها هرجا بوده موفق عمل کرده است. امثال این مربیان جوان در رأس تیم ملی باشند ایرادی دارد؟ این نفرات جویای نام هستند و سبک خودشان را هم دارند. دیسیپلین لازم را هم دارند. فدراسیون باید از این مربیان جوان بهره برداری کند. گل محمدی در دیدار برابر پرسپولیس برای تک تک نفراتش برنامه داشت خیلی مهم است که در آزادی روبروی این همه تماشاگر پرسپولیس به این زیبایی بازی کنند و تا دقیقه آخر پا پس نکشند. در نهایت هم با تیزچنگی بیرانوند نتیجه را واگذار کردند.

* عملکرد علیرضا بیرانوند را در این دیدار چطور ارزیابی کردید؟

- بیشتر جدال در میانه زمین بین هافبک های دو تیم بود که باعث شد خطر خاصی روی دروازه بیرانوند ایجاد نشود. در جنگ میانه زمین، زور هافبک های پدیده به پرسپولیس می چربید و شما دیدید که بازی آنطور که پدیده می خواست پیش رفت. اما وقتی بازی به پنالتی رسید حرف اول و آخر را بیرانوند زد.

* ضربه زدن به این قبیل دروازه بانان صاحب نام چه تأثیری روی زننده پنالتی دارد؟

- خیلی تأثیر دارد. وقتی بازیکن روبروی بیرانوند می ایستد دیگر مانند قبل نیست که تصور یک دروازه بان عادی را داشته باشد. زننده ضربه فشار زیادی را تحمل می کند و به خودش می گوید این دروازه بان ضربه رونالدو را مهار کرده، پس گرفتن پنالتی من برایش خیلی آسان است و می رود و ضربه اش را به آسمان، در و دیوار یا درون دست های بیرانوند می زند.

* برخی معتقد بودند که بیرانوند به جای حرکت روی خط دروازه بعد از سوت داور به جلو هم حرکت می کند. این اقدام خطا محسوب می شود؟

- نه! خطا نیست چون گلر وقتی آخرین لحظه زننده ضربه پنالتی می خواهد پایش را به توپ بزند گلر می تواند حرکت کند و ایرادی ندارد.

* مگر نباید فقط در عرض و روی خط باشد؟

- این به داور مربوط می شود چون در آن لحظه آخر چشم داور روی زننده ضربه برمی گردد و اگر گلر زیرک باشد می تواند در همان صدم ثانیه با یک قدم خروج از خط زاویه را برای خودش تنگ تر کند. داور هم دیگر در آن شرایط کاری با این موارد ندارد. البته این جلو امدن مختص بیرانوند نیست و تقریباً همه دروازه بان ها در ایران موقع پنالتی جلو می ایند و کمتر دیده شده که داورها خطا بگیرند.

* بازی بعدی پرسپولیس باید روبروی سپاهان بازی کند آن دیدار را در نیمه نهایی چطور پیش بینی می کنید؟

- حریف حریف چغری است. سپاهان مربی خوبی دارد و تیمش هم پر از مهره های عالی است. با توجه به اینکه بازی در اصفهان برگزار می شود قطعاً کار برای پرسپولیس بیش از هر دیدار دیگری مقابل سپاهان سخت خواهد بود. البته تا آن زمان (سوم خرداد) حتماً تکلیف قهرمان لیگ برتر مشخص شده و این می تواند روی انگیزه های دو تیم برای رسیدن به فینال و دستیابی به عنوان قهرمانی تأثیرگذار باشد. ولی در کل معتقدم بازی بسیار سختی برای پرسپولیس است. گرچه این نکته هم در این موضوع وجود دارد که قطعاً پرسپولیس تا ۴ ماه بعد به سطحی از هماهنگی بین نفراتش دست یافته که با قدرت تر از امروز روبروی سپاهان به میدان برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عماد IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    3 4
    یه حال دیگه که به پرسپولیس دادن این همه فاصله برای هماهنگ شدن تیم محبوب فدراسیون
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    8 4
    داوری که شبونه انتخاب شد نذاشت لنگ حذف بشه
  • تیراختور ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    5 1
    نام بیرانوند برای هر پنالتی زنی ترس آور هست خخخخخ آره مثلا بازیکن ژاپن که از ترسش توپ رو به بالای دروازه زد!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس