کد خبر 904972
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
ترامپ و محمد بن سلمان

یک نشریه آلمانی با انتقاد از روابط میان آمریکا و رژیم سعودی نوشت که فقط فردی ریاکار و بی‌شرم مانند رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در زمینه مرگ روزنامه‌نگار منتقد سعودی چنین موضع‌گیری داشته باشد.

به گزارش مشرق، نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی روابط نزدیک آمریکا و عربستان سعودی را هدف انتقاد قرار داد و نوشت که موضوع مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به وضوح نشان داد که روابط میان آمریکا و سعودی‌ها تا چه حد وابسته به روابط شخصی است و در این بین تمایلی برای حفاظت از حقوق‌بشر وجود ندارد. ضمن اینکه موضع‌گیری‌های هیچ کس مانند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تا این حد بی‌شرمانه نبود.

بیشتر بخوانید:

قتل جمال خاشقجی و نقش سازمان سیا

ترامپ: قتل خاشقچی طرحی بود که اشتباه پیش رفت

در این گزارش با عنوان «قاتل و ریاکار» آمده است که دامنه موضوع خاشقچی به «نوادا» هم کشیده شد؛ همانجایی که ترامپ مبارزات انتخاباتی جمهوری‌خواهان را پیگیری می‌کرد.  مسلما همه نگاه‌ها متوجه سرنوشت خاشقچی بود اما ترامپ از پاسخگویی در زمینه اینکه آیا رژیم سعودی در این زمینه مقصر است و... طفره می‌رفت. وی سرانجام ناچار شد بگوید که از توضیحات سعودی‌ها قانع نشده است با این حال گفت که این اقدام (توضیحات سعودی‌ها) گامی بزرگ بود. مجموعه‌ای از اعتماد به نفس و تمسخر، همه چیز از ترامپ برمی‌آید.

وقتی هم که ترامپ به کاخ سفید بازگشت در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفت که در این موضوع طبیعتا مواردی از فریب و دروغ وجود دارد اما «بن‌سلمان» شاهزاده سعودی فردی قوی است و کشورش را واقعا دوست دارد. البته ترامپ درباره دیگر سیاستمداران خودکامه هم همین موضع را داشته است. در واقع قدرت با توسل به خشونت چیزی است که برای ترامپ  جالب است... البته این موضوع چیزی ورای علاقه ترامپ به قدرت است و به نقش جهانی آمریکا به عنوان حامی حقوق‌بشر مربوط می‌شود. چنین چیزی مدت زمان زیادی است که فقط روی کاغذ وجود دارد. اما هیچکس تاکنون تا این حد بی‌شرمانه در مورد آن رفتار نکرده است تا جایی که توضیح سعودی‌ها درباره مرگ خاشقچی را گامی خوب ارزیابی کند.

«مارک پیتزکه» نویسنده این گزارش بر این باور است که چنین موضع‌گیری که احتمالا با اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در  تضاد است و به حدی بی رحمانه است که واشنگتن‌پست هم به این ترتیب به آن واکنش نشان می‌دهد: «اینکه رئیس جمهور ترامپ این افسانه را باور می‌کند، تاکیدی است بر این هدف شرم‌آور و در راستای کمک به خاندان سلطنتی و  به ویژه شاهزادگان تا از پاسخگویی فرار کنند.»

در ادامه آمده است که داخل آمریکا درباره اینکه خاشقچی بدون اطلاع ولیعهد کشته شده باشد، ابراز تردید کرده‌اند و مشاوران ترامپ هم در مورد اینکه ریاض واقعیت را پنهان کند، هشدار داده‌اند با این حال ترامپ نمی‌خواهد به این موضوع واکنش چندانی نشان دهد تا روابط ریاض و واشنگتن خدشه‌دار نشود.

از طرفی، روابط عربستان سعودی و آمریکا به لطف کارهایی که ترامپ صورت می‌دهد، بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. اکنون به نقش ریاض در راهبرد ترامپ در غرب آسیا و ایران پرداخته می‌شود. همچنین نقش آمریکا در بحران انسانی حاکم بر جنگ یمن و معامله میلیاردی تسلیحاتی و وابستگی به نفت، از دیگر مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است.علاوه بر همه اینها، روابط خصوصی میان «جرد کوشنر» داماد ترامپ با خاندان سعودی و به ویژه رابطه وی با بن سلمان هم موضوع دیگری است که به خودی خود مهم است.

البته  رابطه میان ریاض و واشنگتن همواره بی‌ارزش بوده است و این موضوع به مدتها قبل از ترامپ مربوط می‌شود. تا جایی که مشخص شده بیشتر عاملان 11 سپتامبر، تبعه سعودی بوده‌اند و اکنون کار به جایی رسیده که فردی ریاکار (ترامپ) هم نمی‌تواند قتل خاشقچی را بپذیرد.

اشپیگل نوشت که اقتصاد آمریکا می‌تواند از سعودی‌ها مستقل شود اما جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره در این مورد موضع متحدی ندارند در واقع آنها قدرت کمی دارند و ژست آنها نمادین و موقتی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید. امیرخانی فراهانی IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 0
    وصلی الله علی محمد وآل محمد ولعن الله علی اعدائهم وغاصبی خلافتهم وحقوقهم اجمعین الی الیوم الدین وعجل فرجهم. حقیقتا نویسنده این گزارش انسان آزاده ای است و بنده به شخصه ندیدم در غرب کسی چنین تحلیلی داشته باشد. وحقیقتا ترامپ موجود فوق العاده وقیح و فاقد شرفی است.اینقدر بی شرف است این موجود که بهانه مزخرف سعودی ها رو گام بزرگ میداند و هیچ کسی نمیتواند به مانند ترامپ بیشرم وحیا باشد. والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس