اخبارویژه

وزیر کار و رفاه نامه ۸ وزیر به محضر رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست برای تسریع رسیدگی و تصویب دو لایحه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تأیید کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ ضمانت نداشت چرا به FATF اعتماد کنیم؟

وزیر کار و رفاه نامه ۸ وزیر به محضر رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست برای تسریع رسیدگی و تصویب دو لایحه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تأیید کرد. همزمان اعلام شد که ظریف نتوانسته اعضای مجمع را در این زمینه قانع کند.


دو لایحه الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، از مطالبات کمیته FATF است.
محمد شریعتمداری دیروز با بیان اینکه خود، جزو امضاءکنندگان نامه تقدیمی به محضر رهبر انقلاب نیست، گفت: مفاد این نامه تقاضا از ایشان برای تسریع در رسیدگی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.


وی برخلاف واقعیات مدعی شد فکر می‌کنم دو یا سه اظهارنظر مکتوب رهبر معظم انقلاب ذیل نظر شورای هماهنگی سران سه قوه- هم منفرداً در مورد هر کدام از این لوایح بصورت جداگانه و هم مجتمعاً اخذ شده است؛ یعنی کاملاً پیداست که متناسب با روند طبیعی قانونی کار، رهبر معظم انقلاب با تحقق این شرایط موافقت فرموده‌اند.(!)
وی می‌گوید: تأخیر در تصویب، ممکن است تبعاتی برای کشور در عرصه‌های گوناگون داشته باشد و انتقالات مالی را با مشکل مواجه کند. از این جهت موضوع لوایح چهارگانه مرتبط با FATF برای دولت از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و دولت علاقه‌مند است تا در این فرصت محدود این اقدام به نتیجه برسد.


هیئت عالی نظارت مجمع برخی تحفظ‌ها درباره این لوایح دارد. امیدواریم این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود و به تصویب برسد تا ما شاهد آثار زیانبار عدم تصویب آن در کشور نباشیم.
گفته شده که ظریف، زنگنه، حجتی، رحمانی، اردکانیان و دژپسند (وزرای خارجه، نفت، جهاد کشاورزی، صنعت و تجارت، نیرو و اقتصاد) نامه مذکور را امضا کرده‌اند؛ هر چند که تهیه و تدارک نامه توسط ظریف و زنگنه و روحانی انجام شده و بقیه وزرا امضاکننده بوده‌اند.


در همین حال، هر چند دیروز علی مطهری گفت: احتمال تصویب این دو لایحه در مجمع قوی‌تر از گذشته است، اما احمد توکلی که خود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد، تصریح کرد: ظریف نتوانست مجمع را درباره لایحه پالرمو قانع کند.
احمد توکلی گفت: طبعاً اگر اعضای مجمع قانع شده بودند که مجمع جلسه فوق‌العاده نمی‌گذاشت. پس تا الان مجمع قانع نشده است که نیاز به جلسه فوق‌العاده است. اگر منظور شما درباره تصاویر این است، بله آقای ظریف نتوانست مجمع را قانع کند.


وی با بیان اینکه جلسه بعدی مجمع در این باره، شنبه آینده برگزار می‌شود، گفت: ممکن است مخالفت‌ها با تصویب لوایح چهارگانه، بر تصمیم اعضای مجمع تأثیر بگذارد.
وی برخلاف ادعای محمد شریعتمداری وزیر صنعت و تجارت تصریح کرد: رهبری نظری درباره پالرمو و CFT به مجمع اعلام نکرده‌اند.


همچنین مصباحی مقدم دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان جلسه فوق‌العاده مجمع برای بررسی پالرمو به تعویق افتاد، تصریح کرد: از آنجایی که به جمع‌بندی نرسیدیم، نمی‌توانم بگویم دقیقاً اعضا چه نظری داشتند، اما در جلسه فوق‌العاده مشخص خواهد شد جلسه فوق‌العاده نه چهارشنبه هفته جاری بلکه شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.


سؤالی که تهیه کنندگان نامه منسوب به وزرا و حامیان تسریع در تصویب CFT و پالرمو، پاسخی برای آن ندارند، این سوال روشن است که آیا با فرض تصویب این لوایح و الحاق به CFT و پالرمو ، تحریم‌ها برداشته شده و ایران از لیست کذایی FATF برای منع همکاری خارج می‌شود؟ پاسخ این پرسش البته روشن است. مدیران غربی FATF بارها پیش از این گفته‌اند که حتی در صورت انجام ۴۱ مطالبه FATF در قالب اکشن‌پلن، تضمین نمی‌دهند که ایران را از فهرست سیاه همکاری خارج کنند!


نکته جالب‌تر این است که طبق وعده‌های رئیس‌جمهور و وزارت خارجه، قرار بوده مضیقه‌های تحریمی با واگذاری امتیازات برجام برطرف شود. اما اروپا و آمریکا (گردانندگان اصلی FATF) هریک به شکلی عهدشکنی کردند و از برجام، کاغذ پاره‌ای ساختند که تعهدات آن فقط متوجه ایران است.


بنابراین جای سوال است که وقتی برجام به عنوان ضمیمه رسمی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، به این سادگی زیرپا گذاشته می‌شود، چه تضمینی هست که همین بازی را در FATF تکرار نکنند؟! هیچیک از مدیران دولتی و وکیل‌الدوله‌ها در مجلس، پاسخی به این سوال ندارند. درواقع می‌توان پرسیدوقتی که چک برجامی غرب بلامحل درآمده اما امتیازات نقد گرفته‌اند، چرا بدون تعیین تکلیف همین چک، باید سراغ معامله نقد با نسیه دیگری برویم، امتیاز بدهیم و هیچ تضمینی درباره وعده طرف مقابل (دارای سوابق کلاهبرداری و خدعه) نگرفته باشیم؟!
در همین زمینه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز تصریح کرد: «مذاکره با آمریکا بی‌فایده است. ما بیش از این اجازه نداریم که فرصت ملت ایران را صرف روندهای بی‌حاصل کنیم. اروپایی‌ها از ما خواستند از برجام خارج نشویم. پذیرفتیم تا به اروپا فرصت بدهیم نشان دهد توان تصمیم‌گیری مستقل از آمریکا را دارد. اروپا هم اگر در پرداخت هزینه حفظ برجام مردد است، باید بداند که ایران معطل آنها نیز نخواهد ماند.»


در یک جمله می‌توان گفت، مصلحتی که حامیان عجله در قبول مطالبات جدید غرب ادعا می‌کنند، فاقد کمترین مستند عقلی است؛ بلکه به اعتبار شناخت کامل از بی‌صداقتی، خدعه‌گری و پیمان‌شکنی دامنه‌دار غرب، اعتماد دوباره به دشمن، ضد عقلانیت و آینده‌نگری و حکمت است. این نکته نیز سزاوار یادآوری است که وقتی رئیس وقت بانک مرکزی و رئیس سازمان انرژی اتمی، با آشکار شدن خدعه‌های حریف گفتند آمریکا دبّه می‌کند و عایدی ایران از برجام تقریباً هیچ بوده، از سوی رئیس‌جمهور توبیخ شدند و ادعا شد آنها سردرنمی‌آورند (!)

هرچه گفت، بگویید تو راست می‌گویی اما برای زندگی مردم چه کرده‌ای؟!

سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع مدیران وزارت ارتباطات واکنش‌های زیادی در فضای رسانه‌ای و مجازی داشت. هرچند انتقادهای رئیس‌جمهور از فضای فیلترینگ، در حالی بیان می‌شود که در اردیبهشت‌ماه ۹۷ بخشنامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور خطاب به وزیر ارتباطات در فضای مجازی منتشر شد که در آن روحانی، خواستار برخورد با فیلترشکن‌ها شده بود. این بخشنامه هیچ‌گاه از سوی دولت تکدیب نشد.
به گزارش جهان‌نیوز، البته رسانه‌های حامی دولت نیز اظهارات دیروز روحانی را چندان جدی نگرفته‌اند. روزنامه آرمان در این‌باره نوشته است: به نظر می‌رسد که آقای رئیس‌جمهور صرفاً سخنان زیبایی بر زبان جاری می‌کنند که اینگونه سخن گفتن از عهده دیگران هم بر خواهد آمد اما سوال این است که سخنان و دستورات ایشان تا چه اندازه مورد توجه قرار می‌گیرد که بعید است دایره این اجرا گسترده باشد. لذا به صرف سخن گفتن، کاری انجام نخواهد شد.


محمدرضا شهبازی نیز در مطلبی طنزگونه به این سخنان واکنش نشان داد و نوشت: «رئیس‌جمهور در واکنش به موج شدید گرانی‌ها گفت: مردم اگر امروز به راحتی از فضای مجازی استفاده می‌کنند باید بدانند دولت یازدهم و دوازدهم از آبروی خود مایه گذاشته است.روحانی با اشاره به افزایش قیمت مرغ به ۱۴ هزار تومان افزود: مردم از شما بهتر موسیقی، فیلم و شعر تولید می‌کنند. وی درباره رسیدن قیمت رسمی پراید به ۳۶ میلیون تومان هم گفت: حجاب در قرآن برای حمایت از زنان است ولی ما کاری کردیم که گویی حجاب چماقی بر سر زنان است. رئیس‌جمهور درباره قیمت ارز، طلا، سکه، مسکن، گوشت ۱۰۰ هزار تومانی و… هم تنها با گفتن یک جمله اوج ناراحتی خود را بیان کرد: اگر فیلتر کردید با فیلتر شکن‌ها چه می‌کنید؟»


از سوی دیگر، کاربری در فضای مجازی نوشته است: «روحانی: مقابله با خواست مردم شرعی و قانونی نیست. دین بدون انتخاب امکان‌پذیر نیست. با تحمیل، دین درست نمی‌شود. در بحث حجاب قرآن اول از مردان شروع می‌کند. پاسخ رحیم پورازغدی به روحانی: تو این چندسال حتی اگه گفت قرآن نازل نشده، بگید «باشه، فقط تو بگو برای کشور چیکار کردی!؟»
جهان‌نیوز همچنین به نقل از یک کانال تلگرامی نوشت: آقای روحانی! اصلاً شما خیلی خوبید. اما دو قطبی درست کردن آمیخته به تحریف صورت مسئله درباره موضوعاتی مانند فیلترینگ و حجاب و کارمند زن و مرد و شادی مردم، نه برای جوانان خوب ما شغل می‌شود، نه همسر و نه مسکن. چرا در خلأ و خیال حرف می‌زنید؟ فیلترینگ واقعی یعنی همین که برخی دولتمردان و مشخصاً آقای روحانی، یادشان برود چگونه با مردم تلبیس کردند و گندم‌نمایی و جوفروشی کردند تا واقعیت‌های اقتصادی خلاف وعده‌ها از آب درآمد؛ حالا هم با حاشیه‌پردازی و سرگرم سازی، عملاً اولویت‌ها و مشکلات مردم به ویژه جوانان را دفن می‌کنند و نمی‌شنوند و ترتیب اثر نمی‌دهند. این نوع پیشرفته سانسور و خودکامگی‌اشرافیت سیاسی است.

عضو کارگزاران: دولت، فاقد برنامه و فرمانده اقتصادی است


عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: اقتصاد در دولت، فرمانده می‌خواهد.


فرزانه ترکان در پاسخ این پرسش روزنامه آرمان که «برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که دولت آقای روحانی دارای پایین‌ترین میزان محبوبیت میان دولت‌های پس از انقلاب است؛ از نظر شما این عدم محبوبیت یک سال پس از روی کارآمدن ناشی از چیست؟»، گفت: من بنای مقایسه ندارم البته در این میان نکته‌ای واضح و مبرهن است که در دولت فعلی نیازهای عامه مردم و مطالبات جامعه مدنی که به آقای روحانی رأی دادند به درستی به انجام نرسیده است. بخشی از این قضیه به دلیل محدودیت‌های پیش آمده در جامعه جهانی نسبت به ایران و مشکلات اقتصادی، اما بخش دیگر به ناکارآمدی دولت باز می‌گردد. در سیستم اجرایی هم نه در وزارتخانه‌ها مدیران کارآمدی مشغول کار شدند و نه برنامه مشخصی برای پیشرفت و توسعه برنامه‌های وزارتخانه‌ها وجود داشت. لذا مشکل اصلی را در سازمان برنامه و بودجه می‌بینیم؛ چرا که بودجه عقلانیت یک دولت را به اثبات می‌رساند و زمانی که این بودجه با عقلانیت کامل و برنامه درستی پی‌ریزی نشود وزارتخانه‌ها نیز در نوعی بلاتکلیفی و نابسامانی در اجرا بسر خواهند برد. وی می‌افزاید: انتقاد وارد به آقای روحانی همین است که وی در حرف بسیار درست و منطقی جلو می‌رود، اما در عمل چنین چیزی به ما ثابت نشده است. من اصلاً تشابه نزدیکی میان دولت آقای روحانی با دولت آقای هاشمی نمی‌بینم و فکر می‌کنم که مسیر مسیر دیگری است. لذا تفاوت بسیار واضح و فاحشی میان دولتمردان، کارآمدی و پاسخگویی آنها به مردم در زمان آیت‌ا… هاشمی با رخوت و کندی که اکنون در وزارتخانه‌های دولت دوازدهم است وجود دارد.


عضو کارگزاران می‌گوید: اشتباه آقای روحانی این بود که همه تخم مرغ‌های دولت خود را در سبد برجام گذاشت و هنوز هم ادامه می‌دهد. از ابتدای دولت یازدهم هر سخنی از توسعه اقتصادی ایراد می‌شد منوط به برجام بود. حتی اگر پس از انعقاد برجام که هنوز دموکرات‌ها در آمریکا بودند با تعجیل بیشتری می‌توانستیم شاهراه‌های برقراری ارتباط و توسعه بازکنیم اکنون اینگونه در بن‌بست نبودیم. ما با کندی جلو رفتیم. من فکر می‌کنم اگر رئیس‌جمهور در زمینه‌های اجرایی نیز نمی‌خواهد وارد شود باید زمینه فعالیت و باز گذاشتن دست را برای معاون اجرایی یا معاون اول خود فراهم و در مباحث اقتصادی فرماندهی و مدیریت کنند.

ترکان گفت: اینکه ما در رده‌های مختلف مدیران میانی چیدیم که کسی حق دست زدن به آنها را ندارد و هر کس که به وزارت یا معاونت وزیر می‌رسد باید مجبور باشد که با آن مدیران کار کند قطعاً هیچ توسعه‌ای را شکل نمی‌دهد. به همین سبب اگر قرار باشد که آقای جهانگیری به عنوان معاون اول و فرمانده اقتصادی دولت کارهایی را انجام دهد قطعاً باید در انتخاب مدیرانی که در زیر مجموعه واحدهای اقتصادی هستند دخیل باشد و از آنها مطالبه پاسخگویی داشته باشد. اینکه سازمان برنامه و بودجه یا دفتر رئیس‌جمهورساز خود را بزنند و معاون اول نیز حرف‌هایی بزند و کسی به آنها عمل نکند، نتیجه‌ای جز ناکارآمدی دولت نخواهد داشت.


از نظر بسیاری از کارشناسان سیستم اجرایی دولت تبدیل به ارکستر موسیقی شده که هر کسی نت خود را می‌زند و بدین دلیل ما صدای ناهنجاری را از این ارکستر می‌شنویم. لذا اگر می‌خواهیم که هارمونی وجود داشته باشد و موسیقی سلیسی از آن بیرون بیاید به رهبر ارکستری نیاز داریم که نت مشترکی به همه نوازندگان بدهد که همه یک نت مشترک را بنوازند. این رهبر ارکستر می‌تواند خود رئیس‌جمهور باشد که خود در عرصه اجرا و سیاست‌گذاری اقتصادی وارد شود یا فرد تام‌الاختیاری که اختیارات تمام و ویژه‌ای داشته باشد. اصلاً آقای جهانگیری هم نه، فرد دیگری را به عنوان معاون اول انتخاب کنند که اختیارات تام داشته باشد.

با مجازی‌بازی مشکلات معیشتی مردم را فیلتر نکنید

دولت مسئول شادی پایدار و آرامش برای مردم است که با سخنرانی‌های آبدار در وزارت مجازی محقق نمی‌شود.
روزنامه جوان با انتشار این تحلیل نوشت: رئیس‌جمهور روز دوشنبه به وزارت ارتباطات رفت، در حالی که می‌توانست به وزارت کار و رفاه یا وزارت صنعت و بازرگانی یا وزارتخانه پرمشکل و بدون وزیر بهداشت و درمان برود، اما نرفت، چون دستش خالی است و حرفی برای گفتن ندارد، اما در وزارت ارتباطات می‌تواند تا دلش بخواهد درباره تلگرام و فیلترینگ و فضای مجازی سخنان مبسوط بگوید. فضای مجازی البته یک فضای حقیقی است و تلگرام و شبکه‌های اجتماعی هم یک نیاز روز و ضرورت، اما در برابر مسئله دارو و درمان و مسئله پراید و مسئله‌های اشتغال و گوشت ۹۰ هزار تومانی، فانتزی به حساب می‌آید و رها کردن ضروریات و پرداختن به فانتزی‌ها، افیون توده‌ها است.


شاید اگر در یک فرض ممکن، از هر یک از شهروندان عادی ایران بپرسیم فرض کنید شما رئیس‌جمهور هستید، همین امروز به کدام بخش از دولت سر می‌زدید و جویای احوالات می‌شدید، بلافاصله همه بگویند به بانک مرکزی می‌رفتیم و درباره سرنوشت دلارها می‌پرسیدیم یا به وزارت کشاورزی می‌رفتیم و می‌پرسیدیم چه شد که امسال سیب درختی مرغوب در بازار نایاب و گران است؟ یا به وزارت بازرگانی می‌رفتیم و از گوشت ۹۰ هزار تومانی سوال می‌کردیم.


حتی می‌توان درباره مسئله‌ای به نام پراید تحقیق و جست‌وجو کرد که چرا همین ارابه مرگ را با منت بر سر مردم می‌کوبید و وزیر صنعت می‌گوید پراید با ۱۰ میلیون ضرر تولید و عرضه می‌شود و بهتر است نشود. بله اگر ما جای رئیس‌جمهور بودیم یک بار هم که شده می‌پرسیدیم چه چیزی در ساخت پراید، مخفی است که با سی، چهل میلیون هم ضررده به حساب می‌آید؟!


حتی یک شهروند عادی اگر رئیس‌جمهور باشد می‌تواند به وزارت خارجه برود و سوال کند: «ما برای چه با آمریکا و اروپا مذاکره کردیم و هدف برجام چه بود و حالا در برجام دقیقاً کجا ایستاده‌ایم؟»، اما روحانی ترجیح می‌دهد به وزارت ارتباطات برود و از فیلترینگ سخن بگوید. فیلترینگ اصلی، رفتن به وزارت ارتباطات و سخن گفتن از تلگرام و شعر و موسیقی و قصه رادیو و رضا شاه و ادعای نداشتن رسانه آزاد است. آقای رئیس‌جمهور شما خود نقش فیلتر را بازی کردید. از شادی‌های فانتزی مردم می‌گوئید تا کسی از شادی‌های واقعی داشتن درآمد مناسب و بازار بدون تورم حرفی نزند. مسکن و معیشت و اشتغال و استقلال را فیلتر می‌کنید و از شعر و ترانه و غزل می‌گوئید.
با مردم رو راست باشید. شما مسئول شادی‌های پایدار و آرامش روحی و روانی مردم هستید که با سخنرانی‌های آبدار در وزارت مجازی، محقق نمی‌شود.

ایران

احضار شمس‌الواعظین به دادسرای اوین

خبر اول اینکه، ماشاالله شمس‌الواعظین، مدرس روزنامه‌نگاری از احضارش به دادسرای اوین خبر داد و گفت: طی هفته‌های گذشته تاکنون این سومین احضاریه‌ای است که به دستم رسیده است. شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با ایرنا، درباره ماجرای احضار خود به دادسرای اوین اظهار داشت: شنبه گذشته ۲۹ دی احضاریه‌ای از دادسرای اوین به دستم رسید که به موجب آن باید طی ۵ روز آینده خود را به دادسرا معرفی کنم. وی ادامه داد: از چند و چون این احضاریه اطلاعی ندارم، زیرا چند سالی است که فعالیت‌های مطبوعاتی خود را کاهش داده‌ام و برای امرار معاش و استمرار حیات به مزرعه‌داری و در پاره‌ای مواقع به تدریس مواد درسی حوزه روزنامه‌نگاری مشغول هستم و بجز فعالیت‌های یادشده کار دیگری ندارم. این روزنامه‌نگار توضیح داد: البته این سومین احضاریه‌ای است که از سوی اجرای احکام دادسرای اوین دریافت کرده‌ام و به خاطر انجام اعمال جراحی روی لثه خود نتوانستم در احضارهای قبلی به دادسرا بروم، اما وکیل خود را به دادسرای اوین فرستادم که به او گفتند بعد از پایان جراحی شخصاً به اجرای احکام مراجعه کنم. شمس‌الواعظین یادآور شد: چهار سال پیش به خاطر سخنانی که در مراسم اهدای جایزه جهانی آزادی مطبوعات داشتم، پرونده‌ای برایم تشکیل و نهایتاً به موجب حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۴ ماه حبس محکوم شدم. پس از آن به حکم صادره اعتراض کردم تا پرونده در مرجع تجدید نظر بررسی شود. وی توضیح داد: همان چهار سال پیش دادگاه تجدید نظر جلسه‌ای با حضور ضابطان پرونده برگزار کرد و بعد از آن دیگر هیچ حکمی به من ابلاغ نشد و من نیز هیچ گونه فعالیت مطبوعاتی نداشته‌ام.

نظر دو مرجع تقلید درباره پخش اعترافات از صدا و سیما

خبر دیگر اینکه، چهار نفر از مراجع تقلید و علما در معرض سؤالی درباره پخش اعترافات تلویزیونی متهمان قرار گرفته‌اند که پاسخ دو نفر از آنان منتشر شده است. به گزارش ایرنا، سید علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در صفحه توئیتر خود تصویری از پاسخ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به استفتائی درباره پخش اعترافات تلویزیونی پیش از اثبات جرم منتشر کرده است. این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتاء نوشته است: «تا زمانی که جرم و اتهام شخص متهم ثابت نشده، نمی‌توان اسم و تصویر و اقراری را که داشته است منتشر کرد و حتی بعد از ثبوت هم اگر جرم مخفی بوده، آشکار کردن آن جایز نیست.» آیت‌الله بیات زنجانی نیز در این باره گفته است: «این کار علاوه بر اینکه مشروع نیست، از نظر اخلاقی نیزدرست در برابر کرامت انسان و حرمت اوست و بنا بر روایات مستند و مورد وثوق این اعترافات در دادگاه نیز قابلیت استناد ندارد.»

گمانه‌زنی درباره جانشین رئیسی در تولیت آستان قدس

شنیدیم که، سایت تابناک با اشاره به آنچه جدی شدن انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به ریاست قوه قضائیه خوانده، از برخی گزینه‌ها برای جانشینی او در تولیت آستان قدس رضوی نام برده است.
بر این اساس، از آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران و نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه و آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و نماینده مردم اراک در مجلس خبرگان به عنوان گزینه‌های جدی در این زمینه نام برده شده است. منابع آگاه از جدی شدن انتصاب آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی به عنوان تولیت احتمالی و جدید آستان قدس رضوی پس از انتصاب احتمالی حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در رأس قوه قضائیه خبر می‌دهند.

اذعان روزنامه اسرائیلی به برتری نظامی ایران

دست آخر اینکه، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست روز دوشنبه در گزارشی با ارجاع به آمارهای ارائه شده توسط وب‌سایت «گلوبال فایرپاور » (GPF) اعلام کرد، قدرت نظامی رژیم صهیونیستی در مقایسه با دشمن اصلی خود یعنی ایران در رتبه‌بندی جهانی بشدت عقب افتاده است. به گزارش تابناک، طبق اعلام این وب‌سایت، اسرائیل برای سومین سال پیاپی در این رتبه‌بندی نزول کرده است و نسبت به سال ۲۰۱۵ که رتبه یازدهم جهانی را داشت، پنج پله سقوط کرده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۳ جهانی در سال ۲۰۱۸ ارتقا یابد. این رتبه‌بندی با در نظر گرفتن توانایی‌های متعارف نظامی کشورها و همچنین منظور کردن قدرت در معیارهای ۵۵ گانه‌ای از قبیل بُرد سلاح‌ها، تعداد نیروهای در دسترس، توانایی‌های صنایع نظامی داخلی، منابع طبیعی، وسعت جغرافیایی و قدرت اقتصادی تدوین شده است.

خراسان

تغییر شغل کارمندان قراردادی ممنوع شد

طبق بخشنامه جدید یک نهاد مسئول در دولت به سازمان‌ها و ادارات دولتی تاکید شده است برای دریافت مجوز به کارگیری نیروی قراردادی، دستگاه‌های دولتی باید عنوان پستی که مقرر است وظایف آن به آن فرد واگذار شود به همراه عنوان شغلی که پست مذکور در آن مشخص شده، برای تطبیق شرایط مربوط اعلام کنند و در صورت تأیید، وظایفی که به کارمند فوق محول می‌شود، در طول مدت قرارداد در دستگاه اجرایی قابل تغییر نخواهد بود.

ضرب الاجل ۶ ماهه به مسئولان برای کنترل مصرف انرژی

بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به وزرای اقتصادی کابینه، تاکید شده با توجه به ضرورت رعایت و نظارت بر مصرف انرژی در ساختمان‌ها به ویژه دستگاه‌های دولتی، وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت، ظرف شش ماه از زمان ابلاغ این دستور نسبت به ایجاد سامانه مشترک الکترونیکی برای واپایش (کنترل) شدت مصرف انرژی در این بخش اقدام و گزارش اجرای آن را به دفتر هیئت دولت ارائه کند.

آرمان

سلطانی‌فر رفت

دکترمحمد سلطانی‌فر بعد از یک سال فعالیت در قامت معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ادامه این فعالیت استعفا داد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز با استعفای محمد سلطانی‌فر موافقت کرد تا این وزارتخانه بعد از یک سال، مجدداً به‌فکر انتصاب فردی جدید برای این پست باشد. سلطانی‌فر دی ماه سال گذشته جایگزین حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود.

انتقال ۲۱۵ محکوم افغانستانی به کشورشان

رئیس کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری از انتقال ۲۱۵ نفر از محکومان افغانستانی به کشور متبوعشان خبر داد. محمود عباسی با اشاره به توافق وزرای دادگستری ایران و افغانستان گفت: در مرحله سوم از انتقال حدود ۷۰۰ نفر محکوم افغانستانی به کشور متبوعشان، تعداد ۲۱۵ نفر از آنان دیروز در مرز دوغارون به مقامات افغانستانی تحویل شدند. وی اتهام اکثر این محکومان را ورود غیرمجاز و قاچاق مواد مخدر عنوان کرد که در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان برای گذراندن ادامه محکومیتشان به کشور متبوعشان منتقل می‌شوند.

تجمع اعتراض‌آمیز در حمایت از مرضیه هاشمی

تجمع اعتراض‌آمیز به دستگیری مرضیه هاشمی، مقابل دفتر سازمان ملل برگزار می‌شود. معاونت برون‌مرزی صداوسیما، سازمان بسیج رسانه، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و مرکز بسیج رسانه ملی امروز در واکنش به بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی مجری، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس‌تی‌وی توسط پلیس آمریکا، تجمعی اعتراض‌آمیز را مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران برگزار می‌کنند. این تجمع از ساعت ۱۰:۳۰ مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران در نشانی پاسداران، دروس، بلوار شهرزاد، پلاک۸ برگزار خواهد شد.

انتصاب دومین سفیر زن بعد از انقلاب

به پیشنهاد وزیر امورخارجه و تصویب رئیس‌جمهور، سرکار خانم «حمیرا ریگی زیروکی» به عنوان سفیر جدید ایران در برونئی منصوب شد. وی طی روزهای آینده عازم محل مأموریت خود می‌شود. خانم ریگی پیش از این فرماندار شهر قصرقند در استان سیستان و بلوچستان بود. اولین سفیر زن ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مرضیه افخم است که در حال حاضر ریاست نمایندگی ایران در مالزی را بر عهده دارد. بر اساس این گزارش در سال جاری پروین فرشچی به پیشنهاد وزیر امورخارجه و تصویب رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند منصوب شد ولی او پس از مدتی پیش از اعزام محل ماموریتش به دلایل خانوادگی از این مسئولیت کناره گیری کرد.

لزوم جلوگیری از شکل‌گیری سلاطین

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها، خواستار خشکاندن ریشه‌های فساد و جلوگیری از شکل‌گیری سلاطین مختلف شد و افزود: موبایل‌هایی که به گفته وزیر ارتباطات می‌خواست قیمت‌ها را ۳۰ – ۴۰ درصد کاهش دهد کجاست؟ اصغر سلیمی افزود: جوانان با چه امیدی ازدواج کنند. تهیه جهیزیه و مسکن چندین برابر شده و سن ازدواج مرتباً رو به افزایش است. سال‌هاست خودروهای بی‌کیفیت مردم را به کام مرگ و مجروحیت می‌کشاند. این چه فلسفه‌ای است که مواد اولیه هنوز استخراج نشده اما خودرو پیش‌فروش شده است، تازه معلوم نیست خودرو با چه قیمت و کیفیتی ساخته می‌شود. در همین مدت نیروهای مسلح موشک آرپی‌جی را به موشک‌های نقطه‌زن تبدیل کرده‌اند اما در صنعت خودروسازی هنرمان تولید پراید از رده خارج است. به نظر شما پراید برای مصرف‌کننده کیلویی چند تمام می‌شود؟

ایران هیچ پایگاه یا انبار تسلیحاتی در عراق ندارد

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور پیشین عراق در واکنش به شایعات مبنی بر احتمال حمله رژیم صهیونیستی به نیروهای حشدالشعبی به بهانه وجود پایگاه‌های ایرانی گفت: ایران هیچ‌گونه پایگاه، انبار تسلیحاتی و یا پادگانی در عراق ندارد. وفیق السامرائی، معاون امنیت ملی رئیس جمهور پیشین عراق در مقاله‌ای که پایگاه خبری بغداد الیوم آن را منتشر کرد نوشت: اخیراً شاهد حملات هوایی و موشکی گسترده‌ای از آسمان اسرائیل، لبنان و بلندی‌های جولان به سوی پایگاه‌هایی در نزدیکی دمشق بودیم که اسرائیل آنها را انبار موشک و یا پایگاه‌های سپاه قدس توصیف کرده است و ما در سال گذشته شاهد این بودیم که اسرائیلی‌ها ۲۰۰۰ بمب و موشک به سوی همین اهداف پرتاب کردند. در این مقاله آمده است: مساله روشن این است که این اتفاقات با همکاری آمریکا و اسرائیل است و چیزی فراتر از چراغ سبز نشان دادن است به خصوص اینکه آمریکا در عراق و سوریه چه از نظر نظامی و چه از نظر سیاسی شکست خورده و به اهداف خود نرسیده است.

جزئیات «رزمایش قطع اینترنت» در کشور

پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیرعامل کشور، به‌منظور «رزمایش قطع اینترنت» به‌اطلاع می‌رساند، تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۷ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به‌مدت دو ساعت قطع خواهد بود. یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی خبر از اجرای رزمایش قطع اینترنت در کشور و نسبت به قطع برخی سرویس‌های مبتنی بر کارت بانکی هشدار داد. نامه یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی حاکی از آن است که به‌زودی «رزمایش قطع اینترنت» به‌صورت مکرر در کشور برگزار خواهد شد تا میزبانی‌های داخلی و میزان اتکا به اینترنت کاهش یابد. سردار غلامرضا جلالی اواخر هفته گذشته و درحاشیه نشست مشترک هیأت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در این نشست اعلام کردم که ما می‌توانیم اینترنت ایرانی اسلامی داشته باشیم چنان‌که اروپایی‌ها، چینی‌ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، موضوعی و معنوی تعریف می‌کنند و این ضرورت جدی و اساسی برای کشور ما نیز وجود دارد که امیدوارم به آن به‌طور جدی پرداخته شود.

روزانه یک میلیون مراجعه به وزارت کار می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با درک صحیحی که از رفتار نادرست کارکنان با ارباب رجوع داشتیم به همراه مرحوم نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی به این جمعبندی رسیدیم که اصلاح رفتار در این سازمان لازم است. محمد شریعتمداری افزود: روزانه یک میلیون و سالانه ۳۶۰ میلیون مراجعه به این وزارتخانه می‌شود که اگر به آنان لبخند تحویل دهیم حتی اگر کار هم انجام نشد زمینه رضایت آنان را فراهم می‌کنیم. وی یادآورشد: سازمان تأمین اجتماعی مسئولیت مهمی برعهده دارد و ۴۲ میلیون نفر از مردم ایران به نوعی عائله این سازمان هستند. شریعتمداری اظهار داشت: باید یک تغییر در رفتار سازمان ایجاد کرد و بر همین اساس هم چالش مهربانی را آقای نوربخش مطرح کرد و توسعه داد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رفتار سازمان ممکن است اندکی با بخشنامه تغییر کند، گفت: این نوع رفتار می‌تواند با تشویق و تنبیه هم اصلاح شود. وی خاطر نشان کرد: جشنواره خوشرویی را برگزار و از همکاران دعوت کردیم تا با مردم خوشروتر برخورد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    5 0
    اف ای تی اف تصویب شه همه خائن هستدی
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    4 10
    سلام بر امام خمینی عزیز
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 0
    تا زمانی که جرم و اتهام شخص متهم ثابت نشده، نمی‌توان اسم و تصویر و اقراری را که داشته است منتشر کرد
  • یک اصلاح طلب IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    1 0
    فدای شما عزیزان ضد انقلاب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس