کد خبر 910295
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
ترکمن

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: پیش داوری‌ها درباره طرح معلم تمام وقت به دلیل عنوان آن است، اما قرار نیست ساعات کار معلمان اضافه شود.

به گزارش مشرق، علی الهیار ترکمن در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره طرح معلم تمام وقت اظهار کرد: به استناد قوانین بالا دستی باید وظایفی را برای ارتقای معیشت، بهبود کیفیت آموزش و نقش محوری معلم در مدرسه ایفا کنیم. در سند تحول بنیادین نیز برای حضور موثر معلم در مدرسه و نقش آن در پیشبرد اهداف آموزشی، راهبردهای مشخصی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

سود و زیان‌های تمام وقت شدن برای معلمان

* پیش‌داوری‌ها درباره طرح معلم تمام وقت به دلیل اسم آن است

وی افزود: تصمیم گرفتیم از ظرفیت قانون موجود برای ارتقای وضعیت فرهنگیان استفاده کنیم، بنابراین طرح معلم تمام وقت تهیه شد. پیش‌داوری‌ها درباره این طرح به دلیل اسم آن است، اما براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل ساعت کار معلمان تعریف شده و همین ملاک است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طرح معلم تمام وقت، منظور ما حضور تمام وقت معلمان در مدرسه علاوه بر ساعات موظف است. هم اکنون 2 میلیون ساعت حق‌التدریس در یک سال تحصیلی داریم که یک میلیون و 200 هزار ساعت آن توسط معلمان رسمی و 800 هزار ساعت توسط نیروهای آزاد، خرید خدمات آموزشی و سرباز معلم تکمیل می‌شود. بنابراین بخشی از معلمان علاوه بر ساعات تدریس موظف، ساعات تدریس غیرموظف هم دارند.

* 18 درصد فوق‌العاده ویژه در طرح معلم تمام وقت

الهیار ترکمن ادامه داد: براساس بررسی‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم در طرح معلم تمام وقت، ساعات غیرموظف معلمان را ساماندهی کنیم. هم اکنون حق‌التدریس آن‌ها برای 9 ماه سال تحصیلی پرداخت می‌شود و جزو آیتم حقوق نیست. بنابراین در دوران بازنشستگی نیز محاسبه نخواهد شد، اما در طرح تمام وقت، معلم با اختیار خود 6 ساعت غیرموظف را به مجموع ساعات موظف خود اضافه می‌کند و ما به ازای ریالی آن معادل 18 درصد فوق‌العاده ویژه خواهد شد که با حقوق ماهانه در طول سال پرداخت و در حقوق بازنشستگی و پاداش پایان خدمت نیز محاسبه می‌شود.

وی مطرح کرد: اگر معلمی وارد طرح تمام وقت شد، می‌تواند یک سال فعالیت کند و پس از آن اگر تمایلی به ادامه همکاری نداشت، می‌تواند به حالت قبل بازگشته و همان ساعات غیرموظف خود را داشته باشد.

* در طرح تمام وقت، 6 ساعت اضافه لزوماً به معنای تدریس نیست

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در طرح معلم تمام وقت، 6 ساعت اضافه‌تر، به معنای اضافه تدریس نیست و ممکن است نقش‌های آموزشی و پرورشی دیگری را برای معلمان آماده کنیم.

* ساعات کار معلمان قطعا افزایش نمی‌یابد

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که معلمان نگرانند با اجرای طرح معلم تمام وقت، ساعات موظف آنها به مرور افزایش یابد، گفت: قطعا این اتفاق نمی‌افتد چرا که طرح طبقه‌بندی معلمان تغییری نکرد و این طرح صرفا استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کمک به تدریس و معیشت معلمان است و نگرانی آنها درباره افزایش ساعات کار قطعاً اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: در طرح معلم تمام وقت اگر معلمی یک سال حضور یافت و به تعهدات خود عمل کرد اما پس از آن دیگر تمایلی به ادامه نداشت می‌تواند به حق‌التدریس غیرموظف برگردد.

* معلمان و آموزش و پرورش در یک سنگر هستند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به صحبت‌های یکی از معلمان و نگرانی‌های او درباره طرح معلم تمام وقت، افزود: بنده از صحبت‌های این معلم احساس کردم که تصور بر این است که آموزش و پرورش در یک مسیر و فرهنگیان در مسیر دیگری حرکت می‌کنند. اما حرکت ما از هم جدا نیست و هر دو در یک سنگر هستیم. از زمانی که طرح معلم تمام وقت به فرهنگیان معرفی شد این قبطه را خوردم که چرا افراد منتقد، موارد مورد دغدغه را به ما گوشزد نمی‌کنند تا بتوانیم آئین‌نامه مربوطه را به خوبی بنویسیم. در معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی هیچ ادعایی نداریم که بتوانیم کارها را به تنهایی انجام دهیم و نیازمند تخصص و تجربه معلمان هستیم، که در کلاس‌های درس حضور دارند و در سایت این معاونت لینکی برای دریافت پیشنهادات و انتقادات فرهنگیان وجود دارد.

الهیار ترکمن ادامه داد: طرح معلم تمام وقت بر روی کمبود نیرو تاثیری ندارد چرا که هم اکنون یک میلیون و 200 هزار ساعت حق‌التدریس از سوی معلمان رسمی انجام می‌شود و در بلندمدت نیز هدف این نیست که افزایش ساعات کار معلمان الزامی شود و تمام آنها را وارد این قضیه کنیم چرا که طرح طبقه‌بندی مشاغل تغییری نکرده است و این که گفته می‌شود استقبال اکثر معلمان از این طرح می‌تواند خطرناک باشد تعجب‌آور است.

* طرح معلم تمام وقت تعهدات جدیدی را ایجاد نمی‌کند

وی تصریح کرد: طرح معلم تمام وقت جزو طرح‌هایی بود که شورای توسعه مدیریت با توجهی که وزیر آموزش و پرورش داشت به اهمیت آن پی برد و قطعاً هیچ طرح دیگری را به آن اضافه نخواهیم کرد و حضور تمام وقت معلم در مدرسه برگرفته از سند تحول بنیادین است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره تعهدات معلمان در این طرح اظهار کرد: حدود اجرای طرح معلم تمام وقت در طول سال تحصیلی است و هیچ تعهد اضافه‌ای را هم که معلم ملزم به اجرای آن باشد، نداریم. معلمان می‌توانند به اختیار خود از این طرح استفاده کنند، البته بعد از ابلاغ متوجه خواهند شد که تعهد اضافه و تغییر ساعات کار وجود ندارد.

الهیار ترکمن گفت: برای اجرای طرح معلم تمام وقت منتظر هستیم ابلاغیه آن از سازمان امور اداری و استخدامی به ما ارائه شود که کمتر از دو هفته دیگر به استانها ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: یکی از موضوعات تخصصی در آموزش و پرورش، مدیریت منابع انسانی است. رتبه‌بندی حرفه‌ای با هدف ارتقای کیفیت، افزایش انگیزه و مشوق‌ها برای ارتقای معلمان تدوین شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در سال 94 دولت با مصوبه‌ای که داشت به آموزش و پرورش اجازه داد نسبت به رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان اقدام کند و شرایط و نحوه ارزیابی به تصویب رسید که 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال 94 و 95 اختصاص یافت، همچنین بستر اجرای کار بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری بود.

الهیار ترکمن افزود: در برنامه ششم توسعه ملزم هستیم، لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس ببریم و 3 هدف عمده طراحی شده است که عبارتند از: تعریف نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای، طراحی نظام جبران خدمت و پرداخت و ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش.

وی خاطر نشان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان شهریور ماه به دولت ارائه شد که در کمیسیون اجتماعی دولت کلیات آن پذیرفته شد و اجرای نهایی منوط به تصویب مجلس است و 5 رتبه حرفه‌ای برای معلمان در نظر گرفته شده که متناسب با آن ضرایب و امتیازاتی برای افزایش حق شغل و شاغل در نظر داریم. همچنین امتیازات معنوی و کیفی همانند تدریس در دانشگاه‌ یا اعزام به خارج از کشور طراحی شده است.

* راهکار آموزش و پرورش در شرایطی که رتبه‌بندی معلمان همزمان با لایحه بودجه به مجلس نرفت

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: کمیته‌های ارزشیابی براساس استانداردها فرهنگیان را طبقه‌بندی می‌کنند و برخی مسائل نیز اکتسابی است و فرد باید برای دستیابی به رتبه‌ها صلاحیت‌هایی را در خود ایجاد کند. امیدواریم همزمان با لایحه بودجه که به مجلس می‌رود، رتبه‌بندی معلمان نیز از دولت به مجلس ارائه شود، اما اگر این اتفاق نیفتاد پیشنهادات مشخص خود را به دولت و مجلس ارائه می‌کنیم.

الهیار ترکمن ادامه داد: یکی از دلایل تاخیر در ارائه طرح رتبه‌بندی این بود که می‌خواستیم همزمان با زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آن را نهایی کنیم و اگر زمان ارائه آن همزمان با بررسی بودجه و شلوغی مجلس باشد، در لایحه بودجه دولت پیشنهادات مالی رتبه‌بندی را ارائه خواهیم کرد و قطعاً در سال 98 اجرا می‌شود.

وی درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: هم اکنون در تمام اقشاری که از بیمه تکمیلی درمان استفاده می‌کنند، حق بیمه ثابت اما خدمات دهی با توجه به سطح بیمارستان‌ها در استان‌های مختلف، متفاوت است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: برخی بیمارستان‌ها طرف قرارداد با شرکت بیمه هستند که فرهنگیان با معرفینامه می‌توانند از خدمات آنجا استفاده کنند، اما برای مراکزی که طرف قرارداد نیستند، فرد باید هزینه‌ها را پرداخت و پس از ارائه مدارک، خسارت را دریافت کند.

* شکست بیمه طلایی؛ آموزش و پرورش مجبور به استفاده از روش صندوقی شد

الهیار ترکمن بیان کرد: بیمه تکمیلی در آموزش و پرورش دستخوش تغییراتی شده است. بیمه طلایی که باب شد در قوانین بیمه وجود ندارد و یکبار در آموزش و پرورش بدون پشتوانه مالی قراردادی را با یکی از شرکت‌های بیمه مازاد بر توان موجود منعقد کردند که در نهایت شکست خورد و یک هزار میلیارد تومان بدهی برای آموزش و پرورش ایجاد کرد و بر اثر آن شکل بیمه درمان آموزش و پرورش با مشکل مواجه و این وزارتخانه مجبور شد به سمت روش صندوقی برود.

وی با اشاره به این که هم اکنون روش بیمه تکمیلی فرهنگیان به شکل صندوقی است، ادامه داد: متناسب با موجودی صندوق، شرکت بیمه هزینه‌های درمان را به معلمان پرداخت می‌کند؛ قرارداد فعلی بیمه تکمیلی فرهنگیان تا اول آذر ماه تمدید شده است و مذاکرات ما درباره قرارداد جدید به نتیجه رسیده است و مسائلی همچون رعایت صلاح فرهنگیان، تنوع خدمات و دسترسی به آن در دستور کار است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که واگذاری بیمه تکمیلی به استان‌ها یکبار در آموزش و پرورش اجرا شد که تجربه خوبی گفت: در قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان، دغدغه‌های آنها را مد نظر قرار داده‌ایم. 

الهیار ترکمن در ادامه درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در صندوق ذخیره فرهنگیان، آنها تا 5 درصد حقوق خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند که معادل همان عدد را دولت پرداخت می‌کند تا با فعالیت اقتصادی شرکت‌ها سود به معلمان ارائه شود، اما هم اکنون دولت در پرداخت سهم خود با مشکلاتی مواجه شده است. همچنین در برنامه پنجم توسعه ماده قانونی مربوط به پرداخت سهم دولت را نداشتیم.

* در جمع پرداختی یک معلم به صندوق ذخیره 5 میلیون تومان؛ سود دریافتی 20 میلیون تومان

وی ادامه داد: این که برخی فرهنگیان می‌گویند اگر همین مبلغی را که به صندوق ذخیره پرداخت کرده‌اند در شرکت بیمه سرمایه‌گذاری می‌کردند، سوددهی بیشتری داشت، اصلاً اینگونه نیست. هم اکنون معلمی که 25 سال در صندوق سپرده‌گذاری می‌کند جمع پرداختی او به 5 میلیون تومان هم نمی‌رسد، اما دریافتی او هنگام بازنشستگی بالای 20 میلیون تومان است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه مجوز پرداخت سهم دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان را داریم که در حال پیگیری هستیم و اگر دولت نتواند آن را بپردازد از سهام برخی شرکت‌ها به آموزش و پرورش پرداخت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 2
    معلمها نباید بیشتر از بقیه تعطیل باشن.. و حقوق بقیه رو هم بخوان...
  • فاطمه قره داغی IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    0 0
    من دانشجوسال اخر عمران هستم یک ماه ونیم دیگه درسم به اتمام میرسه والان در یک مدرسه غیر انتفاعی تدریس میکنم میشه دراین طرح شرکت کنم ونحوه کار وچند ساعت در هفته میباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس