کد خبر 904733
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
سرگئی لاوروف نمایه

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد که آمریکا آمادگی همکاری برای حل کامل بحران سوریه را ندارد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در شرایطی که مشاور امنیت ملی کاخ سفید به مسکو سفر کرده، تأکید کرد که به نظر می‌رسد آمریکا در شرایط فعلی آمادگی همکاری در سطح گسترده برای حل بحران سوریه را ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) گفت: «من شخصا هنوز سندی درباره خروج آمریکا از این پیمان ندیده‌ام و صرفا در این خصوص اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و یک سری واکنش‌ها به این خبر را شنیده‌ایم. واکنش‌ها به این اقدام واشنگتن چه در داخل این کشور و چه در خارج از آمریکا متفاوت بوده است.»

بیشتر بخوانید:

واکنش روسیه به خروج آمریکا از پیمان موشکی چه خواهد داد؟

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اعلام کرد که واشنگتن از این پیمان خارج خواهد شد. وی همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که چین و روسیه برای تنظیم پیمانی جدید با آمریکا وارد مذاکره شوند.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه در خصوص موضع روسیه درباره این اقدام آمریکا گفت: «برخی معتقدند که این تصمیم آمریکا اشتباه بوده و این کشور نباید به هیچ عنوان از پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد چه موشک‌های متعارف و چه هسته‌ای خارج شود... من ترجیح می‌دهم در این مرحله اظهار نظری نداشته باشم چرا که ممکن است در شرایط فعلی غیرسازنده باشد، بهتر است منتظر اعلام موضع رسمی دولت آمریکا در این خصوص بمانیم».

لاوروف در ادامه گفت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به روسیه سفر کرده، اگر وی قصد داشته باشد موضع رسمی آمریکا را اعلام کند، ما به اظهارات وی گوش فرا خواهیم داد، و بعدا در رابطه با واکنش‌ها در مراحل بعدی تصمیم‌گیری خواهیم کرد. در حال حاضر ترجیح این است که موضع‌گیری ما بر اساس اعلام موضع رسمی آمریکا صورت گیرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به موضوع سوریه نیز پرداخت و گفت: «در حال حاضر ما فرایند رفع تنش‌ها در این کشور را آغاز کرده‌ایم و مایلیم تا در گفت‌وگوهای جامع‌تری در این رابطه وارد شویم تا منجر به حل بحران سوریه شده و در نهایت شاهد آغاز فرایند سیاسی و گفت‌وگوهای سیاسی و بازگشت آوارگان سوری به خانه‌هایشان باشیم و این اطمینان نیز حاصل شود که تمام گروه‌های تروریستی در سوریه به طور کامل از بین رفته‌اند، اما در این مرحله به نظر می‌رسد که آمریکا آمادگی همکاری در چنین سطح گسترده‌ای ندارد».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به موضع مسکو در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) تأکید کرد: «موضع ما در این خصوص برای همه روشن است. خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یک اشتباه بزرگ بود. دیگر طرف‌های باقیمانده در این توافق نیز موضع مشترکی با ما دارند چه اتحادیه اروپا و چه چین. در حال حاضر ما گفت‌وگوهای فشرده‌ای با طرف‌های باقیمانده در این توافق داریم تا مانع از اثرات مخرب تصمیم آمریکا شویم و این اطمینان را حاصل کنیم که این مسئله اثر منفی بر روابط تجاری ما با جمهوری اسلامی ایران ندارد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس