ظریف - هند

خالی ماندن ۸ ماهه صندلی سفیر ایران در هندوستان سبب شده میزان مراودات تجاری کاهش یابد و این در شرایطی است که کشور هندوستان می‌تواند نقش موثری در کاهش اثرات تحریم‌ها علیه ایران داشته باشد.

سرویس اقتصاد مشرق - "دولت نه سفیر دارد، نه وزیر و نه سخنگو! "، تیتر گزارشی بود که روز گذشته در خصوص وضعیت فعلی فرماندهان اقتصادی کشور در جنگ اقتصادی منتشر کردیم. طبق آنچه در این گزارش گفته شده بود دولت ایران در بیش از ۸ ماه گذشته، در کشور هندوستان سفیر ندارد.

نبود سفیر در چین و هند - دو شریک تجاری مهم و خریداران عمده نفت ایران - در شرایطی اتفاق افتاده است که چندی پیش «جان کری» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا فاش کرد که طی ماههای گذشته بطور مرتب با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ملاقات داشته است. وزیر امور خارجه در شرایطی برای دیدارهای منظم با یک مقام سابق آمریکایی فرصت دارد که هنوز وضعیت معاونت اقتصادی این وزارتخانه و همچنین دو سفارت کلیدی - چین و هند - بدون هیچ توجیه و منطقی، مبهم رها شده است.

بیشتر بخوانید

دولت نه سفیر دارد، نه وزیر و نه سخنگو!

از حدود ۸ ماه قبل و ۲۷ دی‌ماه سال گذشته که غلامرضا انصاری سفیر سابق ایران در هند به کشور بازگشت و متصدی سمت معاونت اقتصادی وزارت خارجه شد تا روز ۲ مردادماه که علی‌ چگینی به نمایندگی ایران در هند انتخاب شد، جایگاه سفیر ایران در سفارت و مراودات بین‌المللی خالی مانده و تاسف بار تر اینکه از زمان انتخاب سفیر جدید نیز تاکنون خبری از حضور وی در هندوستان در دست نیست.

بیشتر بخوانید

غیبت عجیب معاونت اقتصادی وزارت خارجه در جبهه‌ «جنگ اقتصادی» +عکس

گرچه از قریب به ۲ ماه قبل سفیر جدید انتخاب شده بود اما براساس اطلاعات موجود، سفیر جدید هنوز در محل ماموریت خود حاضر نشده و این درحالیست که هندوستان چه به لحاظ خرید نفت از ایران و چه تبادلات تجاری و صادرات و واردات، یکی از شرکای مهم منطقه‌ای ایران به شمار می‌آید که مجموع میزان تجارت آن با ایران از ۲.۲ میلیارد دلار در ۵ ماه نخست سال جاری نیز فراتر رفته وجایگاه چهارم را از این نظر در میان ۱۰۰ کشور برتر تجارت با ایران نصیب خود کرده است.

اما نکته قابل تامل و توجه کاهش حجم مراودات ایران با هند در قریب به ۲۴۰ روزی است که ایران در این کشور سفیر ندارد. با نگاهی به آمار میزان واردات و صادرات با کشور هندوستان مشخص میشود طی این ۸ ماه حجم تجارت دو کشور روند نزولی داشته و کاهش یافته است.

در  جدول زیر به مقایسه این بازه زمانی با مدت مشابه سال قبل که سفیر ایران در محل سفارت حضور داشت براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک می‌پردازیم.

تجارت

هفت ماه با سفیر

از بهمن۹۵ تا مرداد۹۶

هفت ماه بدون سفیر

از بهمن۹۶ تا مرداد۹۷

میزان تغییرات

صادرات

(دلار)

۱ , ۶۰۱ , ۶۸۰ , ۸۵۴

۱ , ۴۴۵ , ۰۷۱ , ۶۹۹

 -۱۵۶ , ۶۰۹ , ۱۵۵

واردات

(دلار)

۱ , ۶۵۹ , ۸۲۶ , ۱۲۴

۱ , ۶۴۴ , ۳۲۳ , ۹۴۹

- ۱۵ , ۵۰۲ , ۱۷۵

همانطور که از اطلاعات جدول مشخص است، در زمانی که ایران در کشور مقصد حاضر بود میزان روابط تجاری دو کشور در هفت ماه مورد مقایسه به بیش از ۳ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار میرسید که این رقم در مدت مشابه که ایران در هندوستان سفیر نداشت، به ۳ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار کاهش یافته است و همچنان نیز بر مدار نزولی قرار دارد.

در مدت مورد اشاره، حجم روابط تجاری دو کشور بیش از ۱۷۰ میلیون دلار کاهش یافته است که ضرر عمده کاهش آن، برای کشور ایران است که سفیر ندارد. به بیان دیگر در این مدت بیش از ۱۵۶ میلیون دلار از صادرات ایران به هند کاهش یافته و این درحالیست که تنها ۱۵ میلیون دلار از واردات کم شده است.

رهبری معظم انقلاب در آخرین دیداری که با هیئت دولت داشتند، نسبت به افزایش میزان روابط تجاری با کشورهای اطراف توصیه کردند. ایشان فرمودند:

تأکید میکنم ارتباط روزافزون با همسایگان را. ما خب چهارده پانزده همسایه داریم، خیلی‌هایشان و اکثرشان کسانی هستند که ما میتوانیم با اینها ارتباطات خوب داشته باشیم. از فرصتها استفاده کنیم. به من این‌جور گزارش دادند که اگر چنانچه ما بتوانیم [به اندازه‌ی] ده درصد از فعّالیّت اقتصادی این کشورها، با آنها کار بکنیم، برای ما یک رقم خیلی بالایی [است]؛ ده درصد چیز زیادی هم نیست.

بر همین اساس و با توجه به اینکه کشور پهناور هند با بازار بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری یکی از کشورهای اطراف ایران است که راه دسترسی دریایی نیز با ما دارد و همینطور یکی از بزرگترین مشتریان و خریداران نفت ایران نیز به شمار می‌آید و در شرایطی که فشار آمریکا برای کاهش و به صفر رساندن فروش نفت ایران افزایش یافته، لازم است اولا هرچه زودتر وضعیت حضور سفیر ایران در این کشور مشخص شود و ثانیا معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیز اقدامات موثری برای افزایش ارتباط با هندوستان به جهت کاهش اثرات تحریم‌ها انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • FR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    39 12
    یک خانم بلوچ با مدرک پرستاری رو سفیر ایران در برونیی کردن...همزمان اصلاح طلبان مانور می دهند که بله! اگه رییسی رییس جمهور بود ، این خانم خانه نشین بود!! اصلاح طلبی خلاصه شده در شو اف و جنگ روانی..
    • فرجاد IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      0 0
      مرگ بر اصلاح طلبان و خوارج قرن بیستم
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    24 1
    خیانت تمامی ندارد
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    27 1
    و بدهی 6 میلیارد دلاری هند بابت نفتی که چند سال قبل برده در کمای بیشتر . پارسال پیشنهاد دادن بجاش برنج به ایران بدن حجتی قبول نکرد . بفرما برنج هم شد سه برابر
    • محمدمهدی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
      7 6
      حجتی کار درستی کرد قبول نکرد شما فکر کن اون حجم از برنج خارجی وارد مملکت میشد شالیکارهای خودمون بدبخت میشدن
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      4 0
      جناب محمد مهدی ، دوست عزیز متاسفانه سیاست حجتی با 15 هزار تومن کردن برنج شمال و ممنوعیت واردات سفره ایرانیان رو بشدت محقر و به سمت مصرف نون بجای برنج سوق داده . شما هی میگی شالیزار فکر میکنی اون داره ضرر میکنه اما امنیت غذایی 80 میلیون که سالیان سال خوراک اصلیش برنج بوده برات مهم نیست . در ضمن دوستان عزیزتون کی میخوان تکلیف اون 6 میلیارد دلار بدهی رو روشن کنن ؟ وقت گل نی ؟
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    7 12
    هند رو هم میگریم به زودی
    • هندی IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      روز خواب نبین
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    29 0
    لنعت به ایندولت لجباز
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    21 0
    به قول داداشم این وزیر خارجه خوله
  • ناشناس IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 1
    مشرق جان . این قضیه افزایش میزان فروش نفت توسط روسیه و عربستان بجای ایران در پساتحریم چیست ؟؟ دشمنی عربستان با ما که مشخص است . روسها چرا ؟؟ این موضوع از خطوط قرمز شما نیست ؟
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    3 0
    دولت گفته بوداولويت ارتباط باهمسايگان ومنطقه است ولي عملا دنبال كدخداواروپارفتندبطوريكه عربستاني كه منتخب قبلي ملت راباالتماس دركنارخودجاي ميدادحالافاصله رازيادكرده وبراي بقيه ام پس ازنااميدي ازكدخداو ديرشروع كردند.
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    4 0
    آقای ظریف مذاکره نمیکنه فقط بلده لاس بزنه با اینو اون
  • میثم IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 1
    حالا مثلا سفیر باشه قراره چه شق القمری بکنه که نبودش نمی کنه، کشورهایی که سفیر داریم چکار کردیم
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    1 1
    حالت خوبه داداش هند رو هم می گیریم چیه
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    0 3
    اقای دکتر علی چگینی به عنوان سفیر ایران در هند انتخاب شده اند وتا چند روز اینده عازم محل ماموریت میشوند
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    3 0
    من موافقم "خیانت" تمامی ندارد!!!!!!!
  • دکتر IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    4 0
    دولت اصلاح طلب روحانی به معنی واقعی کلمه داره....ترجمه می کنه صد رحمت به احمدی نژاد که با تحریم نفتی و یک سوم شدن صادرات نفت تونست جهش سه برابری دلار رو کنترل کنه ولی این پر ادعاها رسما فلج بودن رو معنی کردن
  • مهندس نادر IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    2 3
    تنها راه نجات اقتصادی در این شرایط دولتی کردن کامل سیستم واردات انبارداری و توضیع کشور تا تولید کننده اصلی بخش پایین دستی و دولتی کردن کامل زنجیره توزیع تا فروشنده خرد هست یعنی اجرای کامل سیاست بن چون دلال ها مثل کفتار در دسته های میلیونی حمله کردن به تمامی بازارها....
    • ممد IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      0 0
      توزیع
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      0 0
      کی میخاد اینکار رو انجام بده؟ منظورت دولت که نیست. این دولت حال نداره ماست بخوره چه برسه که این همه کار کنه.
    • مهندس نادر RO ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      0 0
      این دولت اگر این کار رو انجام نده یعنی عمدآ هدفش تحریک مردم هست برای تسلیم در برابر اسراییل و امریکا همینطور که اکثرا دوستان می کنن در زمان جنگ در شرایط صد برابر سخت تر انجام شد
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    2 0
    يكي از موضوعاتي كه بايد بطور جدي مورد بررسي قرار گيرد آن هم در شرايط مشكلات ارزي كشور ضرورت ادامه فعاليت سفارتخانه هاي بي خاصيت ايران دردهها كشوري است كه روابط خاصي با آنها نداريم.نه سياسي و نه تجاري .براي مثال سفارت ايران در پرو؛ غنا؛ كلمبيا؛ بوليوي؛ واتيكان ؛ فنلاندو...چه كار مي كنند؟ همچنين تعداد ديپلمات ها در بسياري سفارتخانه هاي ايران كه از فرط بيكاري نمي دانند چكار كنند.چرا در شرايط مشكلات كشور تعداد سفارتخانه ها و تعداد نيروهاي آنها كاهش نمي يابد؟
  • RO ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
    0 1
    اسم ایران زمان روحانی رو باید در کتاب گینس بنویسن به جای دادن یارانه ها به مردم ایران داره دها میلیار دلار یارانه ارز ارزان میده به وارد کننده ها که تقریبا تمامی اونها دارن با قیمت ارز آزاد محصول رو در داخل می فروشن حتی اون مونتاژکارانی که عملا در حال سی کی دی سازی هستن...زمان احمدی نژاد با دادن یارانه به مردم و حذف رانت ارزی به وارد کننده ها درسته که دلار سه برابر شد اما با کنترل شدید نظام واردات توزیع و حذف دلالی دلار کنترل شد..تنها تخصص آقایون فقط بتن کاری صنعت هسته ای و هوا-فضا بود و بسسسسسسسسسسس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس