کد خبر 910028
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
سرنوشت پرونده فاجعه مسجدالحرام چه شد؟

همسر شهیدِ مسجدالحرام با بیان اینکه تمام خانواده‌های شهدای حج ۹۴ با دیدن لحظه خداحافظی دو برادر با خانواده اشک ریختند، گفت: سریال «حوالی پاییز» خاطرات خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام را زنده میکند.

به گزارش مشرق، سه سال و دو ماه قبل هم‌زمان با ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵) در حج تمتع فاجعه دردناک سقوط جرثقیل رخ داد که در این فاجعه بیش از ۱۰۰ زائر خانه خدا جان به جان آفرین تسلیم کردند که در این بین ۱۱ ایرانی از جمله «احمد حاتمی» از دانشمندان ارشد علوم فضایی کشورمان نیز به شهادت رسیدند.

مسؤولان سعودی علت اصلی فاجعه سقوط جرثقیل را باد شدید عنوان کردند که برخلاف ادعاهای شجره ملعونه آل‌سعود که دلیل این حادثه را طوفان اعلام کرده بودند، پایگاه خبری المواطن ادعای مقامات و مسئولان سعودی در این باره را دروغ و نادرست دانست.

اکنون با گذشت بیش از سه سال از فاجعه سقوط جرثقیل هنوز دلیل اصلی آن مشخص نیست و مسؤولان سعودی هم اندکی پس از این فاجعه، با حضور مقامات کشورشان جلسه‌ای برپا کرده و پرونده آن را بدون نتیجه مختومه اعلام کردند. البته مسؤولان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نیز با وجود پیگیری‌ها، نتایج خاصی حاصل نکرده و همچنان خانواده شهدا در انتظار مشخص شدن علت شهادت عزیزانشان هستند.

ببینید:

عکس/ پشت صحنه سریال "حوالی پاییز"

هم‌زمان با پخش سریال «حوالی پاییز» از شبکه سه سیما که مربوط به فجایع رخ داده در حج ۹۴ به ویژه شهدای مسجدالحرام و شهدای منا است، فرشته روح‌افزا یکی از خانواده شهدای مسجدالحرام که همسر خود در این فاجعه از دست داده است، با اشاره به اینکه این سریال ما را به یاد لحظات آخر با عزیزانمان می‌اندازد، می‌گوید: حاکمان غاصب سعودی عزیزان ما را به شهادت رساندند و در دادگاهی که مشخص نیست با حضور چه کسانی برپا شد، پرونده شهدای مسجدالحرام را مختومه اعلام کردند. این امر در حالی است که هنوز نه تنها برای ما بلکه برای هیچ‌کسی معلوم نشده که مقصر اصلی این فاجعه دردناک چه کسانی هستند.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی با فرشته روح‌افزا همسر شهید حاتمی یکی از شهدای فضایی کشورمان را که در فاجعه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به شهادت رسید، می‌خوانیم؛

هیچ نتیجه مثبتی برای احقاق حقوق شهدای حج ۹۴ نداشتیم

بیش از سه سال از فاجعه منا می‌گذرد، در این مدت به گفته اعلام مسؤولان پیگیری‌های مختلفی شده است. این پیگیری‌ها چه نتایجی تاکنون داشته است؟

ما از عربستان و دولت خبیث سعودی هیچ انتظاری نداریم. آن‌ها که در بدترین حالت یکی از روزنامه‌نگاران منتقد خود را می‌کشند و هیچ اثری از او باقی نمانده، یا جنایاتی که در یمن انجام می‌دهند و دست به کشتار هزاران مسلمان و کودک بی‌گناه می‌زنند، اصلا عاقلانه به نظر نمی‌رسد و از نظر انسانی هم جایگاهی ندارد.

بنابراین ما هم نمی‌توانیم از این دولت انتظار داشته باشیم تا پاسخگوی خون شهدای ما باشند، اما از مسؤولان کشورمان توقع داریم که در مقابل جنایاتی که سعودی‌ها با حجاج ایرانی در سال ۹۴ انجام داده‌اند، بایستند و آن‌ها را وادار به پاسخگویی کنند.

 متأسفانه مسؤولان ما با وجود قول‌هایی که به خانواده شهدا می‌دهند، هیچ اقدام و نتیجه مثبتی برای احقاق حقوق آن‌ها و از همه مهم‌تر روشن شدن دلیل شهادت حجاج انجام نداده‌اند. البته در این راستا عدم وجود روابط سیاسی بین ایران و عربستان هم تأثیرگذار است، اما باز هم همانطور که مسؤولان می‌توانند حج تمتع را پیگیری‌ کنند، بهتر است درباره مشخص شدن وضعیت شهدای مسجدالحرام و منا نیز اقدامات عملیاتی صورت پذیرد.

تنها رهبر معظم انقلاب همراه خانواده شهدای حج ۹۴ است

در این فاجعه تنها کسی که همراه خانواده شهدا بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی است که با فرمایشات خود به خانواده شهدای منا آرامش می‌دهد، اما ما توقع داریم تمامی مسؤولان برای پیگیری جنایات آل سعود در حج ۹۴ به صورت ملی و بین‌المللی اقدام کرده و تا رسیدن به نتیجه دست از تلاش برندارند.

اولویت ما احقاق حقوق مادی شهدا نیست/ برای روشن شدن دلیل شهادت حجاج تلاش می‌کنیم

امسال پس از حج تمتع ۹۷ نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از پیگیری حقوق شهدای مسجدالحرام و وعده‌های عربستان برای دادن دیه به خانواده شهدای حادثه جرثقیل سخن گفته بود. هنوز خبری از احقاق حقوق خانواده شهدا نشده است؟

ما که هنوز هیچ چیزی ندیده‌ایم. البته همان سال هم قرار بود که دو نفر از خانواده‌های شهدای مسجدالحرام به صورت رایگان به حج تمتع مشرف شوند اما این امر نیز محقق نشد و به ما اعلام کردند که برای رفتن به حج باید هزینه پرداخت کنیم که ما نیز این را نپذیرفتیم.

البته ناگفته نماند که احقاق حقوق مادی خانواده شهدا در اولویت نیست، چرا که ما بیشتر تلاش می‌کنیم تا چهره زشت عربستان را نشان دهیم و دلیل اصلی وجود چنین حوادث و فجایعی در حج را روشن کنیم. چرا که همانطور که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است، خانه خدا محل امنی است. پس چرا باید در این مکان الهی و امن عده‌ای به شهادت برسند و هیچ‌کسی هم پاسخگوی آن نباشد؟

علاوه بر این، هیچ‌کسی حاضر نیست پاسخگو باشد که اگر همسرم در فاجعه مسجدالحرام به شهادت رسیده، چرا پیکرش کیلومترها دورتر از مکه مکرمه پیدا شده است. آن هم در حالی که هیچ ضربه‌ای به او وارد نشده و مشکلی نداشته است. 

انعکاس اولین خبر از کشته شدن شهید حاتمی در سایت اسرائیلی 

البته ناگفته نماند که بر اساس دیده‌های همراهان شهید حاتمی، وی از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام جان سالم به در برده بود و حتی از روی انسان‌دوستی اقدام به کمک به سایر مسلمانان کرده است، اما در حین امدادرسانی به افراد مصدوم، ناپدید می‌شود و پس از آن یکی از سایت‌های اسرائیلی از کشته شدن شهید حاتمی به عنوان دانشمند فضایی ایران خبر می‌دهد.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که  یکی از سرویس‌های جاسوسی با توجه به حادثه سقوط جرثقیل توانسته نقشه خود برای ترور یا شهادت این دانشمند فضایی کشور را عملیاتی کند. این امر در حالی است که رسانه‌های داخلی ما از شهادت وی خبری منعکس نکرده بودند.

یادداشت شهید حاتمی از تعقیب وی توسط نیروهای سعودی

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این فاجعه و شهادت احمد حاتمی، پیکر سالم وی است. تمامی شهدای مسجدالحرام آثاری از ضرب‌دیدگی یا شکستگی بر پیکرهایشان مشهود بود به طوری که حتی روی لباس‌هایشان خون دیده می‌شد اما وقتی پیکر شهید حاتمی را پس از مدت‌ها به ایران منتقل کردند، هیچ اثری از خون بر روی لباسش نبود و فقط چند لکه خون بر روی گوش و بینی وی مشهود بود. این امر در حالی است که اگر ایستاده بودند چطور ممکن است که صورت وی تمیز باشد اما بر گوش و بینی اثری از خون بماند؟ 

علاوه بر این یادداشتی در جیب وی با دستخط خودش وجود داشت مبنی بر اینکه سعودی‌ها از صبح پیگیر من هستند و رفت و آمدهایم را تحت نظر دارند. البته بیشتر برگه‌های دفترچه یادداشت شهید حاتمی پاره شده بود و سعودی‌ها مدعی شدند که چون خونی بوده آن پاره شده است، اما معلوم نیست، چرا این یک برگه یادداشت را پاره نکرده‌اند. 

گلایه از عدم کالبدشکافی پیکر شهید حاتمی

یکی دیگر از مسائلی که برای ما قابل توجیه نیست، کالبدشکافی نکردن پیکر شهید حاتمی است. چرا مسؤولان ما پیکر وی را بدون کالبدشکافی تدفین کردند؟ آیا واقعا نباید دلیل شهادت وی مشخص می‌شد؟ شهید حاتمی به عنوان دانشمند فضایی اقدامات خاص و قابل توجهی انجام داده بود که شاید سال‌ها بعد این اختراعات اعلام شود. اختراعات شهید حاتمی به حدی بود که سازمان ناسای آمریکا چندین سال به دنبال اختراعات وی بود، اما شهید آنقدر به میهن و کشورش پایبند بود که حاضر نمی‌شد به هیچ قیمتی اختراعات خود را فروخته و در اختیار امریکایی‌ها قرار دهد.

در سریال «حوالی پاییز» هم نشان می‌دهد که اسامی افرادی که بدون چشم‌داشت به کشور خدمت می‌کنند، لیست می‌شود تا توسط سعودی‌ها دنبال شوند.

این روزها که سریال حوالی پاییز از رسانه ملی پخش می‌شود، با دیدن این سریال چه احساسی دارید؟

برای ساخت این سریال از ما نیز مشاوره خواستند. فکر کنم نه تنها من بلکه تمام خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام با دیدن لحظه خداحافظی دو برادر با خانواده و آشنا اشک ریختند و به یاد عزیزان از دست رفته خود افتادند. سریال «حوالی پاییز» خاطرات خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام را زنده می‌کند.

اصلی‌ترین خواسته شما برای احقاق حقوق شهدای حج ۹۴ چیست؟

شهدای مکه و منا از شهدای مظلوم هستند. در حرم امن الهی در حج به شهادت رسیدند و ما هم به شدت از سوی مسؤولان کشورمان در فشار هستیم تا صحبتی نکنیم. در رابطه با شهادت آن‌ها باید تمامی مسؤولان موضع‌گیری بین‌المللی داشته باشند. به طور مثال، مجمع جهانی اهل بیت (ع) باید این موضوعات را مطرح کنند که چرا دانشمندان کشورمان در امنیت نیستند و باید به شهادت برسانند؟ 

آقای وزیر! اگر به دنبال احقاق حقوق شهدا هستید، چرا آن را در سطح وسیع منعکس نمی‌کنید؟

دشمنان جمهوری اسلامی ایران نباید ما را از کشته شدن و شهادت بترسانند، اما بدانند خانواده‌های شهدای مکه و منا از مسئولان داخلی ایران مطالبه‌ دارند که اصلی‌ترین خواسته ما تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای مشخص شدن دلیل شهادت حجاج است. اخیرا هم وزیر امور خارجه پس از سه سال زمان گذاشته تا با خانواده شهدای حج ۹۴ جلسه داشته باشد، اما جای سؤال دارد که چرا مسؤولان به جای احقاق حقوق شهدا، به ما تذکراتی می‌دهند؟ اگر وزیر امور خارجه می‌خواهد پیگیر تشکیل انجمن باشد تا از خانواده شهدا دفاع کند، چرا از خانواده‌های مطالبه‌گر دعوت نمی‌کند؟ آقای وزیر! اگر به دنبال احقاق حقوق و پیگیری کمیته حقیقت‌یاب هستید، چرا آن را در سطح وسیع منعکس نمی‌کنید؟ جالب است که مسؤولان هم به ما همواره می‌گویند که مطالبه‌گر نباشید و چنین خواسته‌هایی را منعکس نکنید. فقط در این راه رهبر معظم انقلاب ماه را همراهی کردند که واقعا باید از ایشان و پیگیری‌هایشان تشکر کنیم.

شهادت از آرزوهای ما و افتخاراتمان است که بهتر است هیچ‌کسی ما را از رسیدن به این آرزو نترساند. اگر حسینی و زینبی عمل نکنیم پس در گروه یزیدی‌ها به شمار می‌رویم. من مطالبه خون شهدا را تا آخرین قطره خون خواهم کرد چون مکتب حسینی چنین انتظاری از ما دارد. امیدوار هم هستم که به نتیجه برسم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
    2 0
    چرا نباید کسانی مثل شهید حاتمی در همه جا مامور محافظ داشته باشند؟ کسایی هستند که با اعراب وهابی نحس نجس وحشی همکاری کردند و کالبد شکافی نکردن
  • ناشناس IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    0 0
    همسرشهيدحاتمى كدهاى مشخصى راارايه كردند،خدايابه خودت پناه ميبريم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس