کد خبر 885180
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
سامانه جامع روابط کار از امروز عملیاتی شد

حل مشکل وجود قراردادهای سفید امضا در بخش ثبت قراردادهای کار،امکان اطلاع از وضعیت بازرسی کارگاه ها و حوادث ناشی از کار از جمله اهداف این طرح است.

به گزارش مشرق، در حالی از مرداد ماه سال گذشته که طرح سامانه " ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست" رونمایی و مقررشد این سامانه به صورت رسمی آغاز به کار کند که هیچگاه محقق شد. در اوایل تیرماه سال جاری بود که  برای بار چندم نیز این وعده داده شد اما باز هم عملیاتی نشد.

 از آنجایی که مطابق آمار بیش از 90 درصد نیروی کار در کشور قراردادهای موقت دارند، قانون کار برای حل مشکلات قراردادهای کارگران راه گشا نبوده است. در همین راستا مقرر شد تا سامانه امنیت شغلی و ثبت قراردادهای کار راه اندازی شود؛ سامانه ای که بناست کارفرمایان را موظف به ثبت تمام قراردادهای کارگری و جزئیاتش کند تا بلکه به اختلافات دامنه‌دار کارگری و کارفرمایی سروسامانی دهد.

بیشتر بخوانید:

چوب‌هایی لای چرخ سامانه روابط کار

 این سامانه از سال گذشته در چندین نوبت قرار بود راه اندازی شود ولی نشد و تاکنون ادامه دار شد. در حالی که معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ثبت نام از کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار از 15 مرداد در دفاتر پیشخوان دولت آغاز می شود اما کارگران و کارفرمایانی که در تهران متقاضی ثبت نام در این سامانه هستند با مراجعه به دفاتر پیشخوان با پاسخ‌های متناقضی روبرو می‌شوند.

اسماعیل ظریفی آزاد، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار درباره مشکلات این سامانه می گوید: از سمت وزارت کار هیچ مشکلی وجود ندارد. مسئولان وزارت کار می گویند این  وزارتخانه توافقات نهایی را برای راه‌اندازی سامانه با کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت  و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام داده است و هر گونه مشکلی باشد از سوی آنها است.

«سامانه جامع روابط کار» سامانه‌ای است که امکان ثبت تمام فرایندها و روابط کاری مربوط به کارگران و کارفرمایان به صورت الکترونیکی را فراهم می‌کند. در این سامانه حدود 36 خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده که در فاز نخست دو زیرسامانه «ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران» و «ثبت قراردادهای
نیروی کار توسط کارفرمایان» راه اندازی می شود.

اخبارها حکایت از این دارد، که فرآیند ثبت نام کارگران و کارفرمایان استان تهران از امروز در برخی از دفاتر پیشخوان دولت آغاز می‌شود.

راهنمای سامانه جامع روابط کار وزارت کار به شرح زیر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس