کد خبر 910474
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱
درآمدهای نفتی

طبق عملکرد بودجه سال ۹۷ در شش ماهه نخست امسال، حدود ۱۶۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع کسب شد و بودجه پرداختی به طرح‌های عمرانی ۲۴۰ درصد و کسری بودجه ۱۰۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش مشرق، در ۶ ماهه امسال براساس عملکرد بودجه عمومی دولت ۱۶۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد (درآمدها، نفت و فرآورده‌ها، دارایی‌های مالی) کسب شد. 

*رشد ۱۶.۸ درصدی درآمدهای مالیاتی و رشد ۶۱ درصدی درآمدهای نفتی 

طبق گزارش بانک مرکزی، بر این اساس سهم درآمدها ۶۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان که از این میزان ۵۰ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان آن درآمد مالیاتی و ۱۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان آن مربوط به سایر درآمدها است. 

براساس این گزارش، درآمدها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۸ درصد و همچنین درآمدهای مالیاتی ۱۶.۸ درصد افزایش یافته است؛  البته درآمدهای مالیاتی نسبت به مصوب ۶ ماهه با عدم تحقق ۲۲ هزار میلیارد تومانی روبرو است. 

در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت و فرآورده‌های نفتی) ۶۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰.۸ درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت بیش از ۴۱ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان دارایی مالی واگذار شده  که ۶۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است. 

*افزایش ۲۲ درصدی بودجه پرداختی بابت هزینه های جاری

طبق عملکرد بودجه سال ۹۷ در بخش هزینه‌ها مجموعا ۱۶۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان مصرف شد. در این مدت ۱۳۰ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری بودجه پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۲ درصد افزایش را ثبت کرده و نسبت مصوب ۶ ماهه حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان کمتر از رقم مصوب هزینه شده است. 

* عمرانی‌ها رکورد زد

بالغ بر ۲۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۲۴۰.۵ درصد رشد برخوردار شد. تملک دارایی‌های مالی نیز ۴ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳۴.۹ درصدی روبرو است. 

*زور نفت و مالیات به هزینه‌ها نرسید


در بخش نسبت‌های تحلیلی بودجه، نسبت مالیات‌ها به پرداخت‌های هزینه‌ای ۳۸.۴ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت حدود ۱.۵ درصدی روبرو است.

همچنین مجموع درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر ۸۰.۴ درصد بوده که حکایت از کسری بودجه و پوشش آن با ا ستفاده از فروش اوراق است.

سال گذشته در همین مدت نسبت این بخش ۸۸.۲ درصد بود که طبق پیش‌بینی بودجه باید ۹۰.۹ درصد می‌رسید.

همچنین تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به فروش نفت خام ۵۱.۳ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است. 

* افزایش ۱۰۵ درصدی کسری بودجه 


کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای به ۳۷ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۰۵.۵ درصدی روبرو شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • من IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    0 0
    هنر کرده اند. نفت به دلار فروخته می شود، دلار گران شده، درآمد ها به تومان زیاد شده. جز این بوده بگین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس