کد خبر 894917
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶
پرچم انگلیس

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای روز چهارشنبه به شهروندان دو تابعیتی خود توصیه کرد جز در موارد ضروری به ایران سفر نکنند.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای به اتباع ایرانی-انگلیسی توصیه کرد از سفر به ایران جز در مواقع ضروری اجتناب کنند. 

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت این تصمیم را «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس گرفته است. در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه (جرمی هانت) توصیه می‌کند اتباع ایرانی-انگلیسی از هر گونه سفر، مگر در موارد ضروری به ایران خودداری کنند.»

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «شهروندان انگلیسی که دارای تابعیت ایرانی هستند  چنانکه متأسفانه در چند مورد شاهد بوده‌ایم در صورت سفر به ایران در معرض خطر قرار خواهند داشت. دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، بنابراین، در صورت بازداشت اتباع دوگانه توانایی ما برای حمایت، به شدت محدود خواهد بود.»

بیشتر  بخوانید:

هشدار سفارت آمریکا به اتباع خود در عراق

هشدار آمریکا به اتباع خود درباره سفر به لبنان

کارزار فشار انگلیس درباره محکومان امنیتی 

بیانیه جدید وزارت خارجه انگلیس، بخشی از فضاسازی‌های دولت این کشور برای اعمال فشار بر ایران جهت آزادی محکومان امنیتی بازداشت‌شده در ایران به شمار می‌رود. 

«جرمی هانت»، وزیر خارجه جدید انگلیس که مدت چندانی از انتصابش به این سمت نمی‌گذرد، مردادماه سال جاری اولین اظهارنظرش درباره ایران را با وعده‌دهی برای آزادی یکی از همین محکومان امنیتی دو تابعیتی آغاز کرده بود. 

هانت که ۱۹ تیرماه سال جاری به عنوان وزیر خارجه جدید انگلیس منصوب شد ۱۲ مردادماه وعده داده تمامی اقدامات ممکن را برای ضمانت آزادی ««نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند ایرانی-انگلیسی که در ایران به جرائم امنیتی محکوم شده، انجام دهد. 

نازنین زاغری مدیر پروژه شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» است که فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ دستگیر شد. سپاه ثارالله کرمان مدتی بعد در بیانیه‌ای درباره این دستگیری اعلام کرد: «طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت های مختلفی درراستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد.» پرونده زاغری سپس مورد بررسی قرار گرفت و وی در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد.

گاف ناخواسته بوریس جانسون

در حالی که رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند دستگیری زاغری در ایران هنگام سفر به کشور بابت دید و بازدیدهای خانوادگی صورت گرفته و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته، «بوریس جانسون»، وزیر خارجه قبلی انگلیس آبان‌ماه سال گذشته در اعترافی ناخواسته گفته بود که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است. 

«جانسون» آبان‌ماه سال گذشته در یک نشست استماع در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»

این سخنان با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیر عامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز»، کارفرمای زاغری مواجه شد. آنها، از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند. 

بعد از آن فشارها بر جانسون تا مرحله‌ای شدت گرفت که سیاستمداران انگلیسی از او خواستند از سمتش استعفا کند.«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و «صادق جان»، شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    3 2
    وزارت خارجه ی ایران هم باید دست به عمل متقابل بزنه و اعلام کنه که اتباع ایرانی به انگلیس سفر نکنن چون دولت نژادپرست انگلیس توانایی تامین امنیت شهروندان ایرانی رو نداره و متاسفانه براشون به عمد مشکل مالی و بانکی ایجاد می کنه
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    0 4
    خاک بر سرمون. امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه. نهایتاً قیمت دلار رو میتونه چند برابر کنه تو چند کاه. همین
    • DE ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
      0 0
      واقعا خاک بر سرت.
  • کریم IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    2 2
    ببخشید راستی اونهایی که تابعیت ایرانی انگلیسی دارند در پستهای مهم مملکتی در انگلیس قرار دارند - مثه ایرانیانی که تابعیت انگلیسی هم دارند - ودر همه پست های کلیدی حضور دارند .( جاسوسی که اصلا نمی کنند برای اونا)
  • میثم RO ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    3 6
    خدا به خیر کنه حتما فتنه ای در پیشه
  • GB ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    0 0
    خوب آقای علی علیزاده الان میتونه بره ایران یا نه ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس