کد خبر 903251
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
دریاچه ارومیه نمایه

در حالی که انتظار می رود احیای دریاچه ارومیه روز به روز سرعت بیشتری به خود بگیرد، گزارش‌ها حاکی از عدم پرداخت اعتبار برای این برنامه ملی در ۵ ماه گذشته است.

به گزارش مشرق، احیای دریاچه ارومیه سالهاست که مورد توجه قرار گرفته و اتفاقا اعتبارات ویژه‌ای نیز برای آن از سوی دولت در نظر گرفته شده است، اما شنیده‌ها حاکی از این است که حرکت آن به شدت کند شده است و در ۵ ماه گذشته نیز حتی یک ریال هم اعتبار برای این پروژه تخصیص پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید:

تصویری شگفت‌انگیز از دریاچه ارومیه

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه‎

ماجرای حذف دریاچه ارومیه از جلد کتاب دوم دبستان +عکس

هیات وزیران نیز در حالی که در ابتدای ماه جاری در سلسله مصوبات خود برای این پروژه با اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه و تالاب انزلی موافقت کرد، اما گزارش ها حاکی از این است که در پنج ماه گذشته هنوز از اعتبارت قبلی یک ریال هم پرداخت نشده است و این عدم پرداخت موجب کند شدن حرکت رو به جلوی این پروژه شده است.

مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در شهریور ماه سال جاری با انتقاد از تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته بود که این ستاد به دلیل کمبود اعتبار از برنامه‌های خود عقب افتاده است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب پرداخت اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه -که قرار بود در مدت سه سال انجام شود - کلیه اقدامات با بودجه دو سال صورت گرفت و خوشبختانه کار تثبیت به خوبی انجام شد، بنابراین ستاد احیای دریاچه ارومیه برای عملیات «احیایی» دریاچه ارومیه تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده است که البته مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص سال ۹۵ برای احیای دریاچه ارومیه بود که در پایان سال ۹۶، صرفا نصف آن پرداخت شد. 

بر اساس این گزارش، در سال ۹۶ هم هیچ بودجه‌ای برای ستاد احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته نشد و تاکنون از محل ماده ۱۰ و ۱۲ دولت، تنها حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به ستاد احیای دریاچه ارومیه اعطا شده است.

این عدم تخصیص اعتبارات نشان می‌دهد که مصوبات دولت برای احیای تالاب ها را نباید جدی گرفت چرا که وقتی اعتبارت تخصیص نمی‌یابد، مصوبات کاری از پیش نخواهد برد و اتفاقا هر گونه تاخیر باعث می شود تا هزینه ها روز به روز افزایش و هزینه نهایی پروژه را افزایش دهد.

در این ارتباط تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اجرا نشدن برخی پروژه‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه گفت: برای مثال پروژه تصفیه پساب و فاضلاب‌ها به‌خوبی اجرا نشده است و از مجموع ۱۳ پروژه تصفیه آب و انتقال آب به دریاچه ارومیه تنها دو پروژه تبریز و ارومیه در حال اجراست و به احتمال قوی تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود و از این مسیر، آب به دریاچه ارومیه می‌رسد، بنابراین بیشترین ضررها برای پروژه‌هایی بود که می‌توانستیم با عملیاتی کردن آن، آبی را به دریاچه ارومیه برسانیم که که به دلیل نبود اعتبارات موفق به اجرای آن‌ها نشدیم.

به نظر می‌رسد حال که برای احیای دریاچه ارومیه گزینه هایی چون سرمایه گذاری خارجی و کاهش مصرف آب کشاورزی مطرح شده است و گزینه اول آن بنا به دلایلی منتفی است پس دولت باید با اعمال مدیریت مصرف در بخش کشاورزی که نیازمند اعتبارات است، این پروژه ملی که به لحاظ زیست محیطی نیز برای منطقه مهم است باید هر چه سریعتر با اختصاص اعتبارات مصوب، سرعت احیای دریاچه ارومیه را بالا برده و به اتمام برساند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس