کد خبر 918988
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
پیشنهاد جدید بنزینی مجلس؛ سهمیه بنزین پول نقد می‎شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور ۱۸میلیون خودرو داریم و ۶۰درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی‌نصیب هستند.

به گزارش مشرق، علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علیرضا عبدالله‌زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست‌گذاری پنتد (پژوهش‌ها و نوآوری‌های تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک) دانشگاه شریف و مشاور اسبق وزارت رفاه در برنامه «پیشران» در زمینه سوخت و هدفمندی یارانه‌ها به گفتگو پرداختند.

علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست در خصوص دلایل دولت برای حذف کارت سوخت اظهار داشت: اول اینکه اعلام شد سامانه هوشمند سوخت سالانه 20 میلیارد تومان هزینه نگهداری دارد و برای حذف این هزینه، تصمیم به کنار گذاشتن کارت سوخت کردند؛ نکته دوم اینکه سامانه موجود و دونرخی بودن باعث فساد می‌شود، در حالی که خاصیت‌های کارت سوخت بیشتر از هزینه‌هایی بود که دولت به آن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

قیمت بنزین در بودجه 98 چقدر است؟

بنزین و دغدغه ۲۰ ساله اصلاح الگوی مصرف

وی افزود: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور 18 میلیون خودرو داریم و 60 درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی‌نصیب هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "مدلی برای حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت مدنظر ما است"، گفت: این مدل این است که برای آحاد جامعه یعنی جمعیت 80 میلیون نفری ایران، سهمیه تعیین کنیم و این سهمیه الزاماً سهمیه بنزین نیست، بلکه به‌نوعی اعتباری است که در کارت اعتباری قرار می‌گیرد و اگر خانوار خودرو داشتند، از بنزین استفاده می‌کنند و اگر خودرو نداشتند، از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه می‌تواند تورم‌زا باشد و برای جلوگیری از این مشکل می‌توانیم مدتی را مشخص کنیم مثلاً یک ماه که این پول قابل برداشت نقدی نباشد و بعد از مدت مشخص، مانده اعتبار را می‌توانند به‌صورت نقد استفاده کنند.

علیرضا عبدالله‌زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست‌گذاری پنتد دانشگاه شریف نیز اذعان داشت: عده‌ای از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها و مراکز اجرایی و پژوهشی دور هم جمع شدند و کاملاً غیرسیاسی و خودجوش حرکتی را شروع کردند بر این اساس که چگونه می‌شود یک طرحی به دولت و مجلس پیشنهاد کرد که بتواند ما را از چاله بیرون آورد.

وی افزود: بعد از مطالعات زیاد و شبیه‌سازی‌های انجام‌شده در نهایت به این نتیجه رسیدند که ضروری است که این یارانه پنهان در حال توزیع در قالب بنزین، بازتوزیع شود، به‌طوری‌که از جیب ثروتمند، این تخفیف به جیب فقیر برسد، یعنی یک توزیع هدفمند صورت بگیرد.

عبدالله‌زاده با ابراز اینکه این قرائت که کارت سوخت باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف بنزین شد، قرائتی خام است، گفت: تجربه به ما ثابت کرده که کارت سوخت به‌تنهایی باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر عده‌ای می‌خواهند کارت سوخت را احیا کنند من پیشنهاد می‌کنم کار کارشناسی انجام دهند، کارت سوخت اگر اختلاف قیمتی نداشته باشد، هیچ کس استفاده نمی‌کند و از کارت جایگاه استفاده می‌کنند و باید دونرخی شود و نرخ دوم نیز قابل توجه باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حامد IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    1 3
    فکر خوبی است اگر کلیه یارانه های حمل و نقل را بردارند یعنی هم یارانه بنزین را بردارند و هم یارانه مترو واتوبوس. اگر به منی که بنزین مصرف میکنم و از مترو و تاکسی استفاده نمی کنم یارانه ندهند چرا باید به کسی که سوار مترو و اتوبوس و تاکسی می شود و از بنزین استفاده نمی کند یارانه بدهند؟
  • ابوالفضل IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    10 3
    با سلام يارانه به خودروها دادن عين بي عدالتيست ، در بعضي از خانواده ها تعداد خودرو هايشان از تعداد نفراتشان بيشتر است و برخي نان شب هم ندارند . چاره چيست وقتي وجدان ها خاموشست.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    2 0
    دولت هم گوش میده دلتون خوش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس