کد خبر 896510
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
ریاست جمهوری عراق

بر اساس اعلام قبلی، قرار است در نشست امروز پارلمان عراق، رئیس‌جمهور با رأی دو سوم نمایندگان انتخاب شود اما در سایه اختلافات موجود میان احزاب کُرد، برخی احتمال می‌دهند که این پروسه همچنان ادامه یابد.

به گزارش مشرق، در حالی که هنوز احزاب سیاسی کُرد بر روی گزینه پیشنهاد برای تصدی پست ریاست‌جمهوری، توافقی حاصل نکرده‌اند، قرار است که در نشست امروز پارلمان عراق، رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، اما زمزمه‌هایی درباره احتمال به تاخیر افتادن این مسئله نیز در رسانه‌ها شنیده می‌شود.

احزاب کُرد هنوز بر سر اینکه پست ریاست‌جمهوری سهم کدام حزب است، اختلاف دارند. حزب دموکرات کردستان مخالف نامزدی «برهم صالح» از حزب اتحادیه میهنی است و تصدی این پست را سهم خود می‌داند و تلاش دارد، زمان انتخاب رئیس‌جمهور را به تاخیر اندازد و مانع انتخاب آن در نشست امروز پارلمان شود. 

بیشتر بخوانید:

چرا بارزانی در پی ریاست‌جمهوری است؟

دیروز (دوشنبه) برخی منابع رسانه‌ای ادعا کردند که  تمامی رهبران حزب اتحادیه میهنی با نامزدی برهم صالح برای ریاست‌جمهوری موافق نیستند. شبکه تلویزیونیNRT اعلام کرد که با وجود آنکه صالح پس از یک سال جدایی از حزب «جلال طالبانی» و تاسیس حزبی جدید، بار دیگر به این حزب بازگشته اما «هیرو ابراهیم» همسر جلال طالبانی با نامزدی او مخالف است و بر سر جلوگیری از رئیس‌جمهور شدن او، با «مسعود بارزانی» وارد توافق شده است.

این در حالی است که «بافل طالبانی» برخلاف هدف مادرش، به عنوان یکی از رهبران اتحادیه میهنی و «لاهور شیخ جنگی» با برهم صالح به بغداد رفته‌اند و برای رسیدن او به این پست تلاش می‌کنند و در حال رایزنی با مقامات عراقی در این‌باره هستند. 

مسعود بارزانی که دیگر پست ریاست منطقه کردستان را از دست داده و تنها ریاست حزب دموکرات را برعهده دارد، اوایل هفته جاری برادرزاده‌اش «نیچروان» را به بغداد و سپس نجف اشرف فرستاده است تا دو هدف را دنبال کند: به تاخیر انداختن انتخاب رئیس‌جمهور جدید و موکول کردن آن به پس از برگزاری انتخابات پارلمانی منطقه کردستان (در 30 سپتامبر) و دیگری جلب حمایت احزاب شیعی برای رسیدن «فواد حسین» به ریاست‌جمهوری.

«سروة عبدالواحد» تنها نامزد زدن ریاست‌جمهوری عراق که به عنوان فردی مستقل فعالیت دارد درباره پروسه انتخاب رئیس‌جمهور به «العربی الجدید» گفت: پرونده انتخاب رئیس‌جمهور جدید تا پیش از سوم اکتبر آینده بسته خواهد شد تا پارلمان وارد فاز نقض یک ماده قانونی دیگر نشود.

نخستین نشست پارلمان جدید عراق، سوم سپتامبر جاری برگزار شد و بر اساس قانون اساسی، طی 30 روز پس از نخستین نشست، باید رئیس‌جمهور جدید کشور تعیین شود و فرد نامزد ریاست‌جمهوری باید دوسوم آراء نمایندگان را کسب کند.

وی افزود: دو حزب حاکم در منطقه کردستان (اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان)، مواضع خود در قبال بغداد و ائتلاف رسمی با طرفی مشخص در پایتخت را اعلام نمی‌کنند اما به نظر می‌رسد که هر یک رویکرد خاصی دارد. اما هر دو می‌دانند که تشکیل دولت جدید عراق بدون اتحاد دو ائتلاف سائرون و الفتح در قالب یک فراکسیون، بسیار دشوار خواهد بود.

در حالی که «علی السنید» نماینده ائتلاف «النصر» و برخی دیگر از منابع سیاسی اعلام می‌کنند که شبه توافقی بر سر به تاخیر افتادن مسئله انتخاب رئیس‌جمهور و موکول شدن آن به زمانی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی منطقه کردستان، صورت گرفته است، «ریزان شیخ دلیر» از رهبران اتحادیه میهنی می‌گوید که هیچ توجیهی برای به تاخیر افتادن این مسئله وجود ندارد و رئیس پارلمان نیز رسما چنین چیزی را اعلام نکرده است.

وی در ادامه گفت که قرار است نشست مهمی میان دو حزب حاکم در منطقه کردستان برگزار شود و توافقی نهایی درباره نامزدهای پیشنهادی برای ریاست‌جمهوری حاصل شود.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز که دیروز به نجف اشرف سفر کرده بود، طی کنفرانسی خبری تاکید کرد: تاکنون نزدیک به 30 نام به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری به ما داده شده است و ما منتظر بررسی پرونده‌های نامزدی آنها هستیم و ما به انتخاب رئیس‌جمهور در چارچوب جدول زمانبندی شده قانونی پایبندیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس