زعفران نمایه

اسپانیا و امارات با خرید ۵۰ درصد زعفران ایران در صدر مشتریان زعفران صادراتی ایران قرار دارند که پس از انجام تغییراتی در بسته بندی و بعضاً کیفیت، آن را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

به گزارش مشرق، فرزاد سحر خیز عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان، اظهار کرد: اسپانیا زعفران ایران را به صورت فله خریداری و پس از بسته بندی مجدد آن را به عنوان " زعفران اسپانیایی" صادر می‌کند. به همین جهت است که اسپانیا را بزرگترین صادرکننده زعفران دنیا می‌شناسند. امارات نیز زعفران ایرانی را به صورت روزانه و هفتگی توسط دلالان و تجار غیر حرفه‌ای خریداری می‌کند و پس از مخلوط کردن با ناخالصی، به صورت عمده با بسته‌بندی‌های ایرانی و حتی با علامت استاندارد ایران، زعفران مخلوط شده و نامرغوب را به کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقا و چین می‌فروشد.

وی با شاره به اینکه بعد از اسپانیا و امارات، چین بزرگترین خریدار زعفران فله ایرانی است افزود: افغانستان از دیگر مشتریان زعفران فله ایرانی است که به عنوان رقیب آینده ایران تلقی می‌شود. افغانستان با خرید زعفران از ایران و فروش آن به عنوان زعفران افغانی، تجارت این زعفران را در دنیا آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

زعفران ۱۱.۵ میلیون تومان شد

خرید فله‌ای زعفران ایرانی توسط تجار اسپانیایی

سحر خیز، عربستان و قطر را نیز جزو خریداران عمده زعفران بسته بندی ایران دانست و گفت: مردم کشورهای عربی به دلیل رفت و آمد زیاد به ایران با کیفیت زعفران ایرانی آشنا شده‌اند و تمایل خریدشان به این محصول به نسبت زعفران اسپانیایی روز به روز بیشتر می‌شود.

فرزاد سحر خیز با اشاره به سابقه تولید و همچنین پشتوانه کیفیت زعفران در ایران گفت: با راه اندازی واحد تخصصی بازرگانی خارجی و استراتژی فروش، صادرات زعفران بسته بندی تحت نام ایران را به سایر کشورها در دستور کار خود قرار داده‌ایم. بسته بندی زعفران طبق درخواست مشتری بین المللی و به عبارتی به صورت سفارشی تولید شده و به مقصد ارسال می‌شود. بعد از زعفران، دو محصول چای زعفرانی و نبات زعفرانی که تولید اختصاصی کشور ایران است، بیشترین محصولات صادراتی این شرکت به حساب می‌آید.

وی افزود: با بررسی آمار صادرات زعفران مشاهده می‌شود که تنها ۵ درصد از کل زعفران صادراتی کشور اختصاص به بسته بندی‌های زیر ۱۰ گرم ویژه مصرف کنندگان نهایی و مراکز خرده فروشی دارد و ۹۵ درصد باقیمانده، در بسته‌های بالای ۱۰ گرم و عمدتاً نیم و یک کیلو صادر می‌شود. در حال حاضر، با توجه به رعایت استاندارد در تولید و بسته بندی زعفران، انعطاف در بسته بندی سفارشات خارجی، بسته بندی‌های لوکس، ارائه خدمات مطلوب و استانداردهای بازارهای بین المللی توانسته‌ایم سهم خود را در صادرات زعفران بسته بندی ایرانی افزایش دهیم؛ به طوری که در حال حاضر ۴۵ درصد از حجم کل صادرات به بسته بندی‌های زیر ۱۰ گرم اختصاص دارد و این سهم سال به سال در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، تولید زعفران بسته به شرایط کشاورزی و آب و هوایی کشورمان بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن در سال است که این حجم تولید، ایران را در صدر تولید کنندگان زعفران جهان قرار داده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    1 0
    کف بزن به عرضه ی ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس