کاهانی

حتی اگر تبلیغات معکوس و اشتباه فیلم را هم در نظر نگیریم، اشتباه بعدی مربوط به عوامل فیلم است که در مقابل توقع نادرستی که برای مخاطبان ایجاد شده سکوت کردند و ...

به گزارش مشرق، نام کارگردانی مانند عبدالرضا کاهانی به دلیل آثار اکران‌نشده‌اش با مُهر توقیف و ادامه فیلم سازی او در خارج از ایران، همیشه مورد توجه بوده و فیلم‌های او حواشی و جنجال‌های زیادی را به دنبال داشته است.

«خانم یایا» یکی از همین فیلم‌ها بود که خبر اکران عمومی آن در سینماها، به حواشی این فیلم پایان داد و برای دوستداران فیلم‌های کاهانی اتفاق مهمی به حساب می‌آمد. اما حالا که یک هفته از اکران فیلم می‌گذرد، هر جا که اسم فیلم «خانم یایا» آمده، نظر منفی مخاطبان نیز با آن همراه بوده است و به زحمت می‌توان در میان آن‌ها نظر مثبتی درباره فیلم پیدا کرد.

صفحات اینستاگرام کارگردان و بازیگران نیز پر از واکنش‌های خشمگینانه کاربران است و آن‌ها در چند مرحله به این نظرات واکنش نشان داده‌اند. سؤال این جاست چه اتفاقی افتاده که مخاطبان تا این حد از «خانم یایا» ناامید شده‌اند؟

1-ترسی که از شکست فیلم  وجود دارد

این روزها که سینماگران و تماشاگران هر دو خوب می‌دانند فیلم‌های غیرکمدی شانس زیادی برای موفقیت در گیشه ندارند، نگرانی بابت شکست تجاری فیلم با سازندگان آثار غیرکمدی همراه است. درباره «خانم یایا» اگرچه نام رضا عطاران، حمید فرخ‌نژاد و امین حیایی فروش فیلم را تضمین می‌کند اما اگر مؤلفه کمدی بودن را از فیلم بگیریم اوضاع کمی تغییر می‌کند و می‌شود حدس زد که «خانم یایا» هرگز به موفقیت «هزارپا» دست پیدا نخواهد کرد، پس با یک تبلیغ بفروش می‌توان مخاطب را به سینما کشاند.

2-توقع نادرستی که ایجاد می‌شود

می‌دانیم که کارنامه حمید فرخ‌نژاد، امین حیایی و به ویژه   رضا عطاران پر است از فیلم‌های کمدی. بنابراین حضور این سه بازیگر فیلم‌های کمدی در کنار یکدیگر، مهم‌ترین دلیلی است که تصور کمدی بودن یک فیلم را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. اگر از بازیگران بگذریم، تمام مواد تبلیغاتی فیلم، شامل تیزر، پوستر و عکس‌های فیلم، توقع دیگری در ذهن مخاطب ایجاد نمی‌کردند جز تماشای یک فیلم کمدیِ بفروش. توقعی که مشخص است اتفاقی ایجاد نشده است. تبلیغات فیلم در حالی این اثر را یک کمدی بفروش معرفی می‌کنند که فیلم‌ساز به هیچ وجه قصد خنداندن مخاطب را نداشته و همین موضوع، سرآغاز سوءتفاهم برای مخاطبان شده است.

3-تبلیغات معکوس ادامه دارد

حتی اگر تبلیغات معکوس و اشتباه فیلم را هم در نظر نگیریم، اشتباه بعدی مربوط به عوامل فیلم است که در مقابل توقع نادرستی که برای مخاطبان ایجاد شده سکوت کردند و سعی نکردند به مخاطب درباره ژانر فیلم و کمدی نبودن آن اطلاعات صحیحی بدهند.

انگار آن‌ها هم راضی بودند که مخاطب عام با انتظار تماشای یک فیلم کمدی به سینما برود. حتی وقتی در آستانه اکران فیلم، اولین تیزر آن منتشر شد، عبدالرضا کاهانی در صفحه اینستاگرامش پستی منتشر کرد و نوشت: به علت تفاوت «سلیقه» آن تیزر را دوست ندارد؛ نه گمراه کردن مخاطب. او هیچ توضیحی نیز درباره این تفاوت سلیقه نداد. جالب این جاست که این روند تبلیغات غلط همچنان ادامه دارد و در جدیدترین تیزری هم که پنج شنبه از این فیلم منتشر شد، امین حیایی و رضا عطاران، در قالب شخصیت‌های فیلم و در فضایی سرخوشانه، درباره قصه با یکدیگر شوخی می‌کنند. بدیهی‌ است  کارگردان و بازیگران فیلم نباید سکوت می‌کردند و لازم بود مدت‌ها قبل از اکران فیلم، درباره کمدی نبودن آن صحبت می‌کردند، نه این که با سکوت و تبلیغ غلط تماشاگر را گمراه کنند.

4-مخاطب مقصر اصلی شکست فیلم می‌شود

نمی‌توان تقصیر موفق نبودن فیلم را به گردن مخاطب‌انداخت و به او برچسب زد که رضا عطاران را جز در فیلم‌های کمدی نمی‌پذیرد. وقتی فیلمی غیرکمدی، با تبلیغات نادرست مانند یک فیلم کمدی معرفی می‌شود، باید به مخاطب حق داد که فیلم را دوست نداشته باشد. به ویژه مخاطبی که جز برای تماشای فیلم‌های کمدی، پا به سینما نمی‌گذارد، مخاطبی که حضور رضا عطاران در یک فیلم کمدی برای او کافی است تا جای هیچ تردیدی درباره تماشای فیلم برایش نماند.

*خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس