کد خبر 885667
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
آنفلوآنزا نمایه

بیشتر موارد فوت ناشی از آنفلوآنزا در اواخر پاییز و زمستان رخ می‌دهد، بیماری آنفولانزا مانند کوهی یخی است که بیشتر مرگ و میرهای مربوط به آن در زیر این کوه یخی مخفی است.

به گزارش مشرق، مسعود مردانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته واکسن سه ظرفیتی آنفلوآنزا در کشور عرضه می‌شد که ممکن بود یکی از سویه‌های نوع B ویروس آنفلوآنزا را پوشش ندهد، افزود: این نقیصه در واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا برطرف شده است و امسال برای نخستین بار شاهد عرضه این واکسن در کشور در اوایل فصل پاییز خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

۲۲ راه پیشگیری از آنفلوانزا و درمان سریع سرماخوردگی

وی تاکید کرد: در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی از واکسن آنفولانزای چهار ظرفیتی استفاده می‌شود و ایران نیز جزو معدود کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است که استفاده از این واکسن در آن به زودی آغاز خواهد شد.

مردانی با اشاره به اینکه بیشتر موارد فوت ناشی از آنفلوآنزا در اواخر پاییز و زمستان رخ می‌دهد، افزود: مرگ و  میر بیماران در فصل‌ پاییز و زمستان ارتباطی مستقیم با بیماری آنفلوآنزا دارد. بیماری آنفولانزا مانند کوهی یخی است که بیشتر مرگ و  میرهای مربوط به آن در زیر این کوه یخی مخفی است،  از این رو به سرعت متوجه بروز بیماری نخواهیم شد.

وی تاکید  کرد: این بیماری عوارضی جبران‌ناپذیر دارد که یکی از شایع‌ترین موارد به مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک و مقاومت میکروبی ناشی از عارضه آنفلوآنزا  مربوط می‌شود درحالیکه بیماری آنفلوآنزا نیازمند مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا گفت: واکسن جدید آنفولانزا از نوع سه ظرفیتی بوده که با اضافه شدن سوش (یاماگاتا) تبدیل به واکسن چهار ظرفیتی شده است.

مردانی گفت: گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و کارکنان سیستم بهداشت و درمان در اولویت تزریق این واکسن هستند.

همچنین فرشید رضایی - کارشناس مسؤل مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مراسم معرفی واکسن آنفلوآنزای جدید چهار ظرفیتی گفت: در فصل سرد سال گذشته ۷۸۷ بیمار مبتلا به عفونت شدید ریه فوت شدند که نمونه ترشحات تنفسی آنها برای آزمایش به آزمایشگاه‌های مجهز فرستاده شد و نتایج آزمایش در ۱۸۱ نمونه از نظر آنفلوآنزا مثبت شد. در این تعداد بیماران بیشترین فوت ناشی از ویروس آنفلوآنزا در سالمندان بالای ۶۵ سال بود و این یکی از دلایلی است که همواره توصیه می‌شود سالمندان در آغاز فصل سرما واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

مهرداد میرفخرایی - مدیرعامل شرکت سانوفی پاستور ایران تامین‌کننده واکسن آنفلوآنزا چهار ظرفیتی نیز عنوان کرد: از هفته اول مهر ماه امسال برای نخستین بار واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا توسط شرکت سانوفی پاستور فرانسه در ایران عرضه خواهد شد و در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

وی توضیح داد: ما برنامه تامین خود را در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت از واکسن سه ظرفیتی به واکسن چهار ظرفیتی تغییر داده‌ایم.

وی با بیان اینکه این برای نخستین بار است که واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا در بازار ایران عرضه می‌شود، اضافه کرد: ایران جزو معدود کشورهای منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا در آن عرضه می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس