موارد دیگری که بی‌بی‌سی باید عذرخواهی کند

۱۰ سال از فعالیت بی‌بی‌سی علیه ایران می‌گذرد و نوع فعالیت آن بر همه آشکار شده است، در این گزارش به برخی از فراز و فرودهای این شبه‌رسانه و خبرنگاران ایرانی‌اش می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، بی بی سی فارسی دقیقاً ده سال است که علیه ایران فعالیت می‌کند و رویکرد آن بر همه آشکار است. سوال‌های زیادی درباره اینکه بودجه این شبکه خبری از کجا تامین می شود و چرایی موضع آن علیه ایران مطرح بود که طی سال‌های گذشته بر همه اثبات شد. اگر چه این شبکه تلویزیونی همواره هرگونه موضع‌گیری منفی خود را علیه ایران رد می‌کند اما با نگاهی به سر خط خبرهایش می‌توان نوع موضع‌گیری آن را به وضوح فهمید. البته این سیاست انگلیسی فقط مختص ایران نیست و ملت‌های دیگر منطقه همچون افغانستان را نیز هدف گرفته است.

بیشتر بخوانید

شکست مفتضحانه‌ای که ضدانقلاب صدایش را در نیاورد+ عکس

در روزهایی که ما عزادار مرگ ۵۰۰ ایرانی در فاجعه منا بودیم، تریبون بی‌بی‌سی در اختیار کارشناس سعودی بود تا از آل‌سعود دفاع کند و یا بعدها با ادعای بی‌طرفی مناظره‌های تلویزیونی برگزار می‌کرد که یک طرف موافقان تحریم ایران بودند و طرف دیگر مخالفان تحریم و این دعوت از دو طرف می‌شود ادای بی‌طرفی برای بی‌بی‌سی!

هنگامی که مردم ایران درگیر جنایات گروهک ریگی در کشور بودند؛ روزهایی که حجم نفرت مردم از توحش این گروهک به اوج رسیده بود و کسی ننگ حمایت از ریگی را تاب نمی‌آورد، تریبون بی‌بی‌سی فارسی در اختیار این گروهک تروریستی بود. و یا هنگام حمله تروریستی در رزمایش روز ارتش در اهواز، ساعاتی بعد بی‌بی‌سی سخنگوی گروهک عامل این جنایت که افکار تجزیه‌طلبانه دارند را روی خط خود آورد و با او گفتگوی اختصاصی گرفت و حمله تروریستی چابهار را نیز به یک انفجار تقلیل داد.

اما این ماجراها و حمایت‌ها را حتی در تیتر اخبارشان هم براحتی می‌توان دید. به عنوان مثال در خبری که روز گذشته درباره تشکیل کمیسیون مشترک ایران و عراق برای حل مسئله کشتی رانی تشکیل دادند، به جای نام رود اروند از شرط‌العرب استفاده کرد!

و یا در شایعه‌سازی دیگری، علت ممنوع الکار شدن مهدی یراحی خواننده جوان کشورمان را حمایت از کارگران هفت تپه بیان کرد، در صورتی که علت برخورد با این خواننده؛ انتشار موزیک ویدئویی بود که اخیراً از او منتشر شده و خود این خواننده نیز به اشتباه خود اعتراف کرده است.

کارگردانان اصلی بی‌بی‌سی؛ خدمتگزاران رسمی دستگاه ملکه انگلیس!

بی بی سی فارسی سال ۸۷ دقیقاً یک سال قبل از انتخابات جنجالی ۸۸ تاسیس شد و دفتر خود را در تهران راه اندازی کرد اما تنها یک سال پس از آغاز به فعالیتش به دلایل زیادی ایران، دفتر این شبکه را از کشور اخراج کردند.

اولین سردبیر بی بی فارسی صادق صبا است. صبا تا بهمن ماه ۹۴ سردبیر بی بی سی فارسی بود و پس از آن رزیتا لطفی را جایگزین خود کرد. لطفی درباره صادق صبا می‌گوید: صبا علاوه بر نزدیکی به محافل منتسب به بهائیت، ارادت ویژه‌ای به خاندان پهلوی دارد، به طوری که در دوران مدیریت وی در «بی‌بی‌سی فارسی»، اخبار مرتبط با رضا پهلوی -شاهزاده خودخوانده- برجستگی ویژه‌ای پیدا کرده است.

مسعود بهنود یکی دیگر از فعالان در این رسانه است. از او به عنوان پیشکسوت دستگاه تبلیغاتی- امنیتی بی‌بی‌سی فارسی نام می‌برند. برای سال‌ها بهنود دروازه ورودِ خبرنگاران اصلاح‌طلب به رسانه‌های بیگانه بوده و به همین دلیل لقب پدرخوانده بی‌بی‌سی فارسی را نیز به او نسبت داده‌اند.

حسین باستانی از دیگر خبرنگاران بی بی سی است. او در دوران دوم خرداد، بخاطر بولتن‌نویسی برای دولت اصلاحات، از جمله روزنامه نگارانی بود که از رانت ویژه اطلاعاتی دولت بهرمند بود. همین رانت اطلاعاتی باعث شد براحتی جذب شبکه‌های اپوزیسیون ضدایرانی شود. باستانی طی سال‌های اخیر در جذب خبرنگاران فراری نیز فعالیت داشته و بسیاری از خبرنگاران فعلی وی به دست او از ایران به بی بی سی ترانسفر شده اند.

آنچه مسلم است رسانه بی‌بی‌سی فقط شبیه رسانه است و ماهیت اصلی آن از همان ابتدا، اتاق فکر و مرکز براندازی حکومت‌های مستقل و ضدامپریالیستی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    6 0
    بفرما مگه قبلا هم کولبر و قاچاق رو شغل اعلام نکرده بود؟
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    4 0
    تف بر ذات وطن فروش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس