جت اسرائیلی

کارکنان پایگاه هوایی نورخان و یک خلبان که در همان روز یعنی ۲۴ اکتبر در راولپندی پرواز داشته است، جت اسرائیلی را دیده‌اند. نتانیاهو این بار چه در سر دارد؟

سرویس جهان مشرق- آوی شارف سردبیر هاآرتص انگلیسی در توییت خود مدعی شد جت نتانیاهو پس از سفر غیرمنتظره به مسقط، پایتخت عمان، آن شهر را نه به سمت سرزمین اشغالی، بلکه راولپندی در نزدیکی اسلام‌آباد ترک کرده و احتمالاً دیداری با مقامات پاکستان داشته است. شبکه ۱۰ اسرائیل نیز این خبر را منتشر کرده است.

پیگیری میدل‌ایست‌آی از این خبر نشان می‌دهد احتمالاً صحت دارد. کارکنان پایگاه هوایی نورخان و یک خلبان که در همان روز یعنی ۲۴ اکتبر در راولپندی پرواز داشته است، جت اسرائیلی را دیده‌اند. یکی از کارکنان گفته خودروهایی به استقبال مسافران جت اسرائیلی رفتند و پس از چند ساعت آنها را به هواپیما برگرداندند.

شایعه این پرواز مخفیانه، یک روز پس از آن یعنی ۲۵ اکتبر شکل گرفت و از آن زمان تا کنون یعنی بیش از دو هفته است که از سوی مقامات پاکستانی از جمله وزیر خارجه، وزیر اطلاع‌رسانی و مدیریت خطوط هوایی تکذیب شده است. فواد چودری وزیر اطلاع‌رسانی گفت توییت شارف، صرفاً یک پروپاگاندا است. او به میدل‌ایست‌آی گفته است جت یادشده مربوط به امارات متحده عربی بوده، نه اسرائیل.

وزیر کشور پیشین پاکستان البته موضعی دو پهلو داشت. احسان اقبال منکر چنین اتفاقی شد اما از دولت خواست در این زمینه بیشتر شفاف‌سازی کند. او گفت «چون نهاد مستقلی برای راستی‌آزمایی نداریم، به نظر می‌رسد باید موضع دولت را تصدیق کنیم».

حرکت جت نتانیاهو در حوالی اسلام‌آباد به ثبت رسیده، اما در فاصله مسقط تا فرود در راولپندی اثری از آن در رادار نیست. آیا نتانیاهو می‌خواهد از مصر، اردن، سعودی، امارات، عمان و پاکستان یک هلال صهیونیستی زیر ایران تشکیل دهد؟

اطلاعات فنی

۱- BizJet، جت شخصی نتانیاهو بر اساس اطلاعات پایگاه Flightradar۲۴ شبانگاه ۲۳ اکتبر از تل‌آویو برخاسته و بامداد ۲۴ اکتبر در مسقط فرود آمده است. از آنجا یک کد جدید به جت داده شده تا ردیابی‌اش دشوارتر باشد. ۱۰ ساعت بعد این جت مجدداً در حوالی اسلام‌آباد روی رادار ظاهر می‌شود. پِچِنیک از مسئولان Flightradar۲۴ به خبرنگار میدل‌ایست‌آی گفته است: «این هواپیما از تل‌آویو به عمان رفته و برگشته، اما حرکت آن به سمت مشرق و به سمت مغرب در قلمرو هوایی پاکستان نیز در دو موضع ثبت شده است».

۲- BizJet سال گذشته به نام منطقه نیمه‌مختار «جزیره مَن» ثبت شده و به شرکت Multibird Overseas LTD تعلق دارد. سیمون ویلیام مدیر خطوط هوایی جزیره من به خبرنگار میدل‌ایست‌آی در مورد صاحبِ کنونیِ این هواپیما پاسخ نداده است. جزیره من منطقه‌ای نیمه‌مختار از خاک بریتانیا است، بنابر این ادعای مقامات پاکستانی که هیچ هواپیمای «اسرائیلی» در اسلام‌آباد و راولپندی به زمین ننشسته است، از نظر فنی درست است.

ادعای آوی شارف سردبیر هاآرتص انگلیسی در توییت خود مبنی بر سفر جت نتانیاهو از عمان به پاکستان

جمع‌بندی

عمران خان بهبود اوضاع اقتصادی و رفع موانع امنیتی در مسیر این هدف را که چند دهه است بواسطه استقرار پایگاه گروه‌های تندرو در این کشور به وجود آمده، مهمترین هدف خود قرار داده است. او به میدل‌ایست‌آی گفته است با همین هدف به کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده موسوم به «داووس صحرا» رفته است تا بتواند در این تنگنای مالی کاری برای پاکستان انجام دهد.

سفر عمران خان در شرایطی انجام شد که بسیاری از مهمانان ریاض به دلیل اوج‌گیری افتضاح قتل خاشقجی (خاشقچی) سفر خود را لغو کردند. عمران خان اما که در سفر قبلی دست خالی برگشته بود، حالا با پادشاه سعودی دیدار کرد و سلمان که به سختی در پرونده خاشقجی تحت فشار دولت‌های مختلف به ویژه ترکیه است، تلاش کرد با اعظای وام ۶ میلیارد دلاری، دست‌کم اسلام‌آباد را در کنار خود نگه دارد.

به نظر می‌رسد اگر او میزبان نتانیاهو بوده، احتمالاً با همین رویکرد کلی صورت گرفته و هدف اصلی‌اش عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه بوده، کمااینکه دولت او اعلام کرده آماده مذاکره با هند، رقیب دیرینِ پاکستان نیز هست. با این حال او باید بداند عادی‌سازی روابط با اسرائیل نه تنها کمکی به اقتصاد و امنیت پاکستان نخواهد کرد، بلکه بسیاری از مسلمانان در پاکستان و سایر کشورهای اسلامی بر علیه او موضع گرفته و اقدام خواهند کرد.

از آن سو نتانیاهو نیز بارها به ویژه در ماه‌های اخیر از هدف خود برای عادی‌سازی روابط سیاسی با دولت‌های اسلامی پرده برداشته است. عمده دولت‌هایی که هم‌چنان حاضر نشده‌اند اسرائیل را به رسمیت بشناسند، دقیقاً در خاورمیانه و اطراف سرزمین‌های اشغالی قرار دارند. این مسأله مانند لکه‌ای بزرگ بر پیکره پرستیژ اسرائیل باقی مانده و به رسمیت‌شناختن اسرائیل از سوی کشورهای هر چند قدرتمند اما دوردست را تا حدودی خنثی کرده است.

سفر غیرمنتظره نتانیاهو به عمان، و احتمالاً پاکستان، سفر ماه گذشته هیأت عالی‌رتبه‌ای از وزرا به امارات متحده عربی پیش از برگزاری مسابقات رزمی در آن کشور و سپس نواخته‌شدن سرود رسمی اسرائیل برای اولین بار در یکی از ممالک مسلمان را باید از همین زاویه نگریست. نتانیاهو قصد دارد علی‌رغم خواست ملت‌های منطقه که اجازه تأسیس سفارت‌خانه صهیونیستی و برقراری روابط علنی سیاسی را نمی‌دهند، از روابط شخصی خود با سران برخی کشورهای اسلامی بهره گیرد و به صورت غیررسمی، نفوذ اسرائیل را در این کشورها گسترش دهد.

منبع

https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-airport-staff-confirm-israeli-plane-landed-pakistan-553677754

https://twitter.com/avischarf?lang=fa

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    32 1
    از رو خاک ایران رد شده
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
      1 0
      شاید اومده بوده برا شناسایی تور قوز اباد...ساده ای دادا ...جرات نداه این طرفا وز وز کنه این خرمگس
  • مهدی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    14 7
    این تروریست را مانند ریگی باید پایین می اوردیم و اورا محاکمه می کردییم
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    17 6
    عبور از خاک ایران؟ تیز چشمان کجایند؟ اسماعیلی کجاست؟ فقط تاسف
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
      2 1
      جوگیر نشو کسی از این جنایت کارها جرات عبور رسمی نداره
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    11 3
    مانند ريگي!!!!!!!!! شتر در خواب بيند .........بزودي سران تو هم با او ديدار ميكنند اي بدبخت بيچاره
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    15 13
    از روی خاک ایران رد شده پدافند هوایی کجاست چرا توضیح نمی دهد؟
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    17 6
    ما فقط شدیم اسباب تجارت دیگران وتحریم خودمان
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
      8 10
      بالا خره چه میشه کرد یا مثل تمام این دون صفتان بی مایه و پست باید اقایی رذلی مثل ترامپ را پذیرفت یا ایستاد و مقاومت کرد تا خداوند امدادش را عطا کند کما اینکه تا الان چنین بوده اجر شما با خدای رب العالمین مقتدر توانا
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    10 10
    پاکستان چه معامله ای با بسیجیان مرزدار و اسیر شده ما کرد ؟ قضیه بکجا کشید ؟ هنوز داریم تو رو خدا ، جون من و جون مادرت باهاش می کنیم . مردیم از اقتدار
  • GB ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    7 6
    بیشتر دنبال خراب کردن محبوبیت نخست وزیر و رییس جمهور پاکستان در اذهان مردم کشورش هستند تا کمک به پاکستان .
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    3 4
    خاک بر سر عمران جوجه
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
    6 0
    هيچ وقت پاكستان عزيز نمي شود فقط در حال باج دادن به اين و آن است آخرش هم هيچي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس