بافت فرسوده

معاون اداره کل تجهیز منابع مالی، اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری نحوه دریافت تسهیلات ساخت و خرید مسکن در بافت‌های فرسوده را تشریح و گفت:با کدپستی و کد جام از واقع شدن ملک خود در بافت فرسوده آگاهی یابد.

به گزارش مشرق، مجتبی عباسی با اشاره به اینکه برنامه بازآفرینی شهری ایران دارای چند رکن اجرایی است، گفت: یکی از ارکان مهم که بخش اعظمی از این برنامه را در برمی گیرد، نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی مسکن است و در این راستا برنامه ریزی شده که تسهیلات ارزان قیمت به سازندگان مسکن ارائه شود.

بیشتر بخوانید:

رشد قیمت مسکن چرا تدبیر نمی‌شود؟

ارائه خدمات مسکن مهر در تهران به شهرداری واگذار می‌شود

*تسهیلات مشارکت مدنی ساخت در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه بازآفرینی شهری تسهیلات مشارکت مدنی ساخت در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان بدون نیاز به سپرده گذاری ارائه می شود، گفت: با همراهی دولت نرخ سود این تسهیلات به ۵۰ درصد نرخ سود شواری پول و اعتبار کاهش یافته است.

معاون اداره کل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: تسهیلات مشارکت مدنی ساخت با نرخ سود ۹درصد در دوره مشارکت ۲ تا ۳ ساله ساخت در محدوده های هدف بازآفرینی پرداخت می شود.

وی اظهارکرد: برای استفاده از تسهیلات ساخت مسکن متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه facility.udrc.ir کدپستی و کدجام ثبت شده در سند را وارد کنند و از وقوع ملک خود در بافت فرسوده مطلع شوند.

عباسی ادامه داد: اگر ملک، در بافت فرسوده مورد هدف بازآفرینی قرار گرفته باشد با ورود اطلاعات پروژه و مشخصات مالک در سایت، کارشناسان ادارات راه و شهرسازی در سراسر کشور اطلاعات وارد شده را بررسی و در صورت نبود مشکل و تکمیل مدارک، معرفی نامه ای برای ارائه به بانک عامل صادر می کنند و تسهیلات ساخت مسکن طی ۱۵ روز به متقاضی پرداخت می شود.

* تسهیلات ودیعه اسکان موقت به منظور جا به جایی افراد از مسکن خود در طول دوره ساخت

معاون اداره کل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهارکرد: همچنین تسهیلات ودیعه اسکان موقت به منظور جا به جایی افراد از مسکن خود در طول دوره ساخت، در کلانشهرها به مبلغ ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها به مبلغ ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۹درصد به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش هزینه های تولید در سال اخیر بر اساس توافق با بانک مسکن، مقرر شد تا با استفاده از منابع داخلی بانک سقف دریافت تسهیلات برای انبوه سازان افزایش پیدا کند. بر این اساس سازندگان حرفه ای می توانند در صورت استفاده از تکنولوژی های نوین در شهر تهران علاوه بر دریافت تسهیلات ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی با سود ۹درصد، مجموعاً تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده گذاری دریافت کنند.

به نحوی که مازاد تسهیلات بافت فرسوده تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد و یا مصوبه شورای پول و اعتبار محاسبه می شود.

به گفته وی، همچنین انبوه سازانی که دارای صلاحیت حرفه ای و پروانه انبوه سازی هستند نیز می توانند تا سقف ۹۰ میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کنند.سازندگان که در مراکز استانها و شهر های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهر ها فعالیت می‌کنند مبالغ آنها نیز مختلف است که می توانند به بانک مسکن شهر های خود مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طبق مذاکرات اولیه با بانک مسکن این بانک به ارائه تسهیلات در برنامه ملی بازآفرینی شهری اقدام می‌کند، گفت: البته به دنبال این هستیم تا بانک های دیگر نیز به جریان پرداخت تسهیلات وارد شوند.

عباسی با اشاره به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به منظور خرید مسکن اظهارکرد: در این زمینه نیز با کمک دولت توانستیم نرخ سود را برای متقاضیان کاهش دهیم بنابراین افرادی که می‌خواهند در بافت فرسوده ملک بخرند از حمایت دولت برخوردار هستند.

معاون اداره کل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: میزان تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم در شهر تهران ۸۰ میلیون، شهرهای بزرگ با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۶۰ میلیون تومان و سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان، با نرخ سود ۶ درصد، پرداخت می شود.

وی با اشاره به نحوه دریافت تسهیلات از صندوق پس انداز یکم، بیان کرد: در این روش افراد می توانند با سپرده‌گذاری به مدت حداقل یک سال از تسهیلات این صندوق استفاده کنند و به طور مثال اگر ۱۵ میلیون تومان برای دو سال در این صندوق سپرده‌گذاری کنند می‌توانند در پایان دو سال با دریافت ۶۰ میلیون تومان تسهیلات، نسبت به خریداری ملکی که در این مدت طی برنامه بازآفرینی در حال تولید بوده است، اقدام کنند.

عباسی گفت: تسهیلات برنامه بازآفرینی شهری به منظور ساخت و ساز در محلات هدف بازآفرینی و بافت های فرسوده ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه بازآفرینی شهری، در کنار تسهیلات ارزان قیمتی که ارائه می شود، کاهش هزینه‌های ساخت برای سازندگان نیز مورد توجه قرار گرفته، افزود: در این راستا مشوق ها، معافیت ها و تسهیلاتی برای افراد مختلف و به خصوص توسعه گران در نظر گرفته شده است.

عباسی ادامه داد: در همین راستا نسبت مالکانه از ۲۵ به ۲۰ درصد برای توسعه گران کاهش داده شده، که این مساله به دریافت ساده تر و سریع تر تسهیلات کمک می‌کند.

معاون اداره کل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: همچنین ۱۰ درصد از کل سرمایه گذاری طرح، به غیر از هزینه‌های ساختمانی برای توسعه گران به عنوان هزینه های قابل قبول تسهیلات در نظر گرفتیم تا تسهیلات زودتر پرداخت شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات بافت فرسوده در ۴ مرحله پرداخت می‌شود، گفت: در مرحله اتمام فندانسیون ۱۵ درصد، اتمام سقف ۲۵ درصد، اتمام سفت کاری ۳۵ درصد و اتمام نازک کاری ۲۵ درصد از تسهیلات به سازندگان پرداخت می شود.

معاون اداره کل تجهیز منابع مالی، فنی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: هر ملک فرسوده ای شامل تسهیلات و تخفیفات ساخت نمی شود و حتماً باید این املاک در محدوده بافت فرسوده و مورد هدف برنامه بازآفرینی شهری باشند تا از این تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: به دنبال بانک پذیر کردن املاک فاقد سند هستیم تا صاحبان این املاک نیز بتوانند از تسهیلات ساخت در برنامه بازآفرینی استفاده کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس