کد خبر 896528
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
وزیر دفاع روسیه

اقدام رژیم صهیونیستی در ساقط شدن هواپیمای شناسایی روسیه، مسکو را مجبور کرد حریم هوایی سوریه را به روی تل‌آویو مسدود کرده و قواعد گذشته بازی با این رژیم را تغییر دهد.

به گزارش مشرق، روسیه معتقد است که جنگ در شرق فرات آخرین جنگ‌ها در سوریه خواهد بود و قبل از اینکه زمان این حمله فرا برسد، باید دستاوردهای زیادی را در خصوص یکسره کردن سرنوشت جنگ ادلب در عرصه‌های سیاسی و نظامی محقق کند و قواعد تازه‌ای را برای درگیری با اسرائیل رقم بزند.

چیزی که روسیه برای سوریه می‌خواهد، امنیت و ثبات است. این اتفاق منافع این کشور را نه تنها در سوریه بلکه در تمامی منطقه محقق می‌کند. این منافع شامل ابعاد اقتصادی و ژئوپلتیک و نظامی می‌شود.

روسیه بیش از حدود نیم قرن پیش به سوریه آمده و می‌خواهد دست‌کم نیم قرن دیگر در این کشور حضور داشته باشد، به همین علت است که 2 پادگان حمیمیم و طرطوس را برای این مدت از سوریه اجاره کرده است، البته این مدت اجاره برای یک دوره دیگر نیز قابل تمدید است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات مکالمه تلفنی پرتنش نتانیاهو با پوتین برسر سوریه

به این ترتیب تمام چیزهایی که روسیه در میدان‌های مبارزه یا میز گفتگوها می‌خواهد، در جهت تحقق این هدف است. ترکیه در گذشته یک جنگنده سوخوی روسیه را سرنگون کرد، اما امروز پوتین و اردوغان در خصوص آرامش در سوریه به توافق‌نظر رسیده‌اند و گشت‌های نظامی مشترکی را در منطقه ادلب راه‌اندازی کرده‌اند.

اما مدتی پیش مسکو از تجاوزهای مکرر اسرائیل به محور مقاومت در سوریه چشم‌پوشی کرد، اما امروز حریم هوایی سوریه را در برابر اسرائیل بسته و تل‌آویو را به اقدامات خصمانه و تجاوز طلبانه ضد سوریه متهم کرده است.

پایان سیاسی و نظامی جنگ در ادلب

روسیه معتقد است که جنگ ادلب در عرصه سیاسی به پایان رسیده و در عرصه نظامی نیز در انتظار پایان است. تکلیف ادلب از طریق توافق روسیه و ترکیه روشن شده است. این توافق گرچه ایده‌آل نیست، اما می‌تواند چارچوبی را برای نفوذ جغرافیایی و زمانی ترکیه در سوریه مشخص کند و مسکو را به عنوان داور نسبت به میزان راستگویی آنکارا در این خصوص قرار دهد.

نوار بی‌طرف مرزی که آنکارا در بخش‌هایی از مرز خود با سوریه ایجاد کرده، در برهه‌ای از زمان مأموریت بازگشت آوارگان سوری به سرزمین‌های خود را ایفا خواهد کرد و در طرف مقابل نیز به عنوان فیلتری برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که ترکیه از یک طرف و روسیه و ایران از طرف دیگر توافق نهایی در خصوص ماهیت عوامل تروریست و گروه‌های معتدل ندارند. منافع داخلی ترکیه مبتنی بر این است که نرمش بیشتری در این خصوص نشان دهند، به ویژه که رجب طیب اردوغان ارتش خود را به صورت کامل از هواداران گولن پاکسازی نکرده است، علاوه بر این که هنوز نفوذ آمریکا در نیروهای مسلح ترکیه قوی است.

به هرحال اردوغان بخواهد یا نخواهد مجبور به ایجاد راه‌حلی برای گروه‌های مسلح مورد حمایت خود در بحران سوریه است. برخی اطلاعات وجود دارد که نشان می‌دهد عناصر مسلح افراطی به اردوگاه‌هایی در جنوب شرق ترکیه منتقل خواهند شد تا احتمالا در درگیری‌های آینده با کردها مورد استفاده قرار گیرند. اما برخی اطلاعات وجود دارد که نشان می‌دهد بر اساس توافق روسیه و ترکیه به عناصر مسلح خارجی این امکان داده می‌شود تا به کشورهای خود بازگردند.

البته بخش عمده‌ای از عناصر مسلح یا باید سلاح خود را کنار بگذارند یا بر اساس روند سیاسی کشور وارد زیرساخت‌های نظامی و امنیتی و پلیس شوند، اما در شرایط کنونی مجبور به مبارزه با عناصر مسلح تروریست هستند.

در هر حال در شرایط کنونی همه طرف‌ها شامل روس‌ها و ترک‌ها و حتی سوری‌ها و عناصر مسلح می‌دانند که وقت تنگ است و عملیات نظامی قطعاً انجام خواهد شد و دولت سوریه نهایتا تا پایان سال جاری میلادی موسسات و مراکز نظامی خود را در ادلب مستقر خواهد کرد.

قواعد جدید درگیری حامیان محور مقاومت و اسرائیل در سوریه

در سوریه قواعد تازه دیگری نیز در خصوص درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی از یک طرف و محور مقاومت در طرف دیگر وجود دارد. روسها طی مدت‌های طولانی سعی کردند در برابر تجاوزهای اسرائیل از خود صبر نشان دهند و خود را از شرور این رژیم در امان نگه دارند. آنها حتی مبانی را برای درگیری‌ها میان این رژیم و محور مقاومت ترسیم کردند، با این وجود اسرائیل تمامی این مبانی را نادیده گرفت.

حادثه سقوط هواپیمای شناسایی ایل 20 روسیه این موضوع را اثبات می‌کند. گرچه اسرائیلی‌ها این هواپیما را سرنگون کردند، اما آنها تلاش داشتند با یک تیر دو نشان بزنند. آنها در درجه اول تلاش داشتند اینگونه نشان دهند که می‌توانند به هر نقطه‌ای در سوریه حمله کنند، مناطقی که نیروهای روسی مسئول آن هستند. آنها به این ترتیب تلاش دارند با تحریکات آمریکایی‌ها توافق صورت گرفته میان روسیه و ترکیه در رابطه با ادلب را متزلزل کنند. رژیم صهیونیستی می‌خواست این پیام را به محور مقاومت بدهد که تل‌آویو ملزم به پیروی از قواعد درگیری‌ها نخواهد بود.

این مقاله تاکید کرد که مسدود کردن حریم هوایی سوریه بر فراز آب‌های منطقه‌ای این کشور این روزها به واقعیتی تبدیل شده است که مانورهای نیروی دریایی روسیه در بخش گسترده‌ای از شرق دریای مدیترانه آن را مورد تاکید قرار می‌دهد. تنها نکته‌ای که باقی مانده، این است که ارتش روسیه رسما اعلام کند که حتی بعد از پایان مانورها نیز حریم هوایی سوریه را مسدود نگه خواهد داشت.

روسیه توضیحات ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی در خصوص این حادثه را به صورت عملی رد کرده است. اما نکته مهمتر این است که مجبور خواهد بود در تفاهم‌های خود با اسرائیل در خصوص مبانی درگیری‌های تل‌آویو با محور مقاومت تجدید نظر کند. تفاهم‌هایی که باعث ایجاد آرامش در جولان سوریه شده و ناظران بین‌المللی را به این منطقه بازگردانده بود. قطعاً این تجدید نظر به نفع رژیم اسرائیل نخواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس