کد خبر 922973
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
جاده مرگ بیخ گوش پایتخت

محور شمشک-دیزین با توجه به مشکلاتی همچون ریزش کوه، نبود گاردریل و کمبود امنیت راه بسته شده بود که ناگاه خبر بازگشایی آن منتشر شد.

به گزارش مشرق، راه و تأمین امنیت ترافیک محورها یکی از مسائلی است که از نیازهای اساسی و بدیهی در هر جامعه‌ای است ازاین‌رو مادامی در محوری تردد انجام می‌شود که دارای استانداردهای لازم باشد.

شهرستان شمیرانات با دارا بودن وسعت و پراکندگی بسیار از وضعیت مطلوبی در زمینه راه‌های مواصلاتی برخوردار نیست و این مسئله امنیت جانی شهروندان را در این منطقه به‌طورجدی تهدید می‌کند؛ با وجود نقاط حادثه‌خیز فراوان، توجه گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه است به‌طوری‌که در بهار و تابستان و در پایان هفته مناطقی چون لواسانات و رودبار قصران مقصد نیم میلیون جمعیتی است که با هدف تفریح به این دو بخش می‌آیند که با وجود ترددهای زیاد در این مسیر هر روز شاهد بروز خسارات جانی و مالی ناشی از نبود وضعیت مناسب راه در این شهرستان هستیم.

وجود سه پیست بین‌المللی اسکی شمشک، دربندسر و دیزین در فصل زمستان پذیرای ورزشکاران و علاقه‌مندان به رشته ورزشی اسکی بوده اما مسیر شمشک‌-‌دیزین به دلیل تعمیرات و عملیات راه‌سازی چندی است که در دست بازسازی است.

واگذاری پیست‌های دولتی در قالب مزایده به پیمانکار سبب شده شرکت‌ها به‌جای تأمین امنیت ورزشکاران به فکر درآمدهای مالی خود باشند، درست همین‌جاست که چالشی جدی پیش رو قرار می‌گیرد که آیا نظارتی بر کیفیت ارائه خدمات و یا تأمین ضمانت‌های لازم برای امنیت شهروندان داده می‌شود؟!

ریزش کوه در محورهای مواصلاتی منطقه لواسانات

*بازگشایی غیرقانونی مسیر شمشک-دیزین

احمد بیگدلی سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمیرانات اظهار داشت: با وجود مسدود شدن محور شمشک-دیزین به علت وجود خطرات احتمالی جانی و مالی اما در حرکتی غیراصولی و قانون‌شکنانه این محور بازگشایی شد.

وی افزود: اخذ رقم‌های غیرقانونی از شهروندان بدون کسب مجوزهای لازم توجیه قانونی ندارد و این اداره هیچ‌گونه تضمینی در خصوص تردد در این مسیر را بعد از مسدود کردن نمی‌دهد و تمامی تبعات این کار بر عهده شرکت بهره‌بردار است.

سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمیرانات ادامه داد: تردد در مسیر جاده شمشک-دیزین جان شهروندان را تهدید می‌کند و در همین راستا مکاتبات لازم با حوزه قضائی منطقه مبنی بر قانون‌شکنی در این امر انجام شده است.

 جاده شسته شده توسط سیلاب در جاده شمشک-دیزین

*لزوم بازنگری در راه‌های شمیرانات

یک کارشناس در حوزه راه اظهار داشت: راه‌های کنونی منطقه لواسانات و رودبار قصران قدیمی است و این جاده‌ها با وجود نقاط حادثه‌خیز بسیار کشش بار ترافیکی کنونی را ندارند.

وی با اشاره به مستهلک بودن تجهیزات ایمنی راه از قبیل گاردریل و ملزومات زیربنایی افزود: راه‌های منطقه لواسانات و رودبار قصران تحمل بار ترافیک بالا را ندارد و در پایان هر هفته شهروندان را با ترافیک‌های سنگین مواجه می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: به دلیل شرایط ییلاقی شهرستان شمیرانات و وجود برف و بهمن در فصل سرما، بهره‌گیری از امکانات برف‌روبی و سایر ملزومات مرتبط کاملاً ضروری است چراکه عدم مدیریت در این زمینه موجب در راه ماندن و سایر خطرات احتمالی می‌شود.

*کمبود اعتبارات چالش اصلی پیش رو توسعه جاده‌های شمیرانات است

سیاوش شهریور فرماندار شمیرانات  اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در بازدارندگی محورهای ارتباطی شهرستان مسئله کمبود اعتبارات است که مانع بزرگی در بهسازی و بازسازی جاده‌های ارتباطی است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بیمه کردن جاده‌های این منطقه افزود: با وجود تمام کمی و کاستی‌ها تلاش شده تا روند کنونی جاده‌های شمیرانات برای تردد از امنیت لازم برخوردار باشند و در همین ارتباط جلسات متعددی را با کارشناس‌ها برگزار کرده‌ایم.

فرماندار شمیرانات خاطرنشان کرد: نقاط حادثه‌خیز در سطح منطقه شناسایی و تلاش می‌شود نسبت به رفع نقایص آن‌ها اقدام شود و این درحالی است که ۸۰ درصد راه‌های شمیرانات ایمن هستند.

منطقه دیزین

جواد شمشکی رئیس شورای شهر شمشک نیز اظهار داشت: راه و تأمین امنیت آن مسئله‌ای است که از سال ۱۳۵۳ تاکنون ادامه دارد و به زخم کهنه‌ای تبدیل شده و وقت آن رسیده که برخی دستگاه‌ها مسؤولیت خود را پذیرفته و به میدان بیایند.

وی با اشاره به اینکه تمام مسائل در زمینه راه به هم پیوسته است، بیان کرد: درحالی‌که پیمانکار پیست دیزین از هر خودرو ۳۰ هزار تومان دریافت می‌کند اما به هیچ‌وجه برای بهبود شرایط زیر بنایی هزینه نمی‌کند.

رئیس شورای شهر شمشک با اشاره به عدم وجود اورژانس و مراکز درمانی در منطقه تصریح کرد: پیست دیزین در حوزه استان البرز است اما بسیاری مسیر خود را از شمشک-دربندسر برمی‌گزینند که مسؤولیت تبعات ناشی از تردد برای منطقه و مجموعه مدیریت شهری بسیار سنگین است.

شمشکی با بیان اینکه جلسات مکرر برای بهبود شرایط راه در منطقه تاکنون خروجی مناسبی نداشته است، یادآور شد: بسیاری از شهروندان این منطقه برای نجات کوهنوردان و ورزشکارانی که در شرایط بحرانی نیاز به کمک داشته‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

جاده مسدود محور شمشک-دیزین

زمانی که پروفسور حسابی طرح جاده شمال از شمیرانات را کلید زد تعداد خودروها اندک و رفت‌وآمد در آن بسیار محدود بود اما با پیش‌بینی‌های دقیق، حریم جاده در سال ۱۳۱۰ بر مبنای ۴۵ متر طراحی شد چراکه تبدیل این مسیر به‌عنوان جاده دسترسی اصلی از پایتخت به شمال درست جانمایی شده بود.

با وجود رشد و توسعه جمعیت و افزایش خودرو و به‌تبع آن افزایش سطح تردد در برخی نقاط حریم راه به ۵ متر کاهش یافته و مردم در لواسانات و رودبار قصران هر روز با استرس جاده‌های این مناطق را به دلیل وجود نقاط حادثه‌خیز و عدم استانداردهای لازم طی می‌کنند.

سالانه خبرهای مختلفی از خسارت‌های ناشی از سقوط سنگ و بروز تصادفات مختلف در این منطقه به گوش می‌رسد که این امر ضرورت بازنگری در حریم راه‌های شمیرانات و اهمیت ورود جدی‌تر به این مسئله را دوچندان می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    5 3
    راهسازی برای اسکی و پلاژها و ویلاهای اشراف با پول مردم بدبخت وبیچاره اعتبار این جاده ها را باید همان های که املاک نجومی دارنذ بدهند.خدا لعنت کند افراد بی بصیرت را
  • ناشناس IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    2 2
    جمعیت روزبه روز داره زیاد میشه مسئولین هم بالاخره بایدتدابیری اتخاذ کنندکه..........
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    2 2
    تخریب طبیعت باید هم قربانی بده.حقتونه
  • سید رضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    1 3
    ازاین جاده به جز اندکی اهالی بومی ، معمولا مرفعین اسکی باز استفاده می کنن ! پول تعمیر جاده رو از اونا بگیرین !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس