سیف - روحانی

فقط یک دلیل می‌توان برای انتصاب سیف پیدا کرد: بالا بردن هزینه بازداشت او. آیا قوه قضائیه در برابر این گونه اقدامات، کوتاه می‌آید؟

سرویس اقتصاد مشرق - حسن روحانی در حکمی، ولی‌الله سیف را به عنوان مشاور امور پولی و بانکی خود منصوب کرد. در حکم روحانی خطاب به سیف آمده است:‌ نظر به مراتب تعهد، توان علمی و سوابق مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «مشاور رئیس‌جمهور در امور پولی و بانکی» منصوب می‌شوید.

بیشتر بخوانید

چرا سیف باید محاکمه شود؟

درباره این انتصاب، باید به چند واقعه مهم در سال جاری اشاره کرد:

1.     20 فروردین دولت در اقدامی نابهنگام، از تک‌نرخی شدن دلار در رقم 4200 تومان خبر می‌دهد. ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی بارها از این اقدام دفاع کرد.

2.     به تدریج اشتباه بودن تصمیم دولت و بانک مرکزی از سیاست دلار 4200 تومانی برای همگان احراز شده و به علت این سیاست غلط، 18 میلیارد دلار منابع ارزی کشور طی 3 ماه به هدر رفت.

بیشتر بخوانید

بازخوانی وعده‌های جهانگیری درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی

3.     در اثر اشتباهات دولت و بانک مرکزی، علاوه بر آن که میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور صرف رانت‌خواران و واردات کالاهای غیرضروری شد، نرخ دلار به بالای 10 هزار تومان رسید که تورم سنگینی را بر اقتصاد و بازار تحمیل می‌کند.

4.     انگشت اتهام این سوءمدیریت ارزی اول از همه به سمت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و سپس به جانب ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی رفت که با تصمیمات نادرست خود، التهابات ارزی را تشدید کردند. جهانگیری تا مدت‌ها سکوت پیشه کرد اما روحانی سرانجام در اوایل مردادماه، سیف را برکنار کرد و همتی را جایگزین او ساخت.

بیشتر بخوانید

«دلار جهانگیری» کالاها را چقدر گران کرد؟

5.     بلافاصله پس از برکناری سیف، گمانه انتصاب او به عنوان سفیر ایران در استرالیا مطرح شد و خبرگزاری دولتی ایسنا در تاریخ 6 مرداد در گزارشی نوشت: دو پسر و همسر سیف در ایران بوده و تابعیت کشوری را هم ندارند. وضعیتی که البته در ارتباط با دختران ولی‌الله سیف کاملاً متفاوت است؛ چراکه یکی از دخترهای رئیس‌کل بانک مرکزی سال‌هاست که در کانادا با خانواده‌اش زندگی می‌کند. اما دختر دیگر او در استرالیا زندگی می‌کند که البته اطلاعی از این‌که وی هم تابعیت استرالیا را دارد یا نه در دسترس نیست.

6.     14 مرداد قوه قضائیه علاوه بر برخورد با مفسدان و رانت‌بگیران ارزی، مسببان تصمیمات نادرست ارزی را نیز مورد پیگیری قرار داد و در گام اول، احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی را بازداشت کرد.

7.     رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار 22 مرداد با مردم خواستار برخورد با مسببان تصمیمات غلط شدند و گفتند: ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم می‌کنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را می‌گیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی می‌فروشد؛ یکی آن که این را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «می‌گیرد» می‌گردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد. در این کاری که اخیراً قوّهٔ قضائیّه شروع کرده که کار درستی است، دنبال این هستند. نه اینکه بیخود زید و عمرو را متّهم کنند؛ نه، لکن بالاخره یک تخلّفی انجام گرفته، یک خطای بزرگ انجام گرفته. نمی‌گوییم هم «خیانت»؛ زبان بنده این‌جور نمی‌گردد که راحت بگوییم فلانی یا فلان‌کَس‌ها خیانت می‌کنند؛ نه، امّا بالاخره خطا کردند و خطای مهمّی کردند که ضررش به مردم برگشت.

بیشتر بخوانید

چرا پیش‌فروش سکه خطای بزرگ بود؟

8.     29 مرداد احمد توکلی رئیس دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار محاکمه و ممنوع‌الخروجی ولی‌الله سیف رئیس‌کل سابق بانک مرکزی شد.

9.     17 شهریور محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد:‌ اکنون ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم. مثلاً از دلالی در کف سبزه‌میدان به مظلومین و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم. معاون ارزی بانک مرکزی مورد تحقیق قرار گرفت و رئیس بانک مرکزی هم مورد تحقیق قرار گرفت اما بازداشت نشد که این تحقیقات ادامه دارد و کشف شد فساد وجود دارد و توضیحات پذیرفته نشد. اظهارات صریح سخنگوی قوه قضائیه نشان داد که پیگیری مسببان فساد ارزی به مسئولان دولتی رسیده است؛ بنابراین احتمال بازداشت سیف تقویت شد.

10.در شرایطی که به علت قصور یا تقصیرات سیف در بحران ارزی اخیر، احتمال انتصاب او به عنوان سفیر ایران در استرالیا و خروجش از کشور صفر شده، به ناگاه حسن روحانی او را به عنوان مشاور خود برمی‌گزیند. سؤال مهمی که وجود دارد این است که اگر سیف توانمندی مفیدی در زمینه بانکداری داشت، او را از ریاست بانک مرکزی برکنار نمی‌کردند. بنابراین فقط یک دلیل می‌توان برای انتصاب سیف پیدا کرد: بالا بردن هزینه بازداشت او. آیا قوه قضائیه در برابر این گونه اقدامات، کوتاه می‌آید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    94 3
    هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
      2 0
      آقای رئیس جمهور پوشک چی شد؟ سفره ها رو که کوچیک کردید /
  • DE ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    90 4
    در حالیکه روحانی مرتب مردم را دعوت به همراهی با دولت میکند ، خودش با بی شرمی بدون توجه به فاجعه ای که سیف با همدستی او برای پول ملی و مردم ببار آورده ، او را تنگ دلش می نشاند و در واقع از او دلجوئی میکند . کسی به ...او... یاد نداده ،که حمایت و همراهی یک امر دوطرفه است . این انتصاب و حمایت ناجوانمردانه ازسیف ، یعنی نمک پاشیدن روی زخم مردم . آخربا چه روئی ازاین مردم زخم خورده ، انتظار همراهی و تحمل ...کار های افرادت را داری ؟؟؟
    • امیر IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
      20 0
      خاصیت...همینه
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
      66 0
      پس مشخص شد سیف عمله اقای روحانی بوده و این گرانی ارز و سکه مستقیما متوجه شخص اقای روحانی بوده و عمدی است احتمالا برجام ننگین دیگری را می خواهد بر ایران تحمیل کند.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
      8 3
      پاجای پای آقای احمدی نژاد گذاشته ولی این کجا و آن کجا؟؟؟
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    77 0
    این انتصاب نشان می دهد که قوه قضائیه به سرنخ های مهنی دست یافته و روحانی مجبور شده برای اینکه مخزن الاسرار لب نگشاید وی را به مقام مشاور پولی و بانکی منصوب کند
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    69 1
    دولت نفرت انگیز و قانون شکن
  • NL ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    27 7
    "تعهد، توان علمی و سوابق مدیریتی" :))))))
  • رحمن IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    42 0
    مگر جنگ بین احزاب است که روحانی در حال جبهه گیری است.اینست اون اتحاد بین سه قوه این یکی بگیرد و دو تای دیگر فرار دهند
  • مجید IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    49 0
    قوق قضاییه بدون توجه به حاشیه ها به رسیدگی ادامه دهد و در صورت نیاز سیف را احضار یا بازداشت کند.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    40 0
    آیا قوه قضائیه در برابر این گونه اقدامات، کوتاه می‌آید؟ اگر قوه قضاییه عزم راسخ برای مبارزه با فساد داشته باشد ، نه کوتاه نمی آید .
  • پسر ایرونی NL ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    41 0
    به رئیس جمهور محترم که نمی شود چیزی گفت، ولی روزی هزار بار به درگاه خدا أستغفرالله می گم و آمرزش می طلبم که به چنین شخصی رأی دادم. آقای روحانی روزگاری بدتر از محمود احمدی نژاد در انتظارت است!
  • شقایق IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    38 0
    تقصیر وزارت اطلاعاته که زمانی که قرار شد این آقای سیف رئیس بانک مرکزی بشه نیومد وسط دخالت کنه....که این آقا که سالها رئیس بانک ملی شعبه لندن بوده...
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    31 0
    "اما روحانی سرانجام در اوایل مردادماه، سیف را برکنار کرد" آقا برکناری در کار نبود پایان تیرماه پایان حکم 5ساله سیف بود و حکمش تمام شد با فشار افکار عمومی و رسانه ها دیگر رویی برای تمدید آن نداشتند وگرنه حتی اگر بدترین خبط و خطاها رو هم انجام داده باشه - در صورتی که بتونه افکار عمومی رو رام کنه- ههیچ وقت در ادبیات روحانی برکناری و ... در کار نیست اگر بنا بر برکناری باشد وزیر اقتصاد، صمت و ... هم گزینه های برکناری بوده و هستند که روحانی...
    • محمد NL ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
      13 0
      دقیقا برکناری در کار نبود روحانی اصلا در کار برکناری ودرست شدن امور نیست وگرنه شلغم توی بازار میوه فروشان هم میداند که بسیاری از وزیران نا کارآمد هستن حتی ....
  • حسن حسینی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    24 1
    به هیچ وجه معلوم نیست هدف روحانی چیست و چه نقشهایی برای کشور دارد هیچ احساس خوبی نمی توان داشت واقعا حسن روحانی کیست و چه هدفی را دنبال میکند زمان مشخص می کند ....
    • M.sh IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
      7 0
      تازه یکی از نماینده ها گفته که این اقا تو لیست دوتابعیتی ها هم هست!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    28 0
    بايد كمپين محاكمه سيف راه بيفته
  • فاطمه IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    22 0
    شاید کامل نتوستن گند بزنند به زندگی مردم خواسته با این کار تیر خلاص رو بزنه ....
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    15 0
    نشان میده که رییس جمهور همان برنامه قبلی ارز را پیگیری می کنه بیچاره رییس جدید بانک مرکزی کشک
    • ساده نباش IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
      2 0
      بنده خدا چی فکر کردی همشون با هم رفیق فابریکن و یه هدف دارن
  • ناشناس IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    37 0
    قوه قضائیه خیلی وقته که عقبه،دیگه اگه بخواد عقب نشینی بکنه (که قطعا میکنه) دیگه چیزی ازش نمیمونه!!!
  • م ج IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    5 9
    خب خب حالا داره نشون میده که استاد محمودخان ایشون بوده
  • منصور IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    9 0
    امید وارم دستگاه قضایی داد دل مردم و پا برهنه ها را از سیف و روحانی بگیرد ، بالا رفتن اعتماد عمومی نسبت به جمهوری اسلامی است.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    7 0
    وقتی سیف کاری کرده که....و ...میلیلردر دلاری بشن یعنی دستور اونا را اجرا کرده.پس باید از سیف حمایت کنند وگرنه سیف...
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    5 0
    راستی مگه اقای روحانی مشاورامورپولی وبانکی داشت.اگه نداشت مثل قبل تایکی ازدوستانش برکنارمیشد.فورپست مشاولی میگرفت ولی درباره ایشان چرا حالاکه دارد. گندش درمیاد تصمیم گرفت.شایدکاسه ائی زیرنیم کاسه باشه خدامیدونه
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    15 1
    آزمونی بزرگ برای قوه قضائیه.
    • امیرمسعود IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
      7 7
      قوه قضائیه چکار کنه؟ چه ربطی به قوه قضائیه داره؟ فردا اگر به هر کدام از مدیران روحانی دست بزنند، رئیس جمهور اعتراض میکنه که نمی گذارند دولت کار کند. عزیزان، برخورد با مدیران و دولتی های وظیفه و در اختیار مجلس است، نه قوه قضائیه. قوه قضائیه اصلا حق ورود ندارد. مجلی باسد جلوی تخلفات دولت را بگیرد.
  • حامد IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    10 0
    متاسفانه ما از اولش از سوی خودی ها ضربه میخوردیم در این ماجرای شش ماهه گذشته بی کفایتی قریب به خیانت عمدی مسولان دولتی مثل افتاب وروز ، روشن ومشخص است برخورد با عوامل انهرکس باشد واجب است از جمله از این کار روحانی نباید عهراسی داشت وهرکس در هر مقامی باشد دستگیر شود
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    18 0
    رسما به مردم دهن کجی میک ند این حقوقدان!
  • j.k IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    10 0
    واقعا اين انتصاب در نوع خود جاي بسيار سئوال دارد ، شخصي که عملکرد چندين و چند ساله او در سيستم بانکي کشور فاجعه بار بوده و فقط ظرف کمتر از چند ماه توانسته ارزش پول ملي را چند برابر کاهش دهد، چه سودي براي اين کشور ميتواند داشته باشد ؟ بدون شک اين انتصاب فقط براي فرار او از تبعات احتمالي برخورد قهري قوه قضايي طراحي شده.
  • شهروند IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    17 0
    آقاي روحاني پايان عمر کاري همه شما فرار رسيده
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    11 0
    حالا باید سرود انتخاباتی روحانی رو بخونن ای شاخ تر برقصان
  • ایرج IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    13 0
    هیچ نگران نباشید همه مسایل با کلید تدبیر این اقا حل میشود البته تا ۱۴۰۰ فرصت هنوز خیلی هست (قابل توجه اونایی که میگفتن تا ۱۴۰۰ با روحانی)
  • محمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    8 0
    روحانی چند روز قبل : ناامید کردن مردم بالاترین منکر است
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    12 1
    خدایا خودت به دادمون برس...ویه راهی پیش پای ما بذار که چکارکنیم با این گرونی...خدایا خودت کمک کن که بیشتر ازاین شرمنده زن وبچه هایمان نشیم...به خدا دستمان خالی است ووقتی میخوام به سمت خونه برم پاهام شل میشه...خدایا اگر قابل هدایت هستند هدایت کن وگرنه شرشان را بکن ونابودشان کن.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    10 0
    ببینیم قوه قضاییه بااین هرج ومرج خرتوخرچکارمیکنه
  • محسن IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    12 0
    این یعنی گندپوشانی سیف---خداییش
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    6 0
    یعنی باور کنید انتخابات زود هنگام هیچ مشکلی نداره ما مردم هم قول میدهیم به یک نفر دو دوره رای ندیم تا در دور دوم گند نزنه
  • منطق IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    8 0
    بی تدبیرترین هایی که امید مردم را به یاس تبدیل کردند
  • زمانی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    7 0
    وقتی حب جاه ومقام ودنیا درتفکرحاکم باشد تصمیمات شیطانی خواهدشد
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    1 22
    در حکم روحانی خطاب به سیف آمده است:‌ نظر به مراتب تعهد، توان علمی و سوابق مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «مشاور رئیس‌جمهور در امور پولی و بانکی» منصوب می‌شوید. نظراتون رو با منفی و مثبت اعلام کنید.
  • حسین IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    3 0
    الآن وقت اتحاده همه باید هم صدا باشن قرقر نکنن وازاین حرفا فقط روحانی هرکاری میخواد بکنه شما فکر کن مردم چقدر احمقن که ایناهم فهمیدن
  • NL ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    6 0
    اختلاف ارز تو جیب کی داره میره از سرمایه ما ؟ این ننگ رو تموم کنید
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    9 0
    اگر قوه قضائیه به دنبال حق و حقوق مردم است ، سیف را با وجود انتصاب توسط روحانی به پای میز محاکمه بکشاند تا حساب دست حسن روحانی بیاید.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    10 1
    افزایش قیمت دلار به نفع دولت است چرا که درامد نفت دولت به دلار است و حقوق کارمندان ب ریال. هدف پرکردن جیب خود و دوروبری هاش و فشار برمردم است. همین وبس. دلار 4200 بهترین روش برای رسیدن به این هدف بود. دکتر قلابی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس