کد خبر 910711
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
طهرانی مقدم

سیمافیلم با کارگردان‌های مطرح کشور برای ساخت این اثر گفت‌وگو کرد که یکی از این کارگردان‌ها، پرویز شیخ طادی بود؛ اما حالا چهار سال از این موضوع گذشته و هنوز این سریال ساخته نشده است.

به گزارش مشرق، «برخی دوستان زمانی که شنیدند یک جوان متعهد به‌عنوان فرمانده توپخانه انتخاب شده، خندیدند و برخی هم به تمسخر گرفتند و گفتند که نه توپی وجود دارد و نه توپخانه‌ای، اما برای توپخانه فرمانده گذاشته‌اند! اخوی ما همان موقع گفت توپ‌های ما آن طرف است و اشاره کرد به نیروهای صدامی. چند روز بعد عملیاتی شکل گرفت که با انجام موفقیت‌آمیز آن، موفق شدند یک گردان توپخانه ارتش رژیم صدام را به غنیمت بگیرند و با همین توپ‌های غنیمتی، توپخانه سپاه شکل گرفت. ایشان در همان زمان موفق شد سازمان توپخانه را پایه‌ریزی کند.» این خاطره را برادرش تعریف می‌کند، همه او را با شهرت پدر موشکی ایران می‌شناسند، شهید حاج‌حسن طهرانی‌مقدم که حالا بعد از گذشت هفت سال از شهادتش نامش برای همه آشنا شده است، ۶ آبان‌ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران متولد شد. به علت شغل پدرش (محمود طهرانی‌مقدم)، که به پیشه خیاطی مشغول بود، به محله شکوفه و سپس به محله بهارستان نقل مکان کرد و مقاطع ابتدایی و دبیرستان را در همین مناطق گذراند. همزمان با اوج‌گیری فعالیت انقلابی، تحت تاثیر برادرش (محمد) به صف انقلابیون پیوست.

در روزهای منجر به پیروزی انقلاب به اتفاق دوستانش در فعالیت‌های زیرزمینی، نارنجک‌های دستی می‌ساخت که با استفاده از سه‌راهی لوله آب تولید می‌شد. شب 22بهمن در میدان امام حسین(ع)(فوزیه سابق) با پرتاب نارنجک دستی یک خودروی نظامی ارتش را مصادره و سرهنگ سوار بر خودرو را به اسارت درآورد. حسن طهرانی‌مقدم در سال 1358، در مقطع لیسانس رشته مهندسی صنایع پذیرفته و به اخذ مدرک مهندسی در این رشته موفق شد. طهرانی‌مقدم در 21 سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، به‌عنوان مسئول اطلاعات منطقه‌ سه سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد و تا 31/7/59 در این سمت باقی ماند. در زمان بروز ناآرامی‌ها در نقاط مرزی که مهم‌ترین آنها حوادث تجزیه‌طلبانه در کردستان بود، سپاه را در 15 ماه اول عمر خود متوجه ضرورت تقویت صبغه نظامی کرد. با این رویکرد تا شهریور 1359 که کشور در آستانه هجوم رژیم بعث عراق قرار گرفت، حداکثر توان رزمی سپاه، تعداد معدودی گردان‌های رزمی بود که با روش‌های چریکی و غیرکلاسیک، درگیر مبارزه با اشرار و ضد ‌انقلابیون مسلح در کردستان شدند. سنگین‌ترین سلاحی که در آن دوران در اختیار سپاه بود، تعدادی خمپاره‌انداز و آرپی‌جی و تیربار بود، در حالی که در همین وضعیت، ضد انقلابیون در کردستان، حتی به توپخانه نیز مجهز بودند.

شهید حسن طهرانی‌مقدم، تشکیل توپخانه سپاه را این‌گونه روایت می‌کند: «عملیات فتح‌المبین تمام شد. من در سپاه شوش وقتی گزارش را به آقارشید می‌دادم، دیدم آقارشید باخنده می‌گوید «مقدم برو توپخانه سپاه را سازماندهی کن. برو سراغ توپخانه.» گفتم آقا رشید ما داریم خمپاره را سازماندهی می‌کنیم. در عملیات فتح‌المبین (اگر اشتباه نکنم) 148 قبضه انواع توپ‌های روسی به غنیمت سپاه درآمده بود. آن موقع سپاه 9 تیپ داشت. قرار شد برویم آن توپ‌ها را بیاوریم و سازماندهی کنیم. شهید بزرگوار حسن شفیع‌زاده، اولین نفری بود که رفتم دنبالش. بعد از عملیات فتح‌المبین از تیپ‌ المهدی شوش آوردمش پیش خودم و آقای محمد آقایی که از مسئولان توپخانه سپاه بودند، به انضمام شهید ناهیدی. این بچه‌های نخبه باهوش را جمع کردیم و توپخانه سپاه را تشکیل دادیم.» 25 آذرماه 1385 بود که حاج‌حسن طهرانی‌مقدم به‌عنوان مشاور فرمانده کل سپاه در امور موشکی و رئیس سازمان خودکفایی سپاه انتخاب شد. سردار حسن طهرانی‌مقدم تا روز آخر عمر نیز به‌عنوان مسئول این سازمان در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیر بنایی مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود و در روز شهادتش (21 آبان 1390) در پادگان امیرالمومنین(ع‌) شهرستان ملارد در حالی که برای آزمایش موشکی آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات، به یاران شهیدش (احمد کاظمی، حسن شفیع‌زاده، حسن غازی، غلامرضا یزدانی، علیرضا ناهیدی، مصطفی تقی‌خواه و...) پیوست.

  ساخت فیلم سینمایی و سریال شهید در هاله‌ای از ابهام

سال 93 اعلام شد سیمافیلم قرار است با همکاری و حمایت‌های مادی و محتوایی سپاه پاسداران، سریالی را با موضوع زندگی شهید طهرانی‌مقدم بسازد. تاجبخش فنائیان که قرار بود فیلمنامه این سریال را بنویسد همان زمان گفت: «تعداد قسمت‌های این مجموعه بین ۳۰ تا ۴۰ است و مراحل تحقیق و نگارش متن حدود ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید. با توجه به ویژگی‌های شخصیتی این شهید بزرگوار و همچنین حساسیت‌های شغلی و علمی او شناخت کمی از ابعاد شخصیت فردی و نظامی وی وجود دارد لذا درحال حاضر گروهی به سرپرستی اینجانب به‌طور همزمان کار تحقیق و پژوهش مجموعه را دنبال می‌کنند.»

سیمافیلم با کارگردان‌های مطرح کشور برای ساخت این اثر گفت‌وگو کرد که یکی از این کارگردان‌ها، پرویز شیخ طادی بود؛ اما حالا چهار سال از این موضوع گذشته و هنوز این سریال ساخته نشده است.

به سراغ فنائیان رفتیم تا برای‌مان از ساخت و نوشتن فیلمنامه این اثر بعد از این همه سال بگوید. او که حسرت زیادی از ساخته نشدن این اثر داشت، گفت: «حدود دو سال برای اینکه طرح کار کامل شود زمان برد و سعی کردیم تحقیقات گسترده‌ای در مورد این شهید انجام دهیم و خداراشکر تحقیقات پروژه با نوشتن طرح اثر به پایان رسید. اما خب الان دو سال است که پروژه مسکوت مانده و نتوانسته‌ایم ساخت آن را شروع کنیم.»

او درباره علت مسکوت ماندن ساخت این سریال گفت: «طرحی که ما داریم هم برای فیلم سینمایی و هم سریال مناسب است اما خب نمی‌دانم چرا دو سال گذشته است و کسی برای ساخت سریال پیش‌قدم نمی‌شود، این سوالی است که باید از صداوسیما پرسیده شود که چرا سریالی به این مهمی را شروع نمی‌کنند.» فنائیان درباره تصمیم خودش برای ساخت این سریال می‌گوید: «من خیلی دوست دارم که این کار را انجام دهم، قرار بود فقط کار فیلمنامه با من باشد اما حالا می‌گویم که خودم تصمیم دارم هر زمانی که بشود فیلم سینمایی این شهید را بسازم.»

  روایت از پدر موشکی در کتاب‌های مختلف

یادگاران «یادگاران» عنوان کتابی است که بنا دارد تصاویری از سال‌های جنگ را در قالب خاطره‌هایی بازنویسی شده، برای آنها که آن سال‌ها را ندیده‌اند، نشان دهد. این مجموعه راهی است بر سرزمینی نسبتا بکر میان تاریخ و ادبیات، میان واقعه‌ها و بازگفته‌ها؛ خواندن‌شان تنها یادآوری است، یادآوری این نکته که آن مردها بوده‌اند و آن واقعه‌ها رخ داده‌اند؛ نه در سال‌ها و مکان‌های دور بلکه در همین نزدیکی؛ نویسنده کتاب یادگاران مرضیه مردی است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «این کتاب فقط و فقط صد خاطره کوتاه از مردی است که با آرزوهای بلندش برای کشور و دینش اقتدار به ارمغان آورد. مردی که یکی از آرزوهایش قدرتمندتر شدن شیعه در جهان بود. خاطرات و یاد شهید حسن طهرانی‌مقدم هنوز هم در قاب چشم خیلی‌ها جا مانده است و هر کدام به زبان دل خود آنچه از او دیده‌اند را می‌گویند. صد خاطره کوتاه از مردی که تکه‌های پازل تصویرش هنوز برای‌مان کامل نشده و مرادش به حق درباره‌اش گفته است که او «سردار عالیقدر، دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا» بود.»

فاتح قدس کتاب «فاتح قدس» به بررسی زندگی این شهید بزرگ از زبان خانواده (مادر، همسر، فرزندان، برادران)، همکاران و همرزمان و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برخی از چهره‌های ورزشی و فرهنگی کشورمان می‌پردازد. تتبع فراوان نویسنده، گردآوری و تدوین نظرات از منظرهای مختلف، چینش منطقی، صفحه‌آرایی جذاب، عکس‌های فراوان از این شهید و زندگینامه و تصاویر شهدای جهاد خودکفایی سپاه از ویژگی‌های برجسته این کتاب خواندنی است.

ستارگان راه روشن کتاب «ستارگان راه روشن» اثری درباره شهید حسن طهرانی‌مقدم و دیگر شهدای بخش موشکی سپاه پاسداران است که انتشارات نیلوفران تلاش دارد تا آن را همزمان با سالگرد شهادت شهید طهرانی‌مقدم و همراهانش منتشر کند. این کتاب، درباره 45 شهید بخش موشکی سپاه است؛ یعنی علاوه‌بر 39 شهید انفجار پادگان شهید مدرس ملارد، مطالب مربوط به 6 شهید دیگر که در سال‌های گذشته در این بخش به شهادت رسیده‌اند، نیز در این کتاب چاپ خواهد شد. این کتاب اثری مرجع درباره شهدای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. به همین دلیل تلاش شده تا این کتاب اثری مانند «شیداییان قضا» و «در قلب سنگر» دو کتابی باشد که این ناشر، پیشتر به چاپ رسانده است.

اثر جدیدی برای شهید به قلم معصومه سپهری  قرار است کتاب جدیدی در سه جلد به قلم معصومه سپهری در مورد شهید طهرانی‌مقدم نوشته شود، کتابی که مطمئنا اثر کاملی با موضوع زندگی او خواهد بود. معصومه سپهری، نویسنده کتاب در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره این اثر گفت: «6 سال تحقیق و پژوهش درباره این اثر انجام شده است و مطمئنا اثر قابل توجهی درباره این شهید بزرگوار خواهد بود. گفت‌وگوهایی با دوستان و خانواده این شهید انجام شده است فعلا نمی‌توانم اطلاعات دیگری درباره کتاب بگویم اما به احتمال زیاد، جلد اول کتاب امسال به بازار نشر می‌آید اما هنوز ناشر آن انتخاب نشده است. کتاب بسیار کاملی شده که نتیجه کار یک تیم حرفه‌ای است و امیدوارم مخاطبان هم از کار راضی باشند و توانسته باشیم حق این شهید را ادا کنیم.»

با دست‌های خالی کتاب پیش رو، برش‌هایی است کوتاه و گزیده شده از مجاهدات غرورآفرین «حاج‌حسن طهرانی‌مقدم» که به حق، او را «پدر موشکی ایران» لقب داده‌اند. به اعتقاد نویسنده، مهدی بختیاری، آنچه در این کتاب آمده است، حتی نیمی ‌از دریای عزم و اراده آن سردار نیست. بسیاری از خاطرات و اطلاعات تاریخی، به دلایل امنیتی و سیاسی ناگفته یا ناقص گذارده شده‌اند. جمعی نیز گفتنی‌های خود را مشروط به نبردن نام‌شان بیان کردند که از آنان با عنوان «محفوظ» یاد شده است. گفتنی است این اثر به تصاویری رنگی از آن شهید مزین شده است. در بخشی از این کتاب آمده است: «همیشه می‌گفت کاری که ما می‌کنیم خیلی حساس است و اهمیت دارد. اعتقاد داشت این موشک‌ها در واقع اختراع شیعه است و می‌گفت می‌خواهم روی این موشک‌ها بزنم «ساخت شیعه» و به اذن خدا و کمک اهل‌بیت کاری خواهیم کرد که آیندگان خواهند فهمید چقدر اهمیت دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس