جرج لیکنز

"جرج لیکنز" سرمربی بلژیکی جدید تراکتورسازان در آخرین موفقیتی که توانسته در عالم فوتبال بدست بیاورد، ۲۱ سال قبل تیم ملی کشورش را به جام جهانی ۱۹۹۸ رساند!

سرویس ورزش مشرق – در دورانی که زنوزی باشگاه تراکتورسازی را در دست گرفته علاوه بر بازیکنانی که به این تیم آمدند طی ۷ ماه چند مربی مختلف هم هدایت این تیم را در دست گرفته و به تازگی پس از استعفای محمد تقوی، " جرج لیکنز" بلژیکی روی نیمکت این تیم نشست!

مردی ۶۹ ساله که در تیم‌های ملی و باشگاهی متعددی حضور داشته و تنها یک قهرمانی لیگ و چند قهرمانی جام حذفی و سوپرکاپ آن هم در اوایل دهه ۹۰ میلادی در کارنامه خود ثبت کرده است و حالا با در دست گرفتن سکان رهبری تراکتورسازان در لیگ برتر می‌خواهد پرشورها را به اولین قهرمانی برساند!

در ادامه به بررسی بخش‌هایی از کارنامه فوتبالی و زندگی این مربی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید:

سرمربی جدید تیم تراکتورسازی انتخاب شد +کارنامه

**از خانواده اسطوره‌ها!

"جرج لیکنز" پسر عموی قهرمان نامدار ژیمناستیک بلژیک " لوییس لیکنز" است که در المپیک سال ۱۹۶۶ توکیو، مدال طلای این رشته در کشور ژاپن را کسب کرد. او بعد از بازنشستگی مدرسه ژیمناستیکی را در خنک بلژیک تأسیس و هنوز هم آن را اداره می‌کند. مدرسه‌ای که ظاهراً معروفترین مکان برای آموزش این رشته محسوب می‌شود. لیکنزِ ژیمناست، از اسطوره‌های محبوب کشورش است.

**سه ماه تا ورود به دهه هشتاد سالگی!

"جرج لیکنز" سه ماه دیگر هفتاد ساله می‌شود. او در حال حاضر ۶۹ سال و ۹ ماه از خدا عمر گرفته و از بهار سال ۲۰۱۹ وارد دهه هشتاد سالگی خواهد شد. او با تراکتورسازی قراردادی ۲.۵ ساله بسته است.

**سرمربی ۴ تیم ملی در ۲ قاره!

"جرج لیکنز" در دوران مربیگری اش با پرچم ۴ کشور در تورنمنت‌های بین المللی شرکت کرد. او در دو مقطع ۱.۵ و ۲ ساله سرمربی تیم ملی بلژیک بود. در دو مقطع ۶ ماهه و ۳ ماهه هدایت الجزایر را در دست داشت. یک سال و ۳ ماه روی نیمکت تیم ملی تونس نشست و ۷ ماه هم سرمربی تیم ملی مجارستان بود تا در قاره آفریقا و اروپا در رده ملی کار کرده باشد.

**پرورش دهنده نسل امروز بلژیک!

در دومین مقطع که هدایت تیم ملی بلژیک را در دست گرفت، این تیم یکی از ضعیف‌ترین دوران خود را سپری می‌کرد و در جایگاه شصتم رده بندی فیفا قرار داشت. ارتقای رتبه بلژیک از ۶۰ به ۱۸، موفقیت بزرگی بود که لیکنز به آن دست یافت. او در آن مقطع با دعوت از بازیکنانی چون ادن هازارد، تیبو کورتووا، فیلیپ دی بروینه و ناینگولان در نقش معمار تیمی ظاهر شد که در سال ۲۰۱۸ توانست به مقام سوم جام جهانی دست پیدا کند. از تیمی که لیکنز آن را ساخت به عنوان بهترین تیم ملی تاریخ بلژیک یاد می‌شود.

**کار در باشگاه‌های ۳ قاره!

"جرج لیکنز" در سالیان طولانی مربیگری اش در باشگاه‌های معروفی در کشورهای بلژیک، هلند، ترکیه، تونس و عربستان کار کرده است تا تجربه این کار در ۳ قاره را بدست بیاورد و حالا برای دومین بار به قاره آسیا آمده است.

**از ستاره ساحلی تا تراکتور!

آخرین باشگاهی که "جرج لیکنز" هدایت آن را در دست داشت باشگاه ستاره ساحلی تونس بود که از ۱۰ اکتبر تا ۲ دسامبر ۲۰۱۸ روی نیمکت این تیم نشست. ۷ بازی، ۳ برد و ۴ تساوی حاصل کار این سرمربی بود. البته "جرج لیکنز" با همین تیم در تورنمنت قهرمانی باشگاه‌های عرب تا دور یک چهارم نهایی پیش رفت و سپس قطع همکاری کرد. او همچنین ستاره ساحلی را در رده چهارم جدول رده بندی تحویل باشگاه تونسی داد. او از هفته پنجم تا دهم هدایت این تیم را در دست گرفت و بعد رفت! در تورنمنت قهرمانی باشگاه‌های عرب هم تنها در دو دیدار روی نیمکت این تیم نشسته بود!

*نگاهی به کارنامه یک دهه اخیر "جرج لیکنز"

* *۷ ماه در مجارستان!

"جرج لیکنز" در سال ۲۰۱۸ به مدت ۷ ماه هدایت تیم ملی مجارستان را در دست گرفت و در ۴ بازی نتایجی بهتر از ۳ باخت و یک تساوی بدست نیاورد تا او را اخراج کنند!

* *۳ ماه در الجزایر!

"جرج لیکنز" در حد فاصل ۱۷-۲۰۱۶ روی نیمکت تیم ملی الجزایر هم نشست ولی تنها برای ۳ ماه! او در همان مدت در ۶ بازی ۲ برد، ۲ تساوی و ۲ باخت با تیم تحت امرش کسب کرد. لیکنز در همان مدت با الجزایر در جام ملت‌های آفریقا در گابن شرکت کرد ولی به دلیل صعود نکردن از دور گروهی به مرحله بعد، خودش از سمتش کناره گیری کرد.

* *۱ سال در لوکرن!

"جرج لیکنز" پیش از آن در حدفاصل ۱۶-۲۰۱۵ هدایت تیم لوکرن بلژیک را در دست داشت.

**یک سال و ۳ ماه در تونس!

"جرج لیکنز" در سال ۲۰۱۴ تا اوایل ۲۰۱۵ روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی تونس نشست و این تیم را در جام ملت‌های آفریقا به مرحله یک چهارم نهایی رساند.

* *۶ ماه در بروژ!

قبل از آن "جرج لیکنز" در سال ۲۰۱۲ سرمربیگری تیم کلوب بروژ بلژیک تیمی که امروز کاوه رضایی عضو آن است را در دست گرفت و حدود ۶ ماه آنجا کار کرد.

* *۲ سال سرمربیگری بلژیک!

پس از پایان جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی سرمربی تیم ملی بلژیک شد و تا دو سال هدایت این تیم را برعهده داشت.

**۱۰ ماه در کورتریک!

در فصل ۱۰-۲۰۰۹ به مدت ۱۰ ماه روی نیمکت تیم باشگاهی کورتریک بلژیک نشست.

**نایب قهرمانی با الهلال!

او در اواخر فصل ۰۹-۲۰۰۸ به طور موقت سرمربیگ ری باشگاه الهلال را در دست گرفت و توانست با این تیم در ۵ بازی ۴ برد و یک باخت بدست بیاورد و این تیم را به مقام نایب قهرمانی لیگ برتر عربستان برساند.

**دارای ۷ عنوان قهرمانی!

"جرج لیکنز" برای نخستین بار و در اولین تجربه مربیگری خود در سال ۱۹۸۵ با تیم " سرکل بروژ" در جام حذفی عنوان قهرمانی را بدست آورد.

وی دو سال بعد در ۱۹۸۷ با تیم اندرلخت بلژیک عنوان قهرمانی جام حذفی را تکرار کرد.

لیکنز اولین و تنها جام قهرمانی در لیگ را در سال ۱۹۹۰ قریب به ۳۰ سال پیش با تیم کلوب بروژ بلژیک کسب کرد و همان سال سوپر کاپ را نیز برای تیمش به ارمغان آورد. او با همین تیم در سال ۱۹۹۱ قهرمان جام حذفی و باز هم سوپر کاپ بلژیک شد.

آخرین قهرمانی "جرج لیکنز" با تیم ملی بلژیک در سال ۱۹۹۹ در یک تورنمنت کم اهمیت بدست آمد! البته قهرمانی مشترک با تیم ملی پرو در تورنمنتی سه جانبه با حضور بلژیک، ژاپن و پرو در شرق آسیا. جامی که با عنوان " کایرین کاپ" در ژاپن برگزار شد که هر سه تیم با سه تساوی به کار خود پایان داده و بلژیک و پرو به دلیل تساوی همراه با گل (۱-۱) مشترکا اول شدند و ژاپن با دو تساوی ۰-۰ دوم شد تا تورنمنت ۳ جانبه، تیم سوم نداشته باشد!

**آخرین افتخار فوتبالی!

"جرج لیکنز" در مهمترین و البته آخرین افتخار ورزشی اش در فوتبال توانست در سال ۱۹۹۸ تیم ملی بلژیک را به جام جهانی برساند. البته او با حضور در دیدار پلی آف، مقابل جمهوری ایرلند به برتری دست یافت و صعودی دشوار داشت. با این همه "جرج لیکنز" در مرحله گروهی با تیم‌های هلند، کره جنوبی و مکزیک همگروه شده بود که در پایان با سه تساوی سوم گروهش شده و از صعود بازماند! این اتفاق ۲۱ سال قبل رخداد و پس از آن "جرج لیکنز" هیچ افتخار قابل توجهی در تیم‌های متعلقه‌اش بدست نیاورده است!

**اطلاعات غلط درباره قهرمانی در ترکیه!

این مربی در فصل ۹۳-۱۹۹۲ هدایت تیم باشگاهی ترابزون اسپور ترکیه را در دست داشت هیچ جامی با این تیم کسب نکرد. در حالی که درباره رزومه این مربی بلژیکی در سایت رسمی باشگاه تراکتورسازی و چند سایت خبری دیگر عنوان می‌شود او با ترابزون در جام حذفی و سوپرکاپ ترکیه دو جام بدست آورده است، اما آن فصل ترابزون اسپور سوم لیگ شده و در دیدار نیمه نهایی جام حذفی هم به گالاتاسرای باخت و هرگز به فینال نرسید. ناگفته نماند این تیم ترکیه‌ای اولین تجربه خارج از بلژیکی مربی تراکتورسازی محسوب می‌شود.

به هر جهت باید دید نیمکت تراکتورسازی که در چند سال اخیر ماندگاری زیادی برای سرمربیان خود نداشته می‌تواند جرج لیکنز بلژیکی را تا پایان قرارداد ۲.۵ ساله حفظ کند یا نه. اتفاقاً لیکنز هم در چند سال اخیر در یک تیم نهایتاً یک سال مانده است و میل زیادی به تغییر تیم دارد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    3 4
    این که هر جا بوده گند زده انداختنش بیرون !!!
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    3 5
    عجب مربی عتیقه ای جور کرده تراکتورسازی خخخخخخ
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    3 1
    چه بوی سوزشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس