برهم صالح نمایه

پارلمان عراق پس از چند بار تعویق سرانجام نشست خود را برگزار کرد، برهم صالح و فواد حسین در دور اول بیشترین آرا را کسب کردند و به دور دوم راه یافتند.

به گزارش مشرق، شامگاه دوشنبه نهم مهر ماه قرار بود نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شود، اما در نهایت به‌دلیل آنکه تعداد حاضران در صحن مجلس به حد نصاب لازم نرسید، انتخاب رئیس جمهور به امروز سه‌شنبه ساعت ۱۳ به‌وقت محلی موکول شد.

انتخاب نامزد ریاست جمهوری از سال ۲۰۰۵ میلادی به کردها واگذار شده است که تاکنون جلال طالبانی رئیس جمهور فقید و فؤاد معصوم رئیس جمهوری کنونی را به کاخ ریاست جمهوری «السلام» بغداد رسانده‌اند.

رقابت برای جانشین فؤاد معصوم میان دو گزینه منحصر شده است: برهم صالح نماینده اتحادیه میهنی و فؤاد حسین نامزد حزب دموکرات.

بیشتر بخوانید: 

ادامه اختلافات کردها درباره ریاست ‌جمهوری‌ عراق

ناظران صحنه سیاسی عراق بر این باورند که شانس برهم صالح در صورتی به‌شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت که بر رأی نمایندگان بدون رؤسای فراکسیون‌ها تکیه شود، به‌عکس فؤاد حسین نامزد حزب دموکرات کردستان که نامش با همه‌پرسی جنجال‌برانگیز جدایی اقلیم کردستان گره خورده که البته این پروژه هم با شکست سختی روبه‌رو شد.

در آستانه نشست پارلمان عراق، خبرهای ضد و نقیض و شایعات درباره انتخاب رئیس جمهوری افزایش یافته است، به‌طوری که برخی منابع شایعه انصراف برهم صالح از نامزدی را مطرح کرده بودند که دفتر مطبوعاتی وی بلافاصله این خبر را تکذیب کرد.

نشست بارزانی‌ها و طالبانی‌ها پیش از جلسه پارلمان

در حالی که شمارش معکوس برای برگزاری نشست تعیین‌کننده پارلمان عراق آغاز شده است، رسانه‌های عراقی به‌نقل از یک منبع پارلمانی در فراکسیون‌های کردستانی فاش  کرده بودند که نشستی میان هیئت‌های حزب دموکرات و  اتحادیه میهنی پیش از جلسه پارلمان در آخرین تلاش برای نهایی کردن پرونده ریاست جمهوری و توافق بر سر نامزد واحد برگزار می‌شود.

به‌گفته این منبع، در آخرین ساعت دوشنبه‌شب، نشست فراگیری با حضور بافل طالبانی، برهم صالح و کوسرت رسول از اتحادیه میهنی با نیچروان بارزانی و فؤاد حسین از حزب  دموکرات برگزار شد و بارزانی در این نشست تلاش کرد طرف مقابل را به انصراف از نامزدی برهم صالح و خارج کردن وی از مسابقه ریاست جمهوری در مقابل دستیابی به آنچه امتیازهای بزرگ در اربیل و بغداد خواند، متقاعد کند، اما اتحادیه میهنی تمام پیشنهادهای بارزانی را رد و بر چنگ زدن خود به نامزد نهایی خود یعنی برهم صالح تأکید کرد.

ورود برهم صالح به صحن پارلمان

الفرات از ورود برهم صالح نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق برای تصدی ریاست جمهوری به صحن پارلمان خبر داد.

گرایش عمومی به‌سمت برهم صالح است

حسن خلاصی از نمایندگان فراکسیون حکمت ملی به‌رهبری عمار حکیم به الفرات گفته است که گروه‌های سیاسی از جمله حکمت، نمایندگان خود را در انتخاب یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آزاد گذاشته‌اند.

به‌گفته وی، رویکرد و گرایش کلی فراکسیون‌ها به‌سمت انتخاب برهم صالح نامزد اتحادیه میهنی برای تصدی ریاست جمهوری است.

این در حالی است که ۲۲ نامزد برای تصدی ریاست جمهوری عراق در پارلمان ثبت‌نام کرده‌اند، اما به‌طور قطع رئیس جمهوری جدید از میان برهم صالح و فؤاد حسین انتخاب خواهد شد.

رایزنی بارزانی با عبدالمهدی

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق امروز سه‌شنبه با عادل عبدالمهدی دیدار کرد، دیداری که فؤاد حسین نامزد حزب دموکرات برای تصدی ریاست جمهوری وی را همراهی می‌کرد.

عبدالمهدی یکی از کسانی است که نامش برای تصدی نخست‌وزیری عراق مطرح است به‌طوری که بسیاری از گروه‌های سیاسی درباره وی اتفاق نظر دارند.

تعویق مجدد نشست پارلمان

الفرات گزارش داد: احتمال به تعویق افتادن نشست پارلمان به امشب وجود دارد.

این در حالی است که السومریه نیوز به‌نقل از یک منبع پارلمانی از احتمال به تأخیر افتادن نشست پارلمان به ساعت ۱۶ به‌وقت محلی خبر داده است.

الفرات همچنین گزارش داد : کفه ترازو ائتلاف الاصلاح و الاعمار (وابسته به حیدر العبادی) به‌سمت انتخاب برهم صالح سنگینی می‌کند.

حزب بارزانی از شبه‌اجماع درباره حمایت از نامزد این گروه سیاسی (فؤاد حسین) برای تصدی ریاست جمهوری خبر داد.

شیروان الدوبردانی از اعضای حزب دموکرات کردستان به السومریه گفته است تقریباً میان گروه‌های سیاسی برای رأی دادن به نامزد این حزب برای تصدی ریاست جمهوری اجماع وجود دارد.

السومریه در تازه‌ترین خبر گزارش داد نشست پارلمان عراق نیم ساعت به تعویق افتاده است. هم‌اکنون ساعت به‌وقت بغداد، ۱۳:۲۴ است.

پایان تحریم جلسات پارلمان از سوی فراکسیون التغییر کردستان عراق

الفرات گزارش داد فراکسیون التغییر (از گروه‌های سیاسی مخالف در اقلیم کردستان عراق) به تحریم جلسات پارلمان پایان داد و خواستار انتخاب رئیس جمهوری به‌دور از سهم‌خواهی شد.

احتمال تعویق نشست تا ساعت ۱۶

الفرات به‌نقل از منابع خود از احتمال به تعویق افتادن نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری به ساعت ۱۶ خبر داده است.

رایزنی حلبوسی با کردها

خبرنگار شبکه العراقیه از رایزنی محمد حلبوسی رئیس پارلمان با کردها خبر داد که همچنان اختلافات شدیدی درباره نامزد نهایی خود برای تصدی ریاست جمهوری دارند. این امر سبب شده است که همچنان حد نصاب لازم برای تشکیل جلسه محقق نشود.

نشست بی‌نتیجه دو حزب عمده کردی

الفرات به نقل از منابع خود گزارش داد حزب دموکرات کردستان، پیشنهاد اتحادیه میهنی را برای اینکه ریاست جمهوری را در صورت واگذاری ریاست اقلیم به اتحادیه میهنی بپذیرد، رد کرده است.

حزب دموکرات همچنان بر ریاست جمهوری عراق و ریاست اقلیم کردستان به صورت توامان پافشاری می‌کند و همین اصرار کار را برای توافق کردها درباره نامزد نهایی دشوار کرده است.

السومریه به نقل از یکی از رهبران کردها اعلام کرد نشست حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بدون دستیابی به توافق نهایی درباره پست ریاست جمهوری به پایان رسید، این نشست با هدف بررسی یکپارچه کردن مواضع در خصوص پست ریاست جمهوری در پارلمان برگزار شده بود.

به گفته این منبع، اتحادیه میهنی همچنان بر نامزدی برهم صالح و حزب دموکرات هم بر نامزدی فواد حسین اصرار دارند.

تعداد حاضران در جلسه اعلام شد

حلبوسی بر پایبندی به قانون اساسی برای انتخاب رئیس جمهوری تاکید کرد و گفت تا کنون تعداد نمایندگان حاضر در صحنه، تنها ۱۴۵ نفر است.

بر اساس گزارش الفرات، حلبوسی همچنین گفته است نشست پارلمان تا کمتر از یک ساعت دیگر برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، حلبوسی سه نماینده به نام‌های کاظم الشمری، صباح الساعدی و محمد تمیم را مکلف کرده است تا نمایندگان خارج از سالن را متقاعد کند به  داخل بیایند تا حد نصاب لازم تکمیل شود.

تصمیم حلبوسی درباره نمایندگانی که در نشست حاضر نمی‌شوند

ریاست پارلمان از تصمیم خود برای منتشر کردن اسامی نمایندگانی خبر داده است که در جلسه پارلمان در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه حضور پیدا نکنند.

 ورود نمایندگان به صحن پارلمان

الفرات از آغاز ورود نمایندگان به پارلمان برای شرکت در جلسه انتخاب رئیس جمهوری خبر دادند که از ساعت ۱۳ به وقت بغداد چندین بار به تعویق افتاده است. تعداد نمایندگان حاضر در نشست به ۲۹۴ نفر رسید.  رئیس پارلمان در حال قرائت اسامی نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری است تاکنون چندین نفر از نامزدی ریاست جمهوری انصراف داده‌اند. 

آغاز رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهور جدید 

لحظاتی پیش روند رای گیری از نمایندگان پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق آغاز شد.

نمایندگان حزب دموکرات کردستان عراق که از نامزدی فواد حسین برای ریاست جمهوری حمایت می کنند وارد صحن مجلس شده‌اند. رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان عراق همچنان بر نامزدی برهم صالح برای تصدی ریاست جمهوری تاکید کرد. 

رئیس جمهور چگونه انتخاب می‌شود؟

یک کارشناس حقوقی عراقی گفته است پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ممکن نیست، چرا که دستیابی هر نامزد به ۲۲۰ رای یعنی دو سوم آرای پارلمانی که ۳۲۹ نماینده دارد، دشوار است. به گفته حرب،  دور دوم رای‌گیری میان دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کنند، انجام می‌شود و هر کس بیشترین رای را در این مرحله کسب کند، رئیس جمهور می‌شود. وی افزود در دور دوم اکثریت مشخص، شرط نیست یعنی دستیابی به اکثریت آرا شرط نیست، بلکه شرط انتخاب، کسب بیشترین آرا است .

حاضران در جلسه پارلمان از ۳۰۰ نفر فراتر رفتند

السومریه به نقل از یک نماینده پارلمان از حضور بیش از ۳۰۰ نماینده در صحن پارلمان خبر داد.

الفرات هم گزارش داد تا کنون ۲۰۰ نماینده برای انتخاب رئیس جمهور رای داده‌اند، رای‌گیری همچنان ادامه دارد.

تعداد رای‌دهندگان در جلسه امروز به ۳۰۱ نفر رسیده است.

پایان رای‌گیری مخفی و آغاز شمارش آرا

رای‌گیری مخفی برای انتخاب رئیس جمهوری در پارلمان عراق پایان یافت و شمارش آرا آغاز شده است.

خروج غیرمنتظره فواد حسین از پارلمان عراق

الفرات گزارش داد فواد حسین نامزد حزب دموکرات برای تصدی ریاست جمهوری عراق، پارلمان را ترک کرده است، این رسانه به علت خروج فواد حسین اشاره نکرده است.

پیشتازی برهم صالح در شمارش آرا

در حالی که شمارش آرای انتخابات رئیس جمهوری همچنان ادامه دارد، رسانه‌های عراقی از پیشتازی برهم صالح در رقابت با فواد حسین تا کنون خبر داده‌اند. خبرنگار شبکه العراقیه از پارلمان عراق گزارش داد صالح با اختلاف زیاد آرا از فواد حسین پیش است.

انتخابات به دور کشیده شد

با پایان شمارش آرا، برهم صالح ۱۶۵ رای و فواد حسین ۸۹ رای کسب کرد به این ترتیب هیچ یک از این دو نامزد حائز اکثریت آرای لازم برای کسب ریاست جمهوری نشد و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

اعلام آرای همه نامزدها

با پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری عراق، تعداد آرای نامزدهای شرکت کننده در رای‌گیری اعلام شد : برهم صالح ۱۶۵ رای، فواد حسین ۸۹ رای(برهم صالح و فواد حسین به دور دوم راه یافتند)، سروه عبدالواحد ۱۸ رای، ثائر غانم یک رای، منقذ عبداللطیف ۲ رای، نوار سعد ۲ رای، عباس محمد ۴ رای، تعداد آراء باطله ۱۳ رای و آرای سفید ۸ رای بوده است.

تماس رئیس پارلمان عراق با رئیس دادگاه فدرال

العراقیه از تماس محمد حلبوسی رئیس پارلمان با رئیس دادگاه فدرال برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور خبر داده است، هم اکنون دور دوم انتخابات در حال برگزاری استز

انصراف فواد حسین از دور دوم رای‌گیری

رسانه‌های عراق از انصراف فواد حسین  نامزد حزب  دموکرات از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر داد، العراقیه گزارش داد هیئت رئیسه با انصراف فواد حسین موافقت  نکرده است.

ادامه رای‌گیری دور دوم میان برهم صالح و فواد حسین

العراقیه گزارش داد محمد حلبوسی انصراف فواد حسین را نپذیرفته و دستور ادامه رای‌گیری را صادر کرده است.

این در حالی است که العراقیه بلافاصله پس از انصراف فواد حسین، در خبری فوری اعلام کرد برهم صالح رئیس جمهور عراق شد، خبری که رسانه‌های خارجی از جمله فرانس پرس و اسکای نیوز عربی هم آن را اعلام کردند.

کنفرانس مطبوعاتی نمایندگان حزب دموکرات

در حال حاضر کنفرانس مطبوعاتی نمایندگان حزب دموکرات به طور مستقیم از شبکه العراقیه در حال پخش است، نمایندگان حزب دموکرات اعلام کردند رسما خروج نامزد خود(فواد حسین) از رای‌گیری را اعلام می‌کنند.

یحیی المحمدی نماینده پارلمان عراق به العراقیه گفت رئیس پارلمان درخواست فواد حسین برای انصراف را به سبب آنکه کتبا ارائه نشده، رد کرده است.

الفرات گزارش داد جلسه رای‌گیری در دور دوم با وجود تلاش‌های نمایندگان حزب دموکرات برای ایجاد اختلال در آن ادامه دارد.

تبریک ائتلاف العبادی به برهم صالح

الفرات گزارش داد ائتلاف النصر به رهبری حیدرالعبادی پیروزی برهم صالح در کسب ریاست جمهوری را به وی  تبریک گفته است.

این شبکه به نقل از یک کارشناس حقوقی تاکید کرد جلسه انتخاب رئیس جمهوری، کاملا مبتنی بر قانون اساسی است و هیچ ابهامی درباره آن وجود ندارد.

تعداد آرا در دور دوم رای‌گیری اعلام شد

خبرنگار العراقیه گزارش داد تعداد آرا در دور دوم انتخابات، ۲۷۲ رای است.

ورود معنادار عادل عبدالمهدی به پارلمان

العراقیه گزارش داد عادل عبدالمهدی وارد پارلمان شده است. عبدالمهدی یکی از نامزدهای مطرح برای تصدی نخست‌وزیری عراق است.

برهم صالح رئیس جمهور جدید شد

پس از پایان رای‌گیری دور دوم، شمارش ارا آغاز شد و در نهایت برهم صالح با کسب اکثریت قاطع آرا، به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق معرفی شد. برهم صالح با کسب ۲۱۹ رای بر فواد حسین پیروز شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    3 1
    الحمدالله
  • US ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    0 3
    به نظر من کار خودشونه. چقدر ساده اید شما
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    0 0
    یه توضیحی آخرش میدادی چه طیفی هست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس