ماجرای برکناری یک مدیر توسط خاوری/ اختاپوس درمنی در همه جا ریشه داشت

با بررسی پرونده حمید باقری درمنی مفسد اقتصادی ابعاد وسیع تری از اقدامات اختاپوس گونه این فرد در سیستم‌ بانکی مشخص می‌شود.

به گزارش مشرق، حمید باقری درمنی از سال ۹۱ تا کنون دو بار دستگیر شده است که در نهایت بازداشت وی در سال ۹۳ منجر به یک رسیدگی همه جانبه به پر ونده این فرد شد.

این بازداشت و رسیدگی به پرونده آنقدر عمیق و فشرده و مفصل بود که برخلاف دفعات قبلی این بار حمید باقری درمنی تاوان بدی برای همه اقدامات مجرمانه خود پرداخت که آن چیزی نبود جز حکم اعدام!

درمنی در مهرماه امسال از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محکوم شد و سپس چند روز قبل این حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد و از سوی سخنگوی قوه قضاییه این حکم اعلام شد.

بیشتر بخوانید:

ارسال پرونده باقری درمنی به اجرای احکام

اینفوگرافیک/ مهمترین عناوین اتهامی حمید باقری درمنی

باقری درمنی نمی‌دانست به کشور ضربه می‌زند؟

اما در جریان فساد گسترده حمید باقری درمنی و شبکه‌ای که وی برای اقدامات مجرمانه خود ایجاد کرده بود افراد زیادی به وی کمک می‌کردند. 

یکی از مهره‌های اصلی درمنی در تهیه و جعل فرم‌های ضمانت نامه‌های بانکی جوانمیر محمدی، رئیس سابق بانک ملی شعبه بهار است.

این فرد در بخشی از اظهاراتش آورده است: بعد از اینکه متوجه شدم ضمانت نامه‎ها جعلی است به درمنی پناه بردم؛ رفتم دفترش گفتم چه بلایی سر من آمده؟ گفت: نمی‌گذارم مشکل درست شود...

جوانمیر محمدی متولد سال ۴۶ در سال ۶۸ به عنوان تحویلدار به استخدام بانک در آمد و طبق اظهارات خودش با نصیری از طریق فردی به نام سیروس محمدی که فردی با نفوذ و دارای شرکت‌های قدری بوده آشنا می‌شود.

در گزارشی که فرمانده وقت نیروی انتظامی ارائه کرده بود، وی خبر از یک تخلف مالی در شعبه مذکور را داده بود؛ بدین ترتیب که شرکتی به نام آریا برج هرم با مدیر عاملی نصیری و باقری درمنی که در آن زمان از بدهکاران کلان بانکی بوده از خاوری دستور پرداخت مصوبات هنگفتی را دریافت کرده بوده بود.

جوانمیر محمدی در بخشی از اعترافات خود در دادسرا اظهار داشته است: یکی از افراد درمنی به نام محمدرضا نصیری از خاوری دستور صدور ضمانت نامه‌های بانکی را گرفته بود، اما سرپرست یکی از مناطق بانک ملی دستور وی را انجام نداد.

وی ادامه داد: این فرد پس از ۲۴ ساعت از سمت خود برکنار شد، زمانی که در خصوص این موضوع با محمدرضا نصیری صحبت کردم وی گفت: چون فرد مذکور از دستور خاوری سرپیچی کرد برکنار شد.

محمدی می‌گوید: همین موضوع باعث شد به قدرت درمنی پی ببرم و باعث دلگرمی من شد.

سرانجام درمنی و نصیری با تبانی جوانمیر محمدی و تعدادی از کارکنان شعبه مذکور فرم‌های خام ضمانت نامه‌های بانکی را به سرقت بردند و نامبرده اقدام به صدور ده‌ها فقره ضمانت نامه بدون پشتوانه نموده است.

در خصوص ضمانت نامه‌ها در دی ماه سال ۱۳۹۰ حسب ارجاع بازپرس وقت شعبه اول دادسرای ویژه امور اقتصادی پرونده‌ای تحت عنوان شکوائیه بانک ملی ایران شعبه بهار با موضوع سوءجریانات مالی و تخلف در صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی به این مرکز واصل شده است.

در فرآیند رسیدگی مشخص گردیده شرکت‎های ضمانت خواه با توسل به اقدامات متقلبانه جعل و تزویر و همچنین تبانی با برخی از کارمندان و ذینفعان ضمانت نامه موفق شدند تعداد ۱۰۲ فقره ضمانت نامه بدون پشتوانه و بدون ثبت در سیستم رایانه‌ای از بانک خارج و در شرکت‌هایی نظیر پالایش نفت جی  استفاده نمایند که با ارائه ۳۶ فقره از ضمانت نامه‌های مذکور از سوی شرکت‌های ذی نفع با بانک عامل بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال وجه آن را مطالبه می‌نمایند.

طی تحقیقات از مدیران شرکت‎ها و ردیابی وجوه محرز شد که شرکت‌های ضمانت خواه؛ وابسته و زیرمجموعه حمید باقری درمنی بوده است و مدیران شرکت‌ها با نامبرده هماهنگی کامل داشته و هیچ گونه استقلالی از خود نداشتند.

بر اساس اظهارات مسئولین شعبه ضمانت نامه‌های صادره توسط جوانمیر محمدی صوری بوده و هیچگونه سابقه و پرونده‌ای از آن‌ها در شعبه موجود نیست و هیچگونه پرداختی در رابطه با آن‌ها صورت نگرفته است.

در گزارشی از بازرس بانک ملی ایران در تاریخ ۸ دی ماه ۹۰ به اداره امور شعب مرکزی تهران آمده است: دو فقره ضمانت نامه به تاریخ ۳/۸/۸۹ به مبلغ شصت و پنج میلیارد ریال به تاریخ ۲/۸/۸۹ به مبلغ پنجاه میلیارد ریال بدون هیچ گونه تضمینات لازم با امضای پایوران شعبه آقایان جوانمیر محمدی و بهرامی معاون شعبه صادر گردیده است و در اختیار آقای نصیری مدیر عامل شرکت آریا برج هرم جهت بهره برداری قرار گرفته است.

البته این موارد در سوابق شعبه موجود نبوده و در ردیف تعهدات و سیستم ضمانت نامه‌ها ثبت نشده است و شعبه با مراجعه ذینفع جهت وصول ضمانت نامه‌ها از وجود آن‌ها مطلع گردیده است.

در اظهارات علیرضا مسلمی رئیس هیئت مدیره شرکت حافظان انرژی بی‌همتا در مرجع انتظامی در تاریخ ۱۵/۱۲/۹۱ درباره ضمانت نامه‌های صادر شده توسط شعبه بهار بانک ملی ایران و وجوه واریز شده به حساب ایشان ناشی از عواید ضمانت نامه‌های شعبه بهار بانک ملی ایران آمده است نه من و نه شرکت‌های من اصلا در بانک ملی شعبه بهار نه حساب داریم و نه به آنجا رفته‌ایم تمام این موارد جعل و صدور ضمانت نامه سوء‌استفاده از شرکت‌های بنده می‌باشد و چون شرکت‌های من و حساب جاری بنده در اختیار آقای باقری بوده و ایشان با حساب جاری من کار می‌کردند و تمام واریزی‌ها و پرداخت‌ها را با شرکت بنده و حساب بنده انجام می‌دادند، پول‌هایی که به حساب بنده از طرف شرکت آریابرج صورت گرفته از طریق خود آقای باقری انجام شده است.

در این میان پدرام تقی پور شاهکوهی نیز در جعل ضمانت نامه‌های بانکی در ارتکاب جرم معاونت داشته است؛ در اظهارات یکی از شهود در تاریخ ۱۸/۱۱/۹۶ در ارتباط با ضمانت نامه‌های جعل شده بانک ملی توسط پدرام تقی پور و نقش آقایان نصیری و حمید باقری آمده است کلیه ضمانت نامه‌ها اصلی بوده؛ خود آقای نصیری از رئیس بانک بهار گرفته بود؛ قبل از اینکه به پدرام برسد، خودش با دست خط خودش ضمانت نامه‌ها را می‌نوشت و خرج می‌کرد و بعد به پدرام می‌داد. آقای نصیری کارمند آقای باقری بوده است، رئیس بانک آقای جوانمیر محمدی از قبل آقای باقری را می‌شناخته و بعد از آن به آقای نصیری وصل می‌شود.

جوانمیر محمدی در این زمینه گفته است: بعد از اینکه متوجه شدم ضمانت نامه جعلی است و به دام نصیری افتادم، به حمید باقری پناه بردم قول داد که مشکل را حل می‌کند، نصیری گفت: یک فقره مصوبه ۵۰ میلیارد تومانی می‌آورم که مشکل را حل کند، بعد از ۵ ماه که از شعبه رفتم با نصیری تماس گرفتم گفت: اکثر ضمانت نامه‌های تحویلی به شما جعلی بود، ببخشید و خداحافظ.

جوانمیر محمدی ادامه داد: به حمید باقری جریان را گفتم.

باقری به من گفت: دو یا سه فقره جعلی است. من آن را فردا جمع می‌کنم، ولی شما چند روز به بانک نروید، من هم ترسیدم به حرف باقری گوش دادم رفتم دفتر باقری گفتم چه بلایی سر من آمده؟ گفت: نمی‌گذارم مشکل درست شود. دو یا سه فقره جعلی است ضمانت از دوستان خودم است.

جوانمیر محمدی در اظهاراتش آورده است: در نیاوران حمید باقری را دیدم گفت: رضایت شاکی‌ها را به دست می‌آورم. رفتم مرز ترکیه و ایران چند ماه بودم و برگشتم و در سعادت آباد واحد ۵۰ متری گرفتم و چون پولی نداشتم هزینه‌هایم را حمید باقری با بدبختی مثل صدقه پرداخت می‌کرد تا اینکه در تاریخ ۲ تیرماه سال ۹۳ توسط آگاهی دستگیر شدم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    16 0
    اینکه یک شارلاتان در ایران به راحتی تبدیل به اختاپوس میشه نتیجه تصمیمات و قوانین قانون گذاران ناشی و از آن طرف قوه قضاییه ضعیف مملکتمان است.
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      قوه قضاییه ضعیف نیست
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    12 0
    همه جا فساده
  • CA ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    8 0
    در ادارات اگر پیشرفت می خوای بکنی باید یک اختاپوس داشته باشی . من که ندارم از بدو استخدام که 18 سال می گذره هنوز سرباز صفرم . ):):
  • US ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    10 1
    اگر اعدام علنی و در ملاء عام نباشد مردم نمیپذیرند. باید اعدام نامبرده برای ملت محرض شود.
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      حرف زیادی نزن
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    0 0
    اختاپوس های اقتصادی خطرشان از آمریکا و اسرائیل به مراتب بیشتر است.ولی کو گوش شنوا روزی تاوان خواهیم داد وآن روز برای جبران دیر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس