عبدالمهدی نمایه

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق، تهدید کرده است که در صورت عدم موافقت احزاب با خواسته‌هایش و فشار آوردن بر وی، استعفا خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «عادل عبدالمهدی» سه‌شنبه هفته گذشته (۱۰ مهر) از سوی رئیس‌جمهور عراق مأمور به تشکیل کابینه شد. از همان ابتدا رسانه‌های عراق اعلام کردند وی برای پذیرش این مسئولیت، شروط و خواسته‌هایی را به احزاب و گروهها عرضه کرده و احزاب نیز موافقت کرده‌اند که آزادی کامل در انتخاب وزرا و آزادی کامل در مدیریت دولت جزو این خواسته‌ها بود.

بیشتر بخوانید:

محور دیدار عبدالمهدی و سفیر ایران در بغداد

تبریک متفاوت دبیرکل نُجَباء به نخست‌وزیر عراق

به نوشته‌ عراق پرس، عبدالمهدی به گروههای سیاسی گفته است که قصد دارد تعداد وزرا را کاهش دهد؛ به طوریکه تعداد وزرا از ۲۲ به ۱۵ تن کاهش یابد.

بنا بر این گزارش او خواسته است تا وزارت برق و نفت تحت نام «وزارت انرژی» ادغام شوند و بیشتر گروههای سیاسی با این طرح موافقت کرده‌اند.

یک منبع عراقی در این خصوص گفته است که کاهش تعداد وزارتخانه‌ها، موجب کاهش سهم گروههای سیاسی در معرفی وزرا خواهد شد.

در همین حال «عادل عبدالمهدی» امروز چهارشنبه از ضرورت باز شدن درب‌های منطقه سبز بغداد که وزارتخانه‌ها، ساختمان نخست‌وزیر، پارلمان و سفارتخانه آمریکا در آن قرار دارد سخن گفته است.

وی خواستار این شده است تا موانع میان مردم و مسئولین برطرف شده و مردم بتوانند با مسئولان دیدار کنند.

پیش از وی حیدرالعبادی در سال ۲۰۱۵ نیز چنین خواسته‌ای مطرح کرده اما با مخالفت دولت آمریکا مواجه شده بود.

طبق گفته‌ رسانه‌ها، عبدالمهدی یک فرد تکنوکرات است و تلاش دارد با پشت سر گذاشتن سنت‌های سیاسی در عراق، کابینه‌ای مستقل از احزاب تشکیل دهد؛ هر چند خود برآمده از توافق احزاب است و پارلمان را نیز پیش روی خود دارد و باید برای وزرا از آن‌ها رأی اعتماد بگیرد.

به نوشته السومریه نیوز، با تمامی این‌ها، عبدالمهدی تهدید کرده است در صورت فشار گروهها و احزاب سیاسی بر وی و دخالت در امور دولت و انتخاب وزرا، استعفا خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس