ایرج دانایی‌فرد

ستاره سرشناس چند دهه گذشته باشگاه استقلال و تیم ملی ایران بعد از مدتی مبارزه با بیماری کبد سرانجام دار فانی را وداع گفت.

به گزارش مشرق، ایرج دانایی فرد مهاجم سرشناس فوتبال ایران و باشگاه استقلال به عنوان اولین گلزن تیم ملی درتاریخ رقابت های جام جهانی بعد از چند هفته مبارزه با بیماری کبد در حالی که برای انجام پیوند در بیمارستان شیراز به سر می برد یک روز بعد از به کما رفتن، درگذشت.

دکتر احمد حسین زاده رئیس بیمارستان نمازی شیراز با تایید خبر درگذشت این پیشکسوت ورزش قهرمانی کشور گفت: پزشکان با استفاده از همه امکانات و تجهیزات پزشکی تمام تلاش خود را برای بازگشت دانایی فرد به کار بستند اما پیشرفت بیماری کبدی موجب مرگ این ورزشکار کشورمان شد.

ایرج دانایی فرد بازیکن اسبق استقلال و تیم ملی فوتبال ایران از حدود یک هفته پیش در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود و پزشکان پیشتر حال او را وخیم اعلام کرده بودند.

دانایی فرد به علت سیروز (التهاب شدید) کبدی در بیمارستان بستری بود و سه شنبه شب نیز تا مرحله ایست قلبی پیش رفت اما پزشکان همچنان تلاش می‌کردند او به زندگی بازگردانند.

بیشتر بخوانید:

عکسهای کمتر دیده شده از مرحوم ایرج دانایی فرد

فیلم/ گل تاریخی مرحوم دانایی فرد در جام جهانی


ایرج دانایی فرد در ۲۰ اسفند سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد و از همان سن کودکی استعدادهای خود را در فوتبال در زمین های خاکی با توپ پلاستیکی را نشان داد و توانست پیراهن باشگاه های تاج(استقلال) عقاب و پاس را برتن کند. پدرش علی دانایی فرد یکی از بنیانگذاران باشگاه استقلال (دوچرخه سواران و بعدها تاج) بود.


بعد از درخشش در مسابقات باشگاهی به خصوص با تاج(استقلال) اولین بار ۲۰ دی ۱۳۵۵ بازی ملی را تجربه کرد و در شهر ریاض مقابل عربستان در مقدماتی جام جهانی به میدان رفت که حضور او توام شد با برد ۳-۰ تیم ملی تا راه برای صعود به این تورنمنت معتبر در آرژانتین هموار شود. رقابت هایی که باعث شد تا ایرج به عنوان اولین گلزن تاریخ ایران در رقابت های جام جهانی نامش را در کتاب فوتبال ثبت و جاودانه کند. (فیلم گل مرحوم دانایی فرد را اینجا ببینید)


دانایی فر در جام جهانی ۱۹۷۸ زننده تنها گل ایران در جریان تساوی ۱-۱ برابر اسکاتلند بود تا در کنار این افتخار سال ها به عنوان مهاجم اول استقلال به افتخارات بسیار زیادی با این باشگاه دست پیدا کند. درخششی که باعث شد تا دانایی فرد از محبوبیت و وجه خاصی نیز در میان طرفداران این تیم برخوردار شود. از دیگر افتخاراتی که این چهره دوست داشتنی برای فوتبال ایران به ثبت رساند دعوت شدن به تیم منتخب جهان برای بازی خداحافظی اسطوره سرشناس فوتبال برزیل یعنی پله بود که باعث شد تا او تجربه حضور در کنار پله، کرایوف و ... دیگر را نیز به دست بیاورد.


ایرج دانایی فرد بیش از دو دهه خارج از ایران و در آمریکا سکونت داشت از همین رو هیچ وقت از او نامی در میان مربیان سرشناس فوتبال باشگاهی شنیده نشد. دانایی فرد که خصوصیات اخلاقی منحصر به فردی داشت تا چهره ای ماخوذ به حیا داشته باشد همواره کمتر در بین رسانه ها حضور داشت تا این که یکی دو سال قبل به ایران بازگشت و بیشتر او را در بین پیشکسوتان می دیدیم.


این چهره سرشناس که طی دو هفته گذشته وضعیت جسمانی نامساعدی پیدا کرد به تجویز پزشکان پیوند کبد را در دستور کار قرار داد از همین رو راهی شیراز شد اما ظرف مدت چند روز حال جسمانی او وخیم گزارش و از دیروز به کما رفت. ساعاتی قبل خبر تلخ درگذشت او توسط دوستان و خانواده اش مخابره شد تا ورزش ایران یکی دیگر از چهره های سرشناس خود را از دست بدهد. رئیس بیمارستان نمازی‌ در مورد درگذشت ایرج دانایی ‌فرد گفت:«مرحوم دانایی فر کمتر از یک هفته قبل و با شرایطی بسیار وخیم به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد.او در حالی به بیمارستان رسید که دچار ایست قلبی هم شده بود اما در این بیمارستان با اقدامات احیایی که انجام شد، بار دیگر به زندگی بازگشت.دانایی فرد به سیروز مزمن کبدی دچار بود و بیماری او پیشرفت زیادی کرده بود».


مشرق این ضایعه را به خانواده مرحوم ایرج دانایی فرد، باشگاه استقلال و طرفدارانش همین طور جامعه ورزش ایران تسلیت می گوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    49 0
    ادم سالمی بود خدا رحمتش کنه
  • یوسف IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    30 0
    روحش شاد و یادش گرامی . . .
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    26 1
    حیف شد. بی حاشیه بود. مرحوم دانایی فرد یکی از اسطوره های فوتبال ایران بود. تیم رویایی 1978 را هیچ گاه فراموش نمی کنیم.
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      0 16
      در مقایسه با تیم 98 هیچی نبود.
    • US ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
      0 0
      """""در مقایسه با تیم 98 هیچی نبود. """""""" خیلی بی شخصیت تشریف دارید وجود شما تبلیغ خوبی برای قرص ضد بارداری است
  • خدیجه IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    16 6
    من که نه دیدمش و نه بازیش رو دیدیم.حتی اسمش رو هم نشنیده ام ولی به هر حال خدا رحمتش کند
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      1 3
      تو چون سنت قطع نمیده
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      3 1
      دلم برات سوخت.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    2 5
    ذانائی فر از تیم عقاب بالا آمدند چرا حقایق را نفی می کنید
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    6 0
    یاد ونامش، گرامی باد.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    6 0
    خدا همه مریضا رو شفا بده بنده خدا به اون قشنگی و نازی به چه وضعی افتاده دردناکه. خدا بیامرزتش.
  • جک IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    0 0
    خدا یش بیامرزد و همه مریضان را شفا بد ه و همه کسانی که قضاوت نادرست مید ن لعنت کن
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    0 0
    روحش شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس