کد خبر 937916
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
«منشور اقتصاد در گام دوم»|«دانش» و «جوانان» ۲ نقطه امید به اقتصاد هستند/دولت مفهوم اقتصاد مقاومتی را درک نکرد

یک اقتصاددان گفت: گفت: دولت مفهوم اقتصاد مقاومتی را به درستی درک نکرد و در غیر این صورت همان چالشها و مشکلات سال 91 در سال 97 تکرار نمی‌شد.

به گزارش مشرق، وحید شقاقی شهری، با بیان اینکه، باید بپذیریم که اقتصاد مقاومتی در سالهای اخیر موفق نشده است، گفت: از سال ۹۳ صراحتاً تاکید کردم که این مسیر ما را به مقصد نمی‌رساند، اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کردند هدف اصلی‌اش شناسایی آسیبهای اقتصاد ایران بود و قرار بود بعد از شناسایی این نقاط ضعف برطرف شود.

وی افزود، بر اساس بررسیهای انجام شده مشخص شد، در تحریمهای سال ۹۰ بین ۱۰ تا ۱۵ نقطه آسیب پذیر در کشور جود دارد. همان موقع مطرح شد که در مساله بانک، خودرو، عدم تنوع شرکای تجاری مشکل داریم، وابستگی به نفت و اقتصاد نفتی، چالشهای مالیاتی، نقدینگی هدایت نشده از چالشهای اقتصاد ما بوده و به طور کلی ۱۵ مشکل عمده در اقتصاد ایران وجود دارد که هنوز تدبیری برای پوشش و رفع آنها اندیشیده نشده است.

بیشتر بخوانید:

شقاقی شهری با بیان اینکه، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وظیفه اش شناسایی نقاط آسیب پذیر و بر طرف کردن آن بود، گفت: دولت مفهوم اقتصاد مقاومتی را به درستی درک نکرد و در غیر این صورت همان چالشها و مشکلات سال ۹۱ در سال ۹۷ تکرار نمی‌شد.

وی افزود، متاسفانه آن ستاد به دنبال برنامه های جاری و روزمره رفت و نقاط آسیب پذیر همچنان سر جای خودش باقی مانده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد، در آن زمان به یاد دارم که بعد از بالا رفتن قیمت پراید رئیس جمهور در مورد میزان آهن به کاررفته در پراید انتقاد کرد اما دیدید که همان اتفاقات در کشور تکرار شد و از یک سوراخ دوبار گزیده شدیم.

به گفته شقاقی شهری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید به مردم و رهبری گزارش دهد که چه اقدامی انجام داده که دوباره نقاط چالش برانگیز و آسیب پذیر کشور در سال ۹۱ تکرار شده است.

وی با بیان اینکه، بعد از بحران ارزی سال ۹۱ قرار بر متنوع شدن شرکای تجاری و تقویت نقشه ارزی کشور بود، گفت: وعده داده شد تا پایه های جدید مالیاتی مصوب شده و جلوی رشد نقدینگی را بگیرند، قرار بود جلوی سوداگری گرفته شود تا ریشه فساد از بین برود.

این کارشناس اقتصادی گفت: اعضا محترم ستاد فرماندهی باید بگویند در ۵ سال اخیر چه اقدامی انجام داده اند که از نقاط شکننده قبلی اقتصادمان مجدد ضربه خوردیم. رهبری کلیات اقتصاد مقاومی را ابلاغ کردند اما در اجرا اتفاق خاصی نیافتاد چون برنامه خاصی در دستور کار نبوده است.

شقاقی شهری گفت: دل کارشناسان اقتصاد برای کشور می‌سوزد اما دبیران ستاد اقتصاد مقاومتی باید بگویند چه اقدام مثبت و رو به جلویی در راستای تحقق این سیاستها انجام داده اند به زعم بنده اعتقاد راسخی برای تحقق این موضوع وجود نداشته است و سرمایه های کشور به هدر رفته است چراکه فقط با کلمات بازی شده است.مردم می‌پرسند اقتصاد مقاومتی چه نتیجه ای حاصل شده است. حال اینکه کلیات و اهداف هیچ گونه مشکلی نداشته اما در اجرا دچار نقص و چالش بوده ایم.

وی افزود، با وجود همه این مشکلات رهبری به نسل جوان کشور امیدوارند و آینده کشور نیز با توجه به ظرفیتهای جوانان رقم خواهد خورد.

به گفته این استاد اقتصاد، نظام مالیاتی اصلاح پذیر است اما مقابله با ذینفعان مهم است، باید در گام دوم مشخص حرکت اقتصاد در فضای اقتصاد مشخص شود چرا نتوانستیم بانکهای اطلاعاتی را تجهیز کنیم، همین موضوع نشان میدهد ما به تیم یکدست جسور نیاز داریم.

وی افزود، رهبری امکان مدیریت دولت را ندارند و دولت باید در زمینه اقدامات اساسی انجام دهند و به نظر بنده در اولین گام باید تیم اجرایی دولت تغییر کند.

شقاقی شهری گفت: ما امروز ظرفیت بزرگ نیروی تحصیل کرده را در اختیار داریم اما این نیروی تحصیل کرده باید در ظرف مناسب قرار گیرد تا خروجی مناسب بدست آید. این بستر همان نقشه راه و سیاست گذاری فضای کسب و کار در کشور است.

وی ادامه داد، متاسفانه از یک طرف فضای کشور ما آلوده و رانتی و از طرف دیگر سیاست های اقتصادی ما معیوب است. البته باید این نکته را تاکید کنم که دربخش خرد مشکلی نداریم اما درسیاستهای اقتصاد به خاطر چالشهای گذشته مشکلات زیادی وجود دارد.

شقاقی شهری با بیان اینکه، در کشور ما ظرفیتهای علمی بزرگی وجود دارد که یا دیده نشده و یا تازه کشف شده، گفت: در حال حاضر ۵ میلیون داننشجو و شاید بیش از این تعداد فارغ‌التحصیل داریم. من فکر میکنم همین جوانان باید مسیرهای که دولت ترسیم کرده را کنار گذاشته و در حوره علم و فناوری به صورت جدی و مستقل ورود کنند.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: توجه کنیم که نهادهای انحصارگر میتوانند در این مسیراخلال ایجاد کنند حداقل نقش و تقاضا از دولت این است که در این مسیر مانع ایجاد نکند. امروز جوانان کشور به صورت خودجوش در حوزه فناری ورود کرده اند و این موضوع جای امیدواری دارد. به نظر میاید لب بحث بیانیه گام دوم رهبری نیز به این بحث پیوند خورده است، اما به یاد داشته باشیم در حوره مختلف نیاز به تولید داریم و نباید دستمان جلوی بیگانه دراز باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    0 0
    دولت کلا درک نداره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس