کارگر

در حالی که سایر خدمات دولتی از طریق سامانه فعلی دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود، اما ثبت نام در سامانه جامع روابط کار بر بستر سامانه جدید تنظیم مقررات مانع از اجرا شدن آن شده است.

به گزارش مشرق، سامانه جامع روابط کار که از وعده‌های وزارت کار در دولت دوازدهم برای تضمین امنیت شغلی کارگران و جلوگیری از قراردادهای سفید امضا و غیرقانونی بود، حالا در وضعیت مبهمی به سر می‌برد.

این سامانه که از مردادماه سال گذشته از سوی وزارت کار رونمایی شد و وعده داده شد که از مهر ماه همان سال ثبت نام کارگران و کارفرمایان در این سامانه صورت گیرد هنوز هم در مرحله وعده هایی قرار دارد که به موعد می‌رسند اما هیچ کدام محقق نمی شود.


حالا برخی منابع از چوب‌هایی لای چرخ این سامانه خبر می دهند به نحوی که عملاً این سامانه کم کم دارد به دست فراموشی سپرده می‌شود.


آنچنان که مسئولان وزارت کار میگویند این  وزارتخانه توافقات نهایی را برای راه‌اندازی سامانه با کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت تا پیش از اردیبهشت ماه امسال نهایی کرده بود اما بعد از آن دولت با مصوبه ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را به عنوان نهاد ناظر بر دفاتر پیشخوان تعیین کرد بعد از آن بود که وزارت کار مجدداً مذاکراتی را با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آغاز کرد.


بر اساس اخباری که از مذاکرات و نشست های سازمان تنظیم مقررات و معاونت روابط کار وزارت کار برای آغاز ثبت نام های این سامانه از طریق دفاتر پیشخوان منتشر می شد نزدیک به چهار ماه برای تعیین تعرفه، راه اندازی این سامانه معطل ماند.


حالا اما از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه ثبت نام برای کارفرمایان ۶ هزار تومان به کارگران ۵ هزار تومان تعیین شده است با این همه هنوز سامانه جامع روابط کار شکل جدی به خود نگرفته است.


حالا در حالی که وزارت کار می گوید ثبت نام از کارگران و کارفرمایان در یک‌سوم دفاتر در استان تهران آغاز شده اما دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت می‌گوید که هنوز هیچکدام از دفاتر پیشخوان ثبت نام از کارگران و کارفرمایان برای عضویت در سامانه جامع روابط کار را آغاز نکرده اند.


علی فلاح حقیقی دبیرکل کانون سراسری دفاتر پیشخوان دولت می‌گوید: قرار بود سامانه جامع روابط از ۱۵ مرداد آغاز به کار کند و ثبت نام نیز در دفاتر پیشخوان دولت انجام شود و کارگران و کارفرمایان اطلاعات خود را در این سامانه رجیستر کنند. اما در حال حاضر هیچ یک از دفاتر پیشخوان دولت این سرویس را ارایه نمی‌کنند و این موضوع که این خدمت در برخی دفاتر ارایه می شود اساسا اکنون نمی‌تواند مفهوم اجرایی داشته باشد؛ زیرا قرار بود دفاتری که درخواست ارایه این سرویس را دارند به سامانه متصل شوند که این کار انجام نشده است.

فلاح حقیقی افزود: البته تنها این خدمت نیست که به این شرایط دچار شده است بسیاری از خدمات دیگر دفاتر پیشخوان نیز همینطور معطل شده‌اند و در انتظار راه‌اندازی سامانه جدید رگولاتوری هستند.
اما در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار از کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند سامانه جدید رگولاتوری در حالی برای برای این خدمت وزارت کار الزامی تعیین شده است که سایر دستگاه‌های دولتی همچنان با سامانه‌ای که از گذشته دفاتر پیشخوان در بستر آن فعالیت می‌کردند قرارداد می بندند و از آن طریق ارائه خدمت می کنند؛ همچنان که معاونت تعاون وزارت کار در هفته های اخیر در قراردادی با کانون دفاتر پیشخوان برای ارائه یک خدمت بدون آنکه الزامی به استفاده از سامانه جدید رگولاتوری داشته باشند اقدام کرد.


مسئولان وزارت کار می‌گویند که از ۴ ماه قبل سامانه‌ای را به این منظور با توافق با کانون دفاتر پیشخوان طراحی و تست کردند و اگر قرار بود بر مبنای همان سامانه کار انجام شود تا به حال سامانه جامع روابط کار شکل اجرایی به خود گرفته بود .


دبیرکل کانون دفاتر  پیشخوان خدمات دولت با تایید این مطلب میگوید: بر اساس ماده 4 آیین‌نامه ابلاغی دولت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با رعایت اصل 44 مسئول ایجاد سامانه‌ای به عنوان بستر ارایه خدمات‌ تمامی دستگاه‌های خدمات دهنده‌ به دفاتر پیشخوان دولت تکلیف شده است و چون این سازمان یک سازمان ستادی است که قصد انجام کار تصدی را دارد و از این رو شاهد کندی و تاخیر در انجام کار هستیم و از سوی دیگر اجازه کار به سامانه‌ای که ما ایجاد کرده‌ایم ار هم نمی دهند.


 قرار بود سامانه جامع روابط کار از 15 مرداد ماه برای ثبت‌نام کارگران و کارفرمایان در دفاتر پیشخوان فعال شود اما کارگران و کارفرمایانی که در تهران متقاضی ثبت نام در این سامانه هستند با مراجعه به دفاتر پیشخوان با پاسخ‌های متناقضی روبرو می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد GB ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    0 0
    سامانه جامع روابط کار علت استیضاح وزیر کار بود و بقیه همه بهانه بودن چون قرار بود از شهریور اجرایی بشه ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس