کد خبر 884878
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
ترامپ

سی ان ان در گزارشی از تهران نوشت: بسیاری از ایرانیانی که با این رسانه آمریکایی صحبت کرده اند می گویند، آنها ترامپ را بابت وضعیت اقتصادی دشوار پیش آمده سرزنش می کنند نه مقامات داخلی کشورشان را.

به گزارش مشرق، داوود ترجی، کنار یخچال ایستاده و لیست افزایش قیمت هایی را که موجب حذف کالاهای مختلف از سبد غذایی وی در هفته های گذشته شده است را تهیه می کند.

وی می گوید: «قیمت تخم مرغ دو برابر شده و شیر حدود 40 درصد گرانتر شده است... میوه و سبزیجات هم با افزایش قیمت 100 درصدی مواجه شده اند.»

ترجی که راننده یک تاکسی مدل تویوتاست باید برای خرید قطعات یدکی خودرویش قیمت بالایی پرداخت کند، زیرا این محصولات از یک هفته قبل مشمول تحریم های دولت آمریکا شده اند. این بدان معناست که تعمیر تنها وسیله تامین معاش خانواده چقدر دشوار شده است. ارزش ریال ایران در سال 2017 به یک سوم ارزش خود رسیده است. وی می گوید: «این وضعیت باعث شده تا برای تامین معاش خانواده ساعات بیشتری کار کنم.» اگر این وضعیت دشوار ادامه یابد، خانه آنها ممکن است به زودی به فروش گذاشته شود. اما وی بیشتر نگران تحصیل فرزندانش، آرتین 7 ساله و عسل 13 ساله است.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد رشوه عروس ترامپ به اوماروسا در ازای حق السکوت

اینها تبعات تغییر سیاست دولت آمریکا بر مردم عادی ایران است. ترجی یکی از اعضای طبقه متوسطی است که دولت اوباما احساس می کرد با انعقاد توافق هسته ای و لغو تحریم ها می تواند از طریق آنها دولت ایران را مجبور به تسلیم کند.

توافق هسته ای سال 2016، موجب انعقاد میلیاردها دلار قرارداد بین شرکت های ایرانی و شرکت های غربی برای فروش هواپیما و اکتشاف نفت در ایران شد. اما منافع این توافق به دلیل افت قیمت جهانی نفت و انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا که موجب ایجاد فضای عدم قطعیت برای سرمایه گذاران شد، تقلیل یافت. برای عموم مردم ایران، نتایج توافق هسته ای چندان پرفروغ نبوده و حسن روحانی، رئیس جمهوری به دلیل اعطای امتیازاتی که عایدی ناچیزی برای کشور داشته مورد انتقاد قرار گرفته است.

اوایل امسال ترامپ بر خلاف توصیه نزدیک ترین متحدان اروپایی اش از برجام خارج شد و متعاقب آن در ماه جاری میلادی تحریم هایی را علیه ایران به اجرا گذاشت. دولت وی معتقد است، تشدید فشارهای اقتصادی مردم عادی را علیه رهبران این کشور خواهد شوراند.

هرچند در طی ماه های گذشته، اعتراضاتی در داخل ایران نسبت به وضعیت دشوار اقتصادی رخ داده، اما هنوز نشانه آشکاری وجود ندارد که نشان دهد رویکرد جدید دولت آمریکا موجب تضعیف دولت حسن روحانی شده است. در واقع، بسیاری از ایرانیانی که با این رسانه آمریکایی صحبت کرده اند می گویند، آنها ترامپ را بابت این وضعیت سرزنش می کنند نه مقامات داخلی کشورشان را.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    0 0
    بنظرم روسری بهش خیلی میاد....!
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    1 0
    مقصر50درصدترامپه 50درصدمسئولین خودمون که عرضه ندارن جلوش وایسن ومملکت به این روز افتاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس