پاسپورت

باید به مسئولان دولتی دخیل در برنامه‌ریزی اربعین یک خسته‌ نباشید" جانانه گفت که این‌گونه دقیق در پی تسهیل سفر زائران اربعین هستند! این گزارش، حکایت تلخ نحوه تأمین دینار عراقی مورد نیاز زائران است.

به گزارش مشرق، هرچه به روز هشتم آبان ماه مصادف با روز "اربعین حسینی(ع)" نزدیک‌تر می‌شویم، بر حجم زائران کشورمان در مرزهای خروجی به عراق افزوده می‌شود به‌گونه‌ای که تا به امروز حدود یک میلیون نفر از مردم کشورمان از طریق سامانه سماح برای زیارت اربعین ثبت‌نام کرده‌اند و حدود 70 درصد از این جمعیت نیز موفق به دریافت ویزای خود نیز شده‌اند.

اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران اربعین کشورمان در سال جاری، مسئله هزینه‌های سفر اربعین اعم از هزینه ویزا، هزینه‌های حمل‌ونقل داخل خاک عراق و... است؛ افزایش شدید و چندبرابری نرخ ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی کشورمان به‌واسطه بی‌تدبیری‌های مسئولان حوزه اقتصادی و پولی و مالی باعث شده که امسال زائران اربعین مجبور به تحمل هزینه‌های چندبرابری در مقایسه با سال گذشته شوند.

بیشتر بخوانید:

چرا آژانس‌ها بلیت اربعین را با نرخ مصوب نمی‌دهند +عکس

از سوی دیگر این کاهش شدید و بی‌سابقه ارزش پول ملی کشورمان باعث شده در ایام اربعین امسال عملاً امکان پرداخت هزینه‌های این سفر داخل خاک عراق به‌صورت "ریالی" مقدور نباشد و تمام زائران کشورمان پیش از عزیمت به عراق مجبور به خرید "دینار عراقی" شده‌اند در حالی که سالهای گذشته تقریباً اکثر زائران در سفر اربعین، پول رایج کشورمان را در این سفر زیارتی داخل خاک عراق به‌همراه داشتند و تمام هزینه‌کردهای خود را می‌توانستند به ریال ایران پرداخت کنند.

با وجود ایجاد این گرفتاری برای زائران اربعین امسال و تحمیل هزینه‌های چندبرابری به زائران به‌دلیل سیاست‌های غلط مسئولان دولتی و کاهش ارزش پول ملی، اما مسئولان امر تا به امروز که کمتر از دو هفته تا به اربعین حسینی باقی‌مانده، کوچکترین حرکت و اقدامی را برای تامین ارز و دینار عراقی مورد نیاز زائران اربعین از طریق مراجع رسمی نداشته‌اند!

در حال حاضر تنها راه تامین دینار عراقی توسط زائران اربعین، مراجعه به بازار آزاد و خرید دینار به قیمت آزاد از طریق دلال‌ها و برخی صرافی‌ها معدود و محدود در شهرهای مختلف کشور است.

همین مسئله زمینه سوء‌استفاده‌های متعدد سودجویان از نیاز زائران به خرید دینار و مشقت دوچندان زائران اربعین در تامین دینار عراقی مورد نیاز خود در کنار تحمیل هزینه‌های چند برابری این سفر را باعث شده است.

برای رصد دقیق‌تر وضعیت و نحوه عرضه دینار عراقی مورد نیاز زائران اربعین در بازار آزاد، سری به چهارراه استانبول تهران و دلال‌ها و صرافی‌های اطراف میدان فرودسی تهران زدیم.

اولین چیزی که در این محدوده به‌عنوان نبض بازار آزاد خرید و فروش ارز در تهران به چشم می‌خورد، کسادی و عدم فعالیت بخش زیادی از صرافی‌های مجاز و مواجه شدن با اطلاعیه کوچکی است که پشت شیشه بسیاری از صرافی‌ها چسباند شده: "خرید و فروش ارز نداریم"

در چنین وضعیتی، به سراغ تک‌تک صرافی‌های مجاز می‌رویم و آنها در پاسخ به این سؤال که: "دینار عراقی موجود دارید؟" با بی‌حوصلگی به این پاسخ بسنده می‌کنند که "نه؛ دینار نداریم!"

در این میان تنها صاحبان یکی‌دو صرافی حوصله بیشتری به خرج می‌دهند و آدرس دو صرافی را می‌دهند و می‌گویند "دینار عراقی را فقط صرافی ... و ... عرضه می‌کنند!"

به سراغ آدرس یکی از این دو صرافی می‌ریم؛ از دور ازدحام جمعیت پشت این صرافی‌، حکایت از وضعیت متفاوت آنها در عرضه دینار عراقی دارد؛ تقریبا تمام جمعیت حاضر در جلوی در ورودی این صرافی زائران اربعینی هستند که برای خرید دینار عراقی تجمع کرده‌اند.

در پشت شیشه این صرافی جدولی حاوی قیمت ریالی بسته‌های دینار عراقی الصاق شده است، بسته‌هایی که تعداد حداقلی آن 25 هزار دینار عراقی است و قیمت هر هزار دینار عراقی 13 هزار تومان تعیین شده و خریداران صرفا می‌توانند در بر اساس همین جدول خرید کنند یعنی بسته‌ها از 25 هزار دینار شروع می‌شود و به همین میزان در پله بعدی افزایش می‌یابد، 25 هزار دینار، 50 هزار دینار، 75 هزار دینار، 100 هزار دینار و ...

به سراغ صرافی دوم می‌ریم؛ وضعیت تقریبا مشابهی دارد اما جالب اینکه این صرافی قیمت هر هزار دینار را 13 هزار و 500 تومان تعیین کرده است و مردم در حال پرداخت معادل ریالی خود و دریافت دینار به قیمت 13500 تومان هستند!

البته با پرس‌وجوی بیشتر به یکی دو صرافی دیگر هم برخورد کردیم که به دلیل خوش‌اقبالی ما، دینار عراقی موجود داشتند به قیمت همان 13000 هزار تومان!

حال با این اوصاف باید به دست‌اندرکاران و مسئولان دولتی دخیل در برنامه‌ریزی اربعین حسینی یک "دست‌مریزاد و خسته‌ نباشید" جانانه گفت که اینگونه دقیق و مجدانه در پی خدمت و تسهیل سفر زائران اربعین حسینی هستند و از ماه‌ها پیش، پیش‌بینی تامین دینار عراقی مورد نیاز زائران را کرده‌اند!

آیا واقعاً برنامه‌ریزی برای تامین ارز مورد نیاز زائران اربعین حسینی این قدر برای ستاد مرکزی اربعین و بانک مرکزی سخت و پیچیده بوده که تا به امروز و کمتر از دو هفته ماند به اربعین، هنوز هیچ مکانیزم و راهکاری برای عرضه دینار عراقی از طریق بانک‌های عامل کشور اندیشده نشده است و زائران اربعین مجبورند برای تامین دینار مورد نیاز خود به قیمتی بیشتر از ارزش واقعی آن، گرفتار و معطل چند صرافی محدود سطح شهر شوند؟!

آیا باید اهتمام مسئولان امر در تامین حداقل‌های مورد نیاز زائران اربعین و بزرگترین رویداد فرهنگی و دینی جهان اسلام یعنی "پیاده‌روی  میلیونی اربعین حسینی" در این حد باشد که رئیس محترم ستاد مرکزی اربعین در کمتر از دو هفته مانده به اربعین، تازه خبر از برخی هماهنگی‌ها با بانک مرکزی برای مشخص کردن بانک‌های عامل جهت عرضه دینار عراقی مورد نیاز زائران با ارائه مدارک مورد نیاز بدهد!!

آیا مسئولان محترم دست‌اندرکار برنامه‌ریزی برای تهسیل در سفر زائران اربعین، تصور نمی‌کنند که دو هفته مانده به روز اربعین برای اخذ موافقت بانک مرکزی در تامین دینار مورد نیاز زائران از طریق برخی شعب بانکی، کمی دیر باشد؟!!

زائران میلیونی اربعین کشورمان به‌خوبی به یاد دارند و هرگز فراموش نمی‌کنند که تا همین مرداد ماه امسال، بانک مرکزی به تمام مسافران کشورهای خارجی که البته بخش زیادی از آنها از آنها عازم سفرهای توریستی به مقصد ترکیه، آنتالیا، ارمنستان، تایلند و ... بودند مبلغ 500 تا 1000 یورو به قیمت دولتی 5 هزار تومان پرداخت می‌کرد در حالی که نرخ بازار آزاد یورو حدود 11 هزار تومان بود!!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • م ج IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    5 0
    احتمالا اونا که 13 هزار می فروختن خرید قدیمشونه و اونایی که 13500 می فروختن خرید جدیدشون
  • AE ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    22 1
    واقعا باعث تاسف هست
  • عبدالله سلطانی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
    1 0
    قیمت تهران اینجوریه من از قم قیمت 12700 تهیه کردم. دیگه وقتی دولت مثلا یه خدمات میده و مثلا خروج ماشین رایگان میشه باید از جای دیگه این هزینه جایگزین بشه خوووو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس