به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روایتی از شهید چمران درباره وقایع ١٦ آذر ١٣٣٢ را منتشر کرد.

دستور "شقه شقه" کردن دانشجویان قبل از ورود معاون رئیس جمهور امریکا

دکتر مصطفی چمران، که از شاهدان واقعه 16 آذر 32 است می‌گوید: در تاریخ ‌24 آبان اعلام شده بود که نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‌آید. دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که هنگام ورود نیکسون، ضمن دمونستراسیون عظیمی، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا و طرفداری خود را از دکتر مصدق نشان دهند.

روز ‌15 آذر یکی از دربانان دانشگاه شنیده بود که تلفنی به یکی از افسران گارد دانشگاه دستور می‌رسد که "باید دانشجویی را شقه کرد و جلوی در بزرگ دانشگاه آویخت که عبرت همه شود و هنگام ورود نیکسون صداها خفه گردد و جنبنده ای نجبند.

روز ١٦ آذر وخامت اوضاع به حد اعلا رسیده بود. شلوغی بیرون کلاس و صدای شدید چکمه‌های سربازان از نزدیک شدن حادثه‌ای حکایت می‌کرد تا بالاخره در کلاس به شدت به هم خورد و پنج سرباز با مسلسل سبک وارد کلاس شدند. یکی از آن‌ها لوله مسلسل را به طرف شاگردان عقب کلاس گرفته آماده تیراندازی شد و دیگری به همین نحو مأمور قسمت جلوی کلاس گردید.

مصطفی بزرگ‌نیا به ضرب سه گلوله از پای در آمد. شریعت رضوی که ابتدا هدف سرنیزه قرار گرفته به سختی مجروح شده بود، دوباره هدف گلوله قرار گرفت. ناصر قندچی حتی یک قدم هم به عقب برنداشته و در جای اولیه خود ایستاده بود یکی از سربازان با رگبار مسلسل سینه او را شکافت و او را شهید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    20 7
    یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفَوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِّمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (سوره صفّ آیه 8) آنان تصمیم دارند كه نور خدا را با دهان‏‌هاى خود خاموش كنند، در حالیكه خداوند كامل‌كننده نور خویش است، هرچند كافران ناخشنود باشند.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 3
    لابد همشون هم یا فدائیان اسلام بودند و یا موتلفه و یا بسیج دانشجویی !!!!
    • LB ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      3 0
      هر چی بودند وطن فروش نبودند مثل تو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس