اردوغان و پوتین

مسکو و آنکارا به سازمان ملل گفته‌اند که مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای توافق ادلب را تمدید کرده‌اند.

به گزارش مشرق، «جان ایگلند» مشاور ارشد نماینده سازمان ملل در امور سوریه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، روسیه و ترکیه در نظر دارند تا زمان بیشتری را برای اجرای توافق ادلب که در نشست اخیر در سوچی حاصل شده بود، در نظر بگیرند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، ایگلند در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، مسکو و آنکارا سازمان ملل را مطلع ساخته‌اند که باید زمان بیشتری برای اجرای توافق ادلب اختصاص داده شود.

بیشتر بخوانید:

جنگ لفظی نمایندگان سوریه و عربستان در سازمان ملل

بشار الجعفری: قدردان تلاش‌های ایران و روسیه‌ایم

بر اساس این گزارش، مشاور نماینده سازمان ملل در امور سوریه این خبر را در جلسه جمع‌بندی نشست کارگروه ویژه مسائل انسانی در سوریه که امروز برگزار شده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرد.

ایگلند تأکید کرد: «زمان بیشتری برای دیپلماسی در نظر گرفته خواهد شد».

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، این مقام سازمان ملل همچنین اعلام کرده که دولت سوریه قانون سلب مالکیت زمین‌ها و دارایی‌های پناهجویانی که به اروپا رفته بودند را لغو کرده است.

وی تصریح کرد، پس از نشست امروز هرگونه ارجاع به اجرای این قانون اشتباه خواهد بود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریورماه) پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در شهر سوچی روسیه اعلام کرد که با رئیس‌جمهور ترکیه بر سر نحوه تعامل با بحران ادلب به توافقاتی رسیده و دو کشور می‌خواهند یک منطقه غیرنظامی به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع در این استان سوریه ایجاد کنند. این توافق در نهایت تحت عنوان «توافق سوچی» یا همان «توافق ادلب» معروف شده است.

طبق توافق سوچی، منطقه‌ای غیرنظامی در داخل منطقه کاهش تنش ادلب تشکیل خواهد شد. گروه‌های تروریستی و افراطی از جمله هیأت تحریر الشام (جبهة النصره سابق) نیز موظف شده‌ بودند تا ۱۰ اکتبر به همراه تسلیحات سنگین خود از این منطقه خارج شوند.

با این وجود، گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» (نزدیک به معارضان) هشتم اکتبر فاش کرد که تا آن زمان به صورت علنی هیچ نشانه‌ای از خروج گروه‌های تروریستی از منطقه‌ غیرنظامی، مشاهده نشده و آنها «در حال ایجاد سنگرهای سربسته هستند تا سلاح سنگین را در داخل آن و در ضمن منطقه‌ای در ریف شمالی لاذقیه که قرار است عاری از سلاح باشد مخفی کنند». 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس