کد خبر 895625
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
شهیندخت مولاوردی

اخیراً شهیندخت مولاوردی در یکی از مصاحبه‌های خود درباره یک مجرم امنیتی مطالبی را گفته است که خوب است ابعادی از اقدامات مجرمانه این فرد که همان نزار احمد زاکاست را برای خود مرور کنیم.

به گزارش مشرق، مصاحبه شهیندخت مولاوردی، مشاور رئیس جمهور در امور حقوق بشر با آسوشیتدپرس اخیرا در چند وب سایت خارجی منتشر شده است، مصاحبه‌ای که ظاهرا و به گفته وی ناقص منتشر شده و همه آنچه که وی گفته نبوده است!

مولاوردی در این مصاحبه از ناکارآمدی و شکست تلاش‌های دولت برای مانع شدن از دخالت‌های قوه قضاییه و همچنین دستگیری شهروندان کشورهای دیگر توسط نیروهای انتظامی و امنیتی ایران سخن گفته است.

بیشتر بخوانید:

خانم مولاوردی چراغی که به خانه روا بود را به آسوشیتدپرس بردید!

خانم مولاوردی و باختی تلخ...!

حاشیه‌های خانم دستیار تمامی ندارد

دشمن شادکنی خانم مولاوردی در سریعترین زمان ممکن

و موضوع قابل توجه دیگر در این مصاحبه موضوع دستگیری نزار زاکاست. زاکا یک تبعه لبنانی مقیم امریکاست و بنا بر برخی اقوال مولاوردی در دعوت و حضور زاکا در همایشی در ایران موثر بوده است.

مولاوردی همچنین در این گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته است که دولت روحانی برای ممانعت از دستگیری زاکا و پس از آن برای آزادی او از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است، اما این تلاش‌ها ثمربخش نبوده‌اند و از دخالت‌ها و همچنین ناهماهنگی کامل در عملکرد دولت و قوه قضاییه انتقاد کرده است.

اما فردی که مولاوردی با حمایت از وی به قوه قضائیه تاخته است، کیست؟

*نزار زاکا کیست؟

نزار احمد زاکا، مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه فراملی آمریکا در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقاست.

وی سابقه همکاری رسمی با وزارت خارجه آمریکا را از ابتدای سال ۲۰۰۵ در کارنامه خود دارد. هرچند زاکا در بررسی ظاهری یک نظامی محسوب نمی‌شود اما فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی ریورساید آمریکاست و در شورای فارغ التحصیلان این آکادمی نظامی عضویت داشت.

زاکا در لبنان هم از فعالان سیاسی طرفدار جریان غربگرای ۱۴ مارس محسوب می‌شد که در ناآرامی های سیاسی این کشور ایفای نقش داشته است.

زاکا شهریور سال ۹۴ برای شرکت در «دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد.

وی در سال ۹۳ به دعوت وزارت ارتباطات هم سفری به ایران داشت اما سفر دومش به بازداشت و محاکمه ختم شد، زاکا آبان ماه ۹۴ بازداشت شد و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای اتهامات امنیتی که متوجه وی بود، محاکمه شد.

اما ۶ ماه پس از بازداشت زاکا در ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تأیید کرد نزار زاکا با تأیید وزارت خارجه ایالات متحده به ایران سفر کرده و از آمریکا برای پیشبرد اهدافش پول دریافت کرده بود. 

 «الیزایت ترودو» سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا هم در سخنانی اظهار کرد: زاکا به صورت دائم در آمریکا اقامت داشت و این امر به معنی این است که وی گرین کارت داشته و گذرنامه آمریکایی ندارد.

**هدف نزار زاکا، غربی‌سازی خانواده‌های ایرانی

یکی از فعالیت‌های آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا که زاکا در آن فعال بود، در بخش پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان با هدف غربی‌سازی خانواده‌هاست.

سردار سیاری جانشین اطلاعات وقت سپاه پاسداران در سخنانی در اسفندماه ۹۵، نزار زاکا را جاسوسی که با یک واسطه به اوباما وصل بود معرفی کرد و گفت: این فرد بعد از دستگیری اعتراف کرد که ماموریت ویژه او پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده بوده است.

وی افزود: زاکا اعتراف کرده که ۸ میلیون یورو برای جذب ۱۵ ان جی او(سمن) را هزینه کرده و در اختیار داشته است.

سرانجام پس از برگزاری جلسات محاکمه نزار زاکا که همزمان با آن و طبق معمول محاکمه مجرمان امنیتی، فضاسازی شدید خبری و پیگیری رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران وجود داشت، ۲۶ مهرماه ۹۵ عباس دولت‌آبادی دادستان تهران در نشستی در خصوص نتیجه رسیدگی به پرونده نزار زکا گفت: وی به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت امریکا به ده سال حبس محکوم شده است.

*واکنش‌های مولاوردی به عکس مشترک با یک جاسوس دستگیرشده

مولاوردی آبان‌ماه ۹۴ و پس از دستگیری زاکا نسبت به انتشار عکس وی با این جاسوس دستگیر شده واکنش نشان داد و در کانال خود نوشت: «عکس پایین مربوط به پنل زنان، امنیت و توسعه است که با حضور مهمانان خارجی دومین همایش و نمایشگاه بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار و در حاشیه آن همایش برگزار شد.

با استفاده از فرصت حضور وزیر امور زنان افغانستان، وزیر سابق مشاور امور زنان عراق، معاون وزیر زنان آذربایجان و رییس دپارتمان زنان دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی و وضعیت منطقه که در آتش جنگ و خشونت و افراطی گری می سوزد این پنل برگزار شد که از ایران هم اینجانب، معاون حقوقی رییس جمهور و نماینده کمیسیون حقوق بشر اسلامی به عنوان عضو پنل حضور داشتیم و دیگر مهمان خارجی همایش که تبعه‌ای از لبنان بنام نزار احمد زاکا بود در جمع حاضرین برنامه بود.

حالا که خبر بازداشت این فرد رسانه ای شده است این سایت‌ها یکی پس از دیگری به باز نشر این عکس با تیتر "حضور جاسوس در جلسه مولاوردی پرداخته و با ذوق زدگی تمام و با آب و تاب به شرح و تفصیل آن می پردازند و آب را گل آلود می کنند. باید به خدا پناه برد از زمانه ای که به همه چیز با عینک سیاست نگریسته می شود و زمانی که اخلاق هم سیاسی می شود، به جای آنکه سیاستمان اخلاقی شود».

مولاوردی یکبار دیگر هم در خردادماه ۹۶ در پاسخ به یک کلیپ که در آن تصاویری از وی و زاکا هم وجود داشت، به این موضوع واکنش نشان داد و در کانال خود نوشت: دومین همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار در شهریور ۹۴ از سوی وزارت صنعت و معدن برگزار شد و دبیرخانه آن در همان وزارتخانه مستقر بوده و معاون رییس جمهور رییس شورای سیاستگذاری این همایش بوده است.

در این همایش به روال معمول، فراخوان مقاله داده شده و نزار زاکا نیز مقاله «نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان» را ارسال کرده و مورد پذیرش قرار گرفته است و بدیهی است دعوتنامه ایشان و سایر مهمانان خارجی همایش به امضای رییس شورای سیاستگذاری رسیده است و در ضیافت پایانی همایش به مانند سایر مهمانان خارجی مبادرت به گرفتن عکس با معاون رییس جمهور کرده است.

مولاوردی تاکید کرد: حضور نزار زاکا در ایران مسبوق به سابقه است. نامبرده به عنوان مسئول ict اتحادیه عرب در سال ۹۳ نیز توسط وزارت ارتباطات به ایران دعوت شده و توسط این معاونت کشف نشده است! از سوی دیگر این معاونت، نه بخشی تحت عنوان جاسوس شناسی و واحد عملیات برون مرزی دارد و نه مسئولیتی برای اعطای ویزا به افراد برای سفر به ایران.کلیه مراحل ویزا دادن به نامبرده توسط وزارت امورخارجه صورت گرفته است. اگر نهادهای مسئول متوجه جاسوس بودن وی بوده‌اند چرا او را در مسیر خروج به سوی فرودگاه امام خمینی دستگیر کرده‌اند و نه قبل از شرکت در همایش؟

*دفاع از یک جاسوس به قیمت آبروی وطن؟!

بدیهی است که مقامات رسمی هر کشوری جدا از هر عقیده و مرام سیاسی باید مراقب آنچه از خود و کشورشان در صحنه بین‌المللی و به‌ویژه در گفت‌وگو با رسانه یک دولت متخاصم نشان می‌دهند، باشند و لازمه این مراقبت تدبیر برای اداره مصاحبه و رعایت احتیاط است، هرچند مولاوردی ۲۴ شهریورماه و پس از انعکاس مصاحبه جنجالی‌اش تلویحاً سخنانی که پیرامون قوه قضائیه و محاکمه نزار زاکا بیان کرده بود را رد کرده و گفته است: سؤالات و درخواست طبق نامه‌ای بود که از طرف نهاد ریاست‌جمهوری هماهنگ شده بود و با دعوت معاونت امور زنان آمده بودند و بسیاری از توضیحات در مصاحبه متعلق به خودشان است.  اما این فایل صوتی روز گذشته منتشر نشد و ما منتظر این هستیم تا اصل این گفت‌وگو را زودتر ببنیم و بشنویم.

بر فرض صحت انتشار رسانه‌ای سخنان مولاوردی باید گفت: سخنان مداخله‌جویانه یک مقام از قوه مجریه در خصوص اعمال و اقدامات قوه قضائیه در حوزه رسیدگی به وظایفش صحیح نیست، چه آن که این سخنان ساختارشکنانه در فضای بین‌المللی‌ای باشد که عرصه هجمه‌های ناجوانمردانه به مسائل حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران است. به نظر می‌رسد واکنش به این اظهارات باید جدی و پشیمان‌کننده باشد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • RO ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    9 0
    شک نکنید ارتباط تدوین شده و برنامه ریزی شده ای بین خانم ملاوردی و شبکه هایی که می خواهند به کشور ضربه بزنند وجود دارد از کشور داری و اقتصاد این دولت معلومه از این جنس ارتباط ها در جای جای وزارت خانه ها و نهادها وجود داره ... خروجی انتخاب دولت از روی احساسات یعنی همین وضع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس