کد خبر 937552
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
کم خونی نمایه

کم خونی و فقر آهن یکی از بیماری‌های شایع در خانم هاست که می‌توان آن را با مصرف چند ماده غذایی درمان کرد.

به گزارش مشرق، حوزه کلینیک در نظر دارد مهم‌ترین مسائل بهداشتی، درمانی و مهارت زندگی که خانم‌ها باید بدانند را در اختیار آنها قرار دهد.

آیا شما جز آن دست از افرادی هستید که به طور مداوم احساس خستگی می‌کنید؟، باید بدانید که یکی از مهمترین علل خستگی به ویژه در خانم‌ها کم خونی است، کم خونی بیماری است که بدن شما با کمبود گلبول‌های قرمز خون روبه رو می‌شود.

گلبول‌های قرمز سالم، بخش اصلی هموگلوبین خون شما هستند که اکسیژن را جذب می‌کنند و این بدان معنی است که اگر تعداد گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کم باشد، سلول‌های بدن شما ممکن است به اندازه کافی اکسیژن برای عملکرد درست خود نداشته باشند، در نتیجه شما ممکن است احساس خستگی کنید.

بیشتر بخوانید:

بیماری مخفی که تا پایان عمر درگیرتان می‌کند

کم خونی انواع مختلفی دارد، اما شایع‌ترین علت آن کمبود آهن در بدن است، باید دانست که مغز استخوان نیاز به آهن برای تولید هموگلوبین دارد و بدون آهن کافی در بدن، قادر به تولید هموگلوبین برای گلبول‌های قرمز نخواهد بود.

کم خونی فقر آهن در خانم‌ها بسیار شایع است و در زنان باردار می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد، ما به شما چند درمان خانگی کم خونی و علائم این بیماری را معرفی می‌کنیم.

۵۰ درصد خانم‌های باردار و نیمی از دختران و زنان ۱۴ تا ۴۳ سال از کمبود آهن رنج می‌برند و حدود یک‌سوم آنها مبتلا به کم‌خونی شدید هستند.

علائم کم خونی را بشناسید

بسیاری از علائم مهم و شایع کم خونی ممکن است با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند و بنابراین، مهم است که آزمایش خون بدهید و از میزان سلول‌های خونی خود باخبر شوید.

خستگی مداوم
پوسته پوسته شدن یا خارش پوست
ریزش مو
ضعف و احساس کمبود انرژی
تپش قلب
تنگی نفس
احساس خواب آلودگی

ویتامین C مصرف کنید

کم خونی موجب ضعف سیستم ایمنی بدن شما می‌شود و به همین دلیل ممکن است بیشتر در معرض عفونت و بیماری‌های التهابی قرار بگیرید و مصرف ویتامین C می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و جذب آهن کمک کند، مصرف آب پرتقال یا آب لیمو می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند.

درمان کم خونی با ماست و زردچوبه

مصرف یک فنجان ماست دو بار در روز، صبح و بعد از ظهر، با یک قاشق چای خوری زردچوبه می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند.

کم خونی را با سبزیجات سبز درمان کنید

کلروفیل موجود در سبزیجات سبز مانند اسفناج، کرفس، سبزیجات خردل و کلم بروکلی که منبع خوبی از آهن هستند می‌تواند به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کند البته بهتر است اسفناج پخته شده را به جای خام آن مصرف کنید چرا که خام آن حاوی اگزالیک اسید است و می‌تواند از جذب آهن در بدن جلوگیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس