کد خبر 885367
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
کلم بروکلی

مطالعه جدید نشان می دهد مصرف سبزیجات پربرگ نظیر کلم برگ و کلم بروکلی می تواند به حفظ روده سالم کمک کرده و از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.

به گزارش مشرق، یافته ها نشان می دهد موش های تغذیه شده با رژیم غذایی سرشار از I۳C (indole-۳-carbinol) که به هنگام هضم سبزیجاتی نظیر بروکلی و کلم تولید می شود، از التهاب روده و سرطان روده بزرگ در امان بودند چراکه I۳C موجب فعال شدن پروتئینی موسوم به AhR (گیرنده آریل هیدروکربن) می شود.

بیشتر بخوانید:

۶ میوه تابستانی و ۶ درمان

AhR به عنوان یک سنسور محیطی عمل کرده و سیگنال ها را به سلول های ایمنی و سلول های اپیتلیال در لایه مخاطی روده منتقل می کند و از ما در مقابل واکنش های التهابی میلیاردها باکتری ساکن در روده حفظت می کند.

در این مطالعه، زمانیکه موش های اصلاح ژنتیکی شده با رژیم غذایی سرشار از I۳C تغذیه شدند، مبتلا به التهاب یا سرطان نشدند. موش های اصلاح شده ژنتیکی قادر به تولید یا فعال سازی AhR در روده هایشان نیستند.

«آمینا متیدجی»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه فرانسیس کریک بریتانیا، در این باره می گوید: «ما مشاهده کردیم حتی موش های که سرطان شان پیشرفت کرده بود وقتی با رژیم غذایی سرشار از I۳C تغذیه شدند، در نهایت تومورهایشان کمتر شد.»

همچنین محققان دریافتند موش های عادی تغذیه شده با رژیم غذایی استاندارد یا رژیم غذایی سرشار از I۳C مبتلا به تومور نشدند، اما موش های تغذیه شده با رژیم غذایی کنترل تصفیه شده در مدت ۱۰ هفته مبتلا به تومور روده شدند.

رژیم غذایی کنترل تصفیه شده حاوی ترکیب دقیقی از کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و فیبرهای غنی شده با ویتامین ها و مواد معدنی بود، اما میزان مواد شیمیایی تحریک کننده AhR کمتری داشت.

محققان اذعان می کنند: «این نتایج نشان می دهد حتی بدون فاکتورهای پرخطر ژنتیکی، رژیم غذایی خالی از سبزیجات می تواند منجر به سرطان روده بزرگ شود.»

به گفته محققان، از آنجائیکه ما نمی توانیم فاکتورهای ژنتیکی افزایش دهنده ریسک سرطان را تغییر دهیم، اما می توانیم با داشتن یک رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات این خطر را کاهش دهیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    0 1
    رو دست مونده راه قالب کردن را از مشرق شروع کرده برید باوا حنایتان رنگ ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس