«برت مک‌گورک» فرستاده ویژه آمریکا به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش

فرستاده آمریکایی در ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، در تلاش برای تحمیل گزینه واشنگتن به عنوان نخست‌وزیر عراق در حال انجام برخی تحرکات است.

به گزارش مشرق، جریان‌های سیاسی عراقی تلاش‌های فشرده‌ای را برای تشکیل فراکسیون اکثریت، به منظور تشکیل دولت بعدی و انتخاب نخست‌وزیر صورت می‌دهند.

در این میان، «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه آمریکا به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، دیدارهایش با مسئولان و رهبران فراکسیون‌های پارلمانی را افزایش داده است. ناظران می‌گویند این تحرکات واشنگتن با هدف ارسال پیام‌های زیادی به بغداد و کشورهای همسایه، به‌ویژه ایران، در آستانه تشکیل دولت بعدی است.

منابعی به شبکه تلویزیونی «المیادین» اعلام کردند که مک‌گورک امکان تمدید ماموریت «حیدر العبادی» به‌عنوان نخست‌وزیر عراق یا انتخاب گزینه‌ای از ائتلاف «النصر» یا خارج از آن را برای این سمت پیشنهاد داده است.

بیشتر بخوانید:

خروج ۲۸ نماینده از ائتلاف العبادی

در همین راستا، «حاکم الزاملی» از رهبران جریان «صدر» خاطرنشان کرد که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند رد انگشتان‌شان را در تشکیل دولت بعدی عراق بگذارند. در حالی‌که آمریکا حق ندارد در انتخاب نخست‌وزیر عراق مداخله کند.

الزاملی در گفت‌وگو با المیادین، تصریح کرد که جریان صدر با هیچ سازو کار آمریکایی و غیرآمریکایی موافقت نمی‌کند و «ما به منافع‌مان با کشورهای همسایه معتقد هستیم».

وی اظهار داشت که دولت‌های قبلی عراق به دلیل ارتباط با برخی کشورها و به دلیل عدم اعمال نظر عراقی‌ها در تشکیل دولت‌ها، «ضعیف عمل کردند».

از سوی دیگر، «محمود الربیعی» عضو ائتلاف «الفتح» خاطرنشان کرد تمامی سیاست‌های آمریکا «با هدف سیطره بر منطقه» اتخاذ می‌شود. واشنگتن از پیروزی ائتلاهای «سائرون»- به ریاست «مقتدی صدر»- و الفتح- به ریاست «هادی العامری» دچار شوک شده است و اظهارات آمریکایی‌ها درباره نخست‌وزیر جدید «مداخله‌ای آشکار است و العبادی باید به آن واکنش نشان دهد».

الربیعی متذکر شد که «آمریکا با اهرم تحریم‌ها برای ایفای نقش تلاش می‌کند ولی آن با دشواری‌هایی در این سیاست مواجه خواهد شد»

وی خاطرنشان کرد که تمامی گروه‌های سیاسی در عراق می‌دانند که آمریکا دوستی برای آنها نیست و از سوی دیگر، عراقی‌ها از نظام سیاسی، که آمریکایی‌ها در تشکیل آن مداخله می‌کنند، راضی نیستند.

این عضو ائتلاف الفتح تأکید کرد که «بازی تقسیم‌بندی‌های طایفه‌ای آمریکا به پایان رسیده است».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس