نتانیاهو و ترامپ

یک رسانه اسرائیلی فاش کرد که نخست‌وزیر این رژیم معامله روسی- آمریکایی، موسوم به «سند پاتروشیف» درباره سوریه و ایران را رد کرده است.

به گزارش مشرق، کانال 10 تلویزیون اسرائیل، روز گذشته در گزارشی مفاد معامله روسی- آمریکایی، موسوم به «سند پاتروشیف»، در مورد ایران و سوریه را منتشر کرد؛ معامله‌ای که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با آن مخالفت کرده است.

کانال 10 تلویزیون اسرائیل تصریح کرد، «نیکلای پاتروشیف» مشاور امنیت ملی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در ماه سپتامبر به «مائیر بن شبهات» مشاور امنیت داخلی اسرائیل سندی غیر رسمی ارسال کرد که حاوی پیش‌‌نویس معامله‌ای بین روسیه و ایالات متحده آمریکا درباره سوریه و ایران بود که این معامله بخشی از معامله بزرگ برای بهبود روابط میان مسکو و واشنگتن می‌شد.

بیشتر بخوانید:

ایران پیروز نهایی مذاکرات ژنو است

این شبکه تلویزیونی افزود، مسئولان ارشد اسرائیلی از جزئیات آن مطلع گشته و محتوای سند را به خوبی می‌دانستند ولی نخست‌وزیر این پیشنهاد را رد کرد.

این تلویزیون تصریح کرد، «سند پاتروشیف» در جریان نشستی در مسکو در 13 سپتامبر، یعنی 4 روز قبل از سقوط هواپیمای «ایلوشین 20» روسیه در سوریه، به( اسرائیل) منتقل شد. این حادثه سقوط، که هواپیماهای اسرائیلی مسبب آن بودند، به تنشی خطرناک در روابط تل‌آویو و مسکو منجر شد.

مقام‌های ارشد اسرائیلی خاطرنشان کردند که روسیه پیشنهاد داده است که تل‌آویو به عنوان میانجیگر میان مسکو و واشنگتن باشد و کاخ سفید را به بهبود روابط با کرملین ترغیب کند.

یکی از این مسئولان اسرائیلی افزود، روس‌ها از اسرائیل خواستند که باب گفت‌وگو با ترامپ در واشنگتن را در راستای منافع‌شان باز کنند. بندهای این سند به ترتیب ذیل است:

-متوقف کردن طرح آمریکایی برای اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران در اوایل ماه نوامبر، که بخشی از عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای قلمداد می‌شود.

- تعهد روسیه به بیرون کردن نیروهای ایرانی و همپیمان آن از سوریه.

- خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و تخلیه پایگاه «التنف».

- گشودن باب گفت‌وگوها میان ایالات متحده آمریکا و روسیه درباره مساله ایران.

- بهره‌مندی از گفت‌وگوها درباره سوریه و ایران جهت بهبود روابط میان روسیه و آمریکا.

مسئولان اسرائیلی افزودند، نتانیاهو «سند پاتروشیف» و پیشنهاد روسیه را رد کرد؛ چرا که معتقد بود که بازگرداندن تحریم‌های آمریکایی به‌عنوان بخشی از عقب‌نشینی «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای، اهرم فشاری علیه ایرانی‌ها در سوریه خواهد بود. طبق گفته این منابع، «از دیدگاه نتانیاهو، متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بالاتر از تمامی ملاحظات در این‌باره است و او با انعطاف‌پذیری درخصوص مساله تحریم‌ها علیه ایران موافق نبود.»

با این حال، یکی از این مسئولان اسرائیلی تأکید می‌کند که اگر تل‌آویو این پیشنهاد را رد نمی‌کرد می‌توانستیم از آن برای دستیابی به خروج آمریکا از سوریه به‌عنوان بخشی از معامله با روسیه، استفاده کنیم که به خروج ایرانی‌ها از سوریه می‌انجامید. به گفته او، تصمیم ترامپ به عقب‌نشینی یک‌جانبه از سوریه فشار عمده مقابل روسیه و ایرانی‌ها در سوریه را کاهش داده است.

چهارشنبه‌شب دولت آمریکا به صورتی غیرمنتظره اعلام کرد ظرف دو تا سه ماه آینده تمام نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج و حملات هوایی در این کشور را هم پایان می‌دهد. ترامپ ابتدا گفت دلیل این تصمیم تحقق هدف شکست داعش است، اما روز پنجشنبه در توییت تازه‌ای گفت مبارزه با داعش وظیفه آمریکا نیست و این ایران، روسیه و سوریه هستند که به عنوان «دشمنان محلی داعش» باید با این گروه تروریستی مبارزه کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    4 1
    خودشم قبول داره داعش ایران داره نابود میکنه اینا چی میزنن ترامپ چی میزنی دادش
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    4 0
    چقدر دردشون گرفته ! چاره نیست ، تمرین شنا شاید ...
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    0 3
    برای رضای خدا روسیه از ما دفاع میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس