کد خبر 884239
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
پزشکی

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: تبلیغات پزشکان از جمله ارائه پخش زنده از اتاق عمل مجازات‌هایی همچون احضار، تذکر و حتی محرومیت از فعالیت در صورت تکرار دارد.

به گزارش مشرق، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ساعت ۱۸:۳۰  شبکه خبر امروز به موضوع تبلیغات پزشکی و ضعف و همچنین خلاءهای قانونی در این زمینه اختصاص داشت که در این برنامه محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در ارتباط با تبلیغات پزشکان اظهار داشت: خلاء قانونی در این زمینه نیست و قانون‌های لازم در این زمینه پیش‌بینی شده و مجازات‌ها نیز دیده ‌شده‌اند. سازمان نظام پزشکی بر حسب وظیفه خود در سال‌های ۸۴ و ۹۳ آیین‌نامه‌های لازم را تنظیم کرده و در شورای عالی سازمان نظام پزشکی تصویب و به مراجع ذی‌ربط اعلام شده است. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت کلمه‌ای به اسم  تبلیغات نداریم، گفت: هر کسی که بخواهد در حوزه خدمات سلامت، تجهیزات، مواد خوراکی و آشامیدنی و ... اطلاع‌رسانی کند باید از سازمان نظام‌ پزشکی مجوز لازم را دریافت کرده باشد و در این آیین‌نامه مشخص کرده‌ایم در حوزه خدمات سلامت چه عناوینی را می‌توانند استفاده کنند. 

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی امروزه با تبلیغات زیادی همراه شده و سرعت تحول در این فضا شاید سبب شده که کنترل آن در حوزه‌های مختلف از دست رود و یا سخت باشد. همچنین پیش از این تبلیغات در شبکه‌های مجازی جزء موضوع تبلیغ نبود و ما سال گذشته اعلام کردیم که شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام هم جزو مصادیق تبلیغات به شمار می‌روند پیامک نیز در این دسته قرار دارند. 

* محرومیت پزشکان از فعالیت با ارائه پخش زنده از اتاق عمل 

جهانگیری با اشاره به اینکه مصادیق در حال حاضر مشخص است، گفت: گاهی پشت این تبلیغات پزشکان نیستند، بنابراین لازم است دستگاه‌ها مختلفی همچون وزارت ارشاد و صدا و سیما ورود یابند که ما این مشکلات را نیز به شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده‌ایم. 

وی تصریح کرد: دستورالعمل‌ها در این زمینه به روز شده و البته در این زمینه باید دستگاه‌های مرتبط همکاری کنند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی درمورد پخش زنده برخی از عمل‌های جراحی در شبکه‌های مجازی گفت: ما با این مساله برخورد می‌کنیم و حتی احضار،‌ تذکر و محرومیت پزشکان را داشته‌ایم که البته محرومیت در صورت تکرار این مساله است. 

* ورود دلالان به حوزه تبلیغات پزشکی 

بابک نیکو مرام دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی در این برنامه با تاکید بر ضرورت قانون‌گذاری صریح درزمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی گفت: به نظرم سازمان نظام پزشکی آنطور که باید در این زمینه عمل نکرده و لازم است که اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد. 

وی با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه و قانون‌های موجود نمایش هر تصویری از بیمار ممنوع است و یا تبلیغاتی همچون جوان‌سازی پوست و... مجاز نیست،‌گفت: در کشورهای اروپایی در زمینه جراحی‌های زیبایی اطلاع‌رسانی دارند و این چنین نیست که تبلیغ قبل و بعد از جراحی را در شبکه‌های مختلف به نمایش گذارند. 

وی با بیان اینکه پشت این تبلیغات به نظرم دلال‌ها هستند که البته با برخی از پزشکان در ارتباط‌اند گفت: پیدا کردن این پزشکان برای سازمان نظام پزشکی مشکل نیست. 

رئیس سازمان نظام پزشکی که اکنون آقای ایرج فاضل هستند با تبلیغات مخالف بوده و در آموزش‌هایی که به ما دادند این مساله را همیشه منع می‌کردند و لی باید توجه داشت که یک فرد به تنهایی نمی‌تواند اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام دهد و نیاز به همکاری‌هایی در این زمینه وجود دارد. 

* هشدار درمورد انجام جراحی‌های زیبایی در کلینیک‌ها 

در این برنامه ابراهیم رزم‌پا متخصص گوش و حلق و بینی نیز ضمن هشدار درمورد برخی از جراحی‌های زیبایی در کلینیک‌ها و توسط برخی از پزشکان عمومی و حتی غیرپزشک، گفت: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در کنار مردم و رسانه‌ها در پیشگیری از این مساله می‌توانند سهیم باشند. 

وی افزود: در برخی از انجمن‌ها همچون انجمن گوش و حلق و بینی نظارت بر اخلاق پزشکان پیش‌بینی شده و اگر تخلفی باشد برخوردهای لازم انجام می‌گیرد که به نظرم در سایر انجمن‌ها نیز توجه به این مساله ضرورت دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    0 0
    که 99درصدش به تذکر ختم میشه!هه هه
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    0 0
    مجازات‌هایی همچون احضار، تذکر و حتی محرومیت از فعالیت .... نگویید تو روخدا دلمان برای ناقص العقلهایی که اتاق عمل را با صحنه نمایش عوضی گرفته اند، کباب شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس