روحانی

سخنان روحانی درباره ناچیز بودن سهم نرخ ارز آزاد در واقعیات اقتصادی کشور، با سخنان ۶ سال گذشته وی کاملا در تناقض است.

 سرویس اقتصاد مشرق - حسن روحانی چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت از توجه رسانه‌ها و مردم به نوسانات نرخ ارز انتقاد کرد و با اعلام سهم اندک مبادلات با نرخ ارز آزاد از اقتصاد کشور،  گفت: مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد؟ اگر تولید ناخالص داخلی(GDP)  را برمبنای قدرت خرید یا ارزش بازار محاسبه کنیم، واردات کالا و خدمات که متکی به ارز است درصد بسیار کمی است و براساس برخی محاسبات حدود ۵ درصد و براساس برخی دیگر که ارزش و قدرت خرید را در آن در نظر نمی‌گیرند، حدود ۱۰ درصد است.

بیشتر بخوانید

چرا دلار به وعده‌های مسئولان بی‌توجه است؟+ جدول

 

روحانی افزود: بر فرض آنکه واردات کالا و خدمات ۱۰ درصد نقش دارد، باید ببینیم که از این میزان چه مقدار با ارز ۴۲۰۰ تومان، چه مقدار با ارز حدود ۷ هزار تومان و چه میزان برای بازار سوم، می‌ماند. بازار سوم در برابر ارزش تولیدات داخلی کشور، کمتر از یک درصد و یا ۱.۳ درصد است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه نباید اقتصاد کشور را براساس این رقم محاسبه کنیم و این به دور از عدل، کارشناسی، حق و انصاف است، افزود: متخصص، نخبه و روزنامه‌نگار و سرمقاله‌نویس ما، چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و این در حالی است که امروز خدمات آموزش، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، بنزین، گازوئیل و انرژی، برمبنای دلار کوچه پس‌کوچه‌های فلان خیابان محاسبه نمی‌شود.

روحانی افزود: به محض اینکه دولت این موفقیت‌ها را بازگو می‌کند، عده‌ای پیدا می‌شوند و در گوشه‌ای کل اقتصاد را بر مبنای همان یک درصد، محاسبه می‌کنند و این عدالت و انصاف نیست.

 

* مروری بر مواضع قبلی روحانی درباره نرخ ارز

سخنان روحانی درباره ناچیز بودن سهم نرخ ارز آزاد در واقعیات اقتصادی کشور، با سخنان ۶ سال گذشته وی کاملا در تناقض است.

حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ به شدت از نوسانات نرخ ارز در دولت دهم انتقاد می‌کرد. مثلا او در این باره گفته بود:  «ما شاهد هستیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است.»

 

در دولت یازدهم که نرخ ارز ثبات نسبی داشت، آقای روحانی همواره به این موضوع اشاره می‌کرد و آن را نشانه موفقیت اقتصادی دولت عنوان می‌کرد.

حسن روحانی در برنامه تبلیغاتی که برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ ارائه کرد، به موضوع ثبات نرخ ارز اشاره کرده و گفته بود: «قیمت ارز بر اثر سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت، کاهش تورم و ایجاد ثبات در اقتصاد، از ثبات قابل قبولی برخوردار شد در عین حال که سیاست گذار اجازه نداد تا ذخائر ارزشمند بانک مرکزی از طریق مداخله بیثمر در بازار ارز به هدر برود. چنانکه نرخ دلار از هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال ۱۳۹۲ تا اسفندماه ۱۳۹۵ ، تنها ۳.۲ درصد افزایش یافت و این در حالی بود که در فاصله سا لهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ ، افزایش ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده بود.»

 روحانی سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری بارها نوسانات نرخ ارز در دولت دهم را مورد انتقاد قرار داد.

 سوالی که از سخنان جدید روحانی برمی‌آید این است که اگر تحولات نرخ ارز در بازار اهمیتی ندارد، دولت چرا در سال جاری این همه برای مهار آن تلاش کرد و ستاد و کارگروه تشکیل داد. اگر نرخ ارز در بازار آزاد مهم نیست، چرا آقای روحانی همواره نرخ ارز در بازار آزاد در دولت دهم را مورد تمسخر قرار می‌داد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    3 0
    بیشتر بخاطر مکدر نشدنه وگرنه چیزایی که ربطی ارز نداره کلا سه برابره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس