کد خبر 918830
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
سرانجام دو وعده مترویی افشانی/ آبان آمد خبری از خط ۶ مترو نشد

بخشی از فضای مترو در تهران به فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی اختصاص داشت که این فضا، بطور کامل در اختیار تبلیغات تجاری قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، افرادی که هر روز از مترو استفاده می‌کنند، یک تغییر را به‌طور آشکار در بخش‌های مختلف آن احساس می‌کنند. در حالی که قبلا بخشی از فضای مترو مزین به کارهای فرهنگی و ترویجی بود، اما از زمان تغییر شهردار تهران، رفته رفته این فضا از فرهنگ و هنر گرفته شده و به‌طور همه‌جانبه‌ای در انحصار تبلیغات تجاری قرار گرفته است. نکته مهم این است که در سال حمایت از کالای ایرانی، بخش زیادی از تبلیغات مترو در اختیار تبلیغ کالاهای خارجی و وارداتی است.

بیشتر بخوانید:

اصلاح‌طلبان چه نقشه‌ای برای مردم تهران کشیده‌اند؟

آفتابه لگن اصلاح‌طلبان هفت دست مدیریت «هیچ»


قبلا در بخش‌هایی چون دیوارها و تابلوهای گذرگاه‌ها و راهروهای ساختمان‌های ایستگاه‌های مترو و همچنین دیواره‌ها و نمایشگرهای داخل واگن‌ها، به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، کار فرهنگی و ترویجی صورت می‌گرفت. تبلیغ کتاب و فرهنگ مطالعه، نمایش آثار هنری با مضامین مذهبی و سبک زندگی و... ازجمله مواردی بود که در این قسمت‌ها، فضایی متنوع و فرهنگی را برای مسافران به وجود می‌آورد. اما الان نه تنها خود مترو کاری نمی‌کند، بلکه به گروه‌های فرهنگی و ترویجی مراجعه‌کننده نیز جواب منفی داده می‌شود.


یکی از فعالیت‌هایی که قبلا در مترو انجام می‌شد، معرفی، ترویج و عرضه کتاب بود. اما این فعالیت نیز مدتی است که تعطیل شده و جای کتاب را هم تبلیغ کالاهای عمدتا خارجی گرفته است. به طوری که سال‌های قبل، غرفه‌هایی در ایستگاه‌های پرتردد مثل ایستگاه میدان انقلاب به کتاب اختصاص داشت. اما الان این غرفه‌ها هم به فروشندگان کالاهای تجاری واگذار شده است.


با توجه به جمعیت زیادی که هر روز بخشی از وقت خود را در مترو می‌گذرانند، این یک ظرفیت مناسب برای کار فرهنگی و ترویجی بود که متأسفانه این ظرفیت هم اکنون از دست رفته است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    6 0
    جالبه بدونید مترو یک شورای فرهنگی داره،،که حدود2000پرسنل داره! وهیچ مدیریم نتونتست،،کم کنه حتی این تعدادو
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    6 0
    تهران کمبود شدید قطار مترو و اتوبوس BRT داره .
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    10 4
    با 4 تا بنر نمی شود فرهنگ درست کرد. اگر می شد وقتی که مترو ها را تبدیل به حسینیه کرده بودند باید اتفاقی نیکو می افتاد. هنوز در مترو گداهای ناجور رفت و آمد می کنند. هنوز دست فروشان مزاحم وجود دارد هنوز یک عده آدم عجیب با موبایلهای روشن درون مترو به اینترنت هم وصل می شوند و تشعشع مضر گوشی هایشان را با قدرت دست کم 2 وات به ازای هر گوشی به عمق جان مردم فرو می کنند. در حالی که درون مترو راهی برای بیرون رفتن تشعشع وجود ندارد و عملا مترو یک اجاق مَکروویو است با توان تجمعی هزار گوشی روشن درون آن. ایستگاه امام حسین که می روی از دود گازوئیل نمی توانی نفس بکشی. ایستگاه دروازه شمیران هم که گاز سمی و بسیار کشنده سولفید هیدروژن را نوش جان می کنید. از سقف همه ایستگاه ها هم که فاضل اب می بارد. گاز رادون هم که آلودگی سرتاسری همه تونلها است. هنوز یک سری کارتن خواب را با لباسهای بسیار آلوده درون مترو می بینید که خودشان را به شما می چسبانند و هزار خطر انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت C را ایجاد می کنند. هنوز بارهای تیز و برنده و خطرناک درون مترو حمل می شود. از گالنهای اسید تا بیل و کلنگ و تیشه!!! هنوز به افراد مسن احترام گذاشته نمی شود. هنوز با اینکه قسمت خانمها خالی است یک سری خانم خودشان را درون قسمت آقایان که جای سوزن انداختن هم ندارد فرو می کنند و .... . فرهنگ با عمل کردن بوجود می اید نه با بنر.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    4 0
    مخالف ترویج تبلیغات کالاهای وارداتی و مصرف گرایانه هستیم فضای متروباید فرهنگی باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس